Ugnspannkaka med bacon någon??
Jag tänkte göra ugnspannkaka med tärnade bacon men lyckas alltid få den att pösa över. Hur ska jag lyckas med den? Vad bruka ni ha i om man gör den på en långpanna?
Jag tänkte göra ugnspannkaka med tärnade bacon men lyckas alltid få den att pösa över. Hur ska jag lyckas med den? Vad bruka ni ha i om man gör den på en långpanna?
jadu, brukar göra vasnlig pannkakssmet fast lite tjockare. gör iofs int eugnspannkaka så ofta längre så det var ett tag
tricket är att ha mycket ägg i... då reser den sig och stelnar samtidigt... Här ska du få mitt recept:
Fläskpannkaka
4 portioner
200-300 g rimmat fläsk
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
4 ägg
3 msk smör
Gör så här:
Värm ugnen till 225 grader. Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet. Vispa i resten av mjölken och äggen. Om du har tid låt gärna smeten svälla i cirka 30 minuter. Skär fläsket i små tärningar. Smöra en rymlig ugnsfast form och bryn fläsket i den i ugnen. Häll i smeten. Grädda pannkakan i ugnen i ca 20-25 minuter.
Tack ska prova den o se om jag lyckas
Denna ugnspannkaka har jag gjort flera gånger och den har aldrig pöst över.
hallonblabar.blogspot.com/2009/02/ugnspannkaka-med-bacon.html
Till långpanna:
2-3 ägg
1 liter mjölk
knapt 1 tsk salt
4,5 dl vetemjöl
bacon eller fläsk
Stek baconet eller fläket och strö ut i pannan. Blanda smeten och häll över. 25-30 min i 225 grader.