• april

Recept på Dillkött sökes!

Min mormor gjorde alltid så god dillkötts gryta med kalvkött tyvärr så finns hon inte med oss mer, jag skulle vilja prova och göra dillkött själv men hittar inget bra recept det ska väll vara vinäger eller ättika som gör det där lite syrliga?

Hoppas någon har ett bra recept!

• Svar på tråden Recept på Dillkött sökes!
  • Fru Majsan

Jag gjorde för ett tag sedan, enligt min mormors recept. Det blev kanongott. Du kan i princip använda vilket kött som helst, det ska ju koka så länge ändå så det behöver inte vara så "fint" kött. Själv tog jag en bit odefinierbart älgkött vi hade i frysen (maken är jägare). Förmodligen var det bog...

Jag la i hela köttbiten i vatten som jag kokade upp en gång och skummade av. Sen kryddade jag med salt och hela svartpepparkorn (ev hade jag kryddpeppar också, minns inte säkert). Så fick det småkoka tills det var alldeles trådigt och gott och köttet föll sönder.

Såsen gjorde jag sedan av kokspadet. Jag gjorde en toppredning så den fick rätt konsistens, sen hackade jag i dill och smaksatte med lite ättika. Och saltade lite extra.

Mmmmmmums vad gott det blev!

• april

Fru majsan: Det där lätt bra hittade något recept där man skulle ha en hel massa saker och bland annat vinäger, fast jag har för mig att min mormor också använde ättika! Ska ta och testa.

Men om det är någon fler som har recept får ni gärna dela med er ev dem!

• Fru Majsan

April, ja, jag letade också ihjäl mig när jag skulle laga sist. Så ringde jag mormor och fick tips om hennes metod. Det var ju så himla enkelt! Och kanongott!

Ett tips är att spara en del av den redda skyn och smaksätta med riven pepparrot eller pepparrotsvisp. Så kan du ju äta pepparrotskött också när du tröttnat på dillköttet.

Är helt såld på det här med gammal klassisk husmanskost!

• april

Fru Majsan: Gillar också hederlig gamal husmanskost men det är svårt att hitta bra recept på gamla traditionella rätter, de ska ju alltid försöka piffa till allt men vist det är ju kul och laga andra rätter också.

En till fördel med att laga grytor och sånt är ju att man oftast inte behöver grädde eller nått annat i, och då blir det inte bara jätte gott utan nyttigt också!

• Fru Majsan

Nu blev jag så sugen på husmanskost så jag tror jag ska göra kålpudding i dag! Med lingon och potatis, mmmm vad gott!

• Fialoppa

Dillsås till kokt kött enligt Prinsessornas Kokbok från 1932:

"Dillsås (6 port)
    1 1/2 msk smör
    3 msk mjöl
    5-6 dl köttspad
    2-3 msk ättika
    2-3 tsk socker
    salt
    hackad dill

I såsskålen: en äggula

Smör och mjöl fräsas, man späder med buljongen litet i sänder, tills man får en simmig sås, som kokas 8-10 min. Den kryddas och avsmakas noga. Gulan vispas upp och den kokande såsen påhälles under kraftig vispning.
    Serveras till kokt lamm- och kalvbringa"

Det är just syran i ättikan tillsammans med sockret som ger den goda söt-sura smaken - den svenska varianten av asiatisk söt-sur sås.
    Mycket finhackad dill ska det vara och den ska i på slutet. Man kan ju ta annat kött än lamm eller kalv - nötkött är också gott.

I ovannämnda sås hade jag haft i lite grädde också.

• april

Hade ju glömt att sambon skulle bort i fredags så det blev inget dillkött men gjorde det idag, och det blev jätte gott!

Svar på tråden Recept på Dillkött sökes!