• systersandra

Blända av helljus

har upptäckt en sak som är väldigt irriterande.
    När man möter en bil så bländar han av helljuset men tar på det precis strax före mötesögonblicket,lite innan tom.
    Har varit merd om några stycken som gör så,själv skulle jag aldrig göra så utan sätter på helljuset igen när jag passerat den mötande bilen (alltså så att han slipper få ljuset i ögonen)
    Varför gör man så,det är så jobbigt för den mötande bilen att få ljuset i ögonen.
    Man kan väl vänta tills strax efter mötet iallfall.

• Svar på tråden Blända av helljus
  • Malemme

Tror inte folk tänker på det. Jag har själv råkat gjort så nån gång och fått fett dåligt samvete för den stackare som fått mitt ljus rakt i ögonen. Man e för snabb att slå på helt enkelt....

• k girl

Jo, det är många som gör så och det är ett förbaskat oskick.
    Ett tips är att titta snett till höger - mot vägrenen dvs - istället för att kolla på den mötande bilen. Då slipper man bli bländad.

• LyNxQ

Ja visst är det tröttsamt!

• Cocarola

Att blända av vid mötesögonblicket är vad man får lära sig i körskolan (ljuskäglan är konisk, och majoriteten av ljuset kommer bakom den mötande bilen). Man får absolut inte vänta tills efter att den mötande bilen passerat, pga risken att missa att se en ev. fotgängare. Men alldeles för tidigt är ju också fel, förstås!

• idiblon

Man får lära sig att man ska blända av i mötesögonblicket, men problemet är ju att vissa gör det lite för tidigt strax innan mötet, vilket är lite oberäkneligt. De kanske inte är medvetna om det...

• zoftnezz

Man SKA sätta på helljuset igen precis innan bilarna kör förbi varann för att inte synfältet ska bli rubbat. Det ska man få lära sig i körskolan. Har du inte satt på ditt helljus förrän bilen passerat så har du några tusendels sekunder i mörker,sen ska dina ögon anpassa sig igen efter att du satt på helljusen igen. Under den korta tid kan det faktiskt hända mkt,ett vilt kan springa upp precis bakom den passerade bilen o då har du inte en suck om du inte ser nåt. För djuren väntar knappast tills du fått på helljuset igen... =) Nä,så låt du folk fortsätta göra så för dom gör faktiskt rätt. O börja du med. Lycka till.

• systersandra

Ja men inte 100 meter INNAN man möts som en del gör,då kan man ju lika gärna skita i att blända av alls.

• LyNxQ
    systersandra skrev 2009-04-14 19:37:46 följande:
    Ja men inte 100 meter INNAN man möts som en del gör,då kan man ju lika gärna skita i att blända av alls.
    Precis
  • zoftnezz

Nää,nu är det ju många som inte vet hur man ska göra för att få det helt rätt då,men det är iaf rätt beteende... Sen finns det ju mkt annat i trafiken man kan bli vansinnig på,bla att ine ens kunna använda blinkers?? Men men,jag kör ju bäst så... *överdriverliiiiite* =)

• don Quijote

Skitirriterande! Kan inte tänka mig att körskolorna lär ut att ni ska slå på helljuset lagom till att blända den andre föraren, alltså ett antal meter innan man möts. Man håller ju på att köra av vägen för 17!

Svar på tråden Blända av helljus