• jenjen79

sambo & barn - hjälp att skriva testamente

jag och min sambo har ett barn ihop, och bor i villa som vi lånat till gemensamt. tänkte ta tag i detta med att skriva testamente, men funderar över vad som egentligen är en rimlig kostnad för att få hjälp att upprätta ett? jag vill inte skriva ett eget utan vill ha hjälp av jurist.

är det något annat som man bör tänka på när man inte är gifta? jag har också funderat på att teckna försälkring som täcker halva bolånet om ena parten avlider. samboavtal behöver vi väl knappast då allt vi har är införskaffat gemensamt och ska delas lika vid separation.

andra tankar?

• Svar på tråden sambo & barn - hjälp att skriva testamente
  • tulinas

Hej! Jag och min sambo skrev faktiskt ett testamente för 2 mån sen. Kontaktade en jurist via vår bank. Dom vet vad som ska skivas och hur. Tex om båda föräldrarna omkommer, kan man ha önskemål om vart man vill att barnet ska bo( tex hos sin morbror). Soc kommer ändå göra en utredning då. Är det inte skivet nåt kan barnet i sort sett hamna var som helst, inget som säger att det ska bo hos släkningar.
    Testamentet kostade 1800kr hos jurist i länsförsäkringar. Lycka till

• Miss Lau

Mellan 1500-2000 kr är en rimlig kostnad förutsatt att det inte finns några "konstigheter".

• Susstuss

Vi har också skrivit testamente ganska nyligen, det kostade 1300kr. I testamenter står det att om en av oss avlider gäller samma regler som om vi vore gifta (att den andra ärver allt, inte bara huset), att vårt barn ärver allt om båda dör och vart vi önskar att han ska bo om det skulle hända (likaså förmyndare tills han fyller 18). Banken kontaktade deras jurist. Vi har tecknat försäkring för bolån, också via banken.

• tulinas
    Susstuss skrev 2009-04-14 11:04:42 följande:
    Vi har också skrivit testamente ganska nyligen, det kostade 1300kr. I testamenter står det att om en av oss avlider gäller samma regler som om vi vore gifta (att den andra ärver allt, inte bara huset), att vårt barn ärver allt om båda dör och vart vi önskar att han ska bo om det skulle hända (likaså förmyndare tills han fyller 18). Banken kontaktade deras jurist. Vi har tecknat försäkring för bolån, också via banken.
    Som sambo kan man aldrig ärva varandra full ut. Bröstarvinarna ska ha sin del. Det kommer man inte ifrån.
  • Susstuss
    tulinas skrev 2009-04-14 11:27:48 följande:
    Som sambo kan man aldrig ärva varandra full ut. Bröstarvinarna ska ha sin del. Det kommer man inte ifrån.
    Nej, det är klart. Den som kan sätta sig emot vår önskan om han vill är våran son. Så helt "säker" är man aldrig.
  • kjellis

Jag kan va helt ute och cykla, men jag har fått för mig att man inte kan "ta" vissa delar av arvet från sina barn till sin sambo. Har läst nånstans att om min sambo skulle dö skulle mina barn ärva hans halva av bostaden tex och att det inte går att testamentera bort, men jag kan ha missuppfattat det.

Läste även på samma ställe att om mina barn ärver min sambos del i bostaden är det inte jag som får förvalta den halvan fram till barnen blir myndiga, utan att det då utses någon form av förvaltare från kommunen(?). Detta i sin tur kan betyda att jag skulle kunna bli tvungen att köpa ut mina egna barn ur vår bostad. Tycker detta låter helt sinnessjukt.

• Susstuss

Juristen vi pratade med sa att den om någon av oss dör innan sonen fyller 18, träder en person in från kommunen. Dom ser till vår önskan, men även till vad som är bäst för familjen. Betyder det att jag inte kommer kunna bo kvar i huset för att jag måste köpa ut min son, så väljer dom inte att bestrida vår önskan. Då beslutas det att han ärver bostaden efter mig istället. Sonen blir aldrig av med sin del av arvet, han får det bara senare. Jag i min tur kan aldrig ge arvet till någon annan än honom. Det var så vi fick det förklarat..

• kjellis

Hur som helst så slog vi till och gifte oss istället, verkade liksom enklast;)

• Frank

Om ni det ni vill uppnå är att den ene helt enkelt ska ärva allt (utom barnets laglott då) av den andre behöver ni inte anlita någon jurist. Ni kan köpa ett färdigskrivet sk inbördes testamente på vilken bokhandel som helst.

• Frank

Ett "samboavtal" innebär förresten att man avtalar bort sambolagen och det vill ni väl knappast? Om ni vill att en bodelning ska vara möjlig vid separation så låter ni helt enkelt allt vara som det är och då gäller sambolagen (som inkluderar gemensam bostad och gemensamt bohag införskaffat för gemensamt bruk).

• jenjen79

tack för svar!
    jo, nä men det är väl inga konstigheter vi vill ha in i testamentet... jag vet att man kan köpa färdigskrivna i bokhandlar men känner väl att ett möte även skulle bli ett tillfälle att diskutera igenom alltihop. så det blir nog så - troligare än ett bröllop iallafall!

Svar på tråden sambo & barn - hjälp att skriva testamente