• nick name

Poolbad för spädisar?

Till sommaren blir tvillingarna 6 månader - vi har en utomhuspool, klorerad och uppvärmd - kan man doppa barnen i den tro? Tål de klor i fem minuter om man sen duschar dem? Hur varmt bör det vara i vattnet för att man ska kunna doppa dem?

Input önskas.

• Svar på tråden Poolbad för spädisar?
  • toppzen

jo det är klor i bassängerna som man har babysim på. Så det är ingen fara. Bara ni duschar bebis efter badet är det ingen fara.

• nick name
    CarlHerman skrev 2009-04-14 11:04:22 följande:
    Vi har också pool och jag har funderat på samma sak. Hur många grader har ni?
    Om det varit några soliga fina dagar är poolen runt 30 grader, iaf vid ytskiktet.
  • catarina06

Klor är det som sagt massvis av även i bassänger där det förekommer babysim. Så det är ingen fara. Duscha efteråt bara.

Det är helt ok att bada småbarn. Om dom tycker om det.
    Men inte några längre stunder.

• CarlHerman

oj 30 grader, tänk om vi hade det! Är det såpass varmt kan de säkert bada korta stunder iallafall. Vi har inte provat att värma upp vår pool men varma dagar blir det 23-24 grader. Lillkillen får nog en liten egen plaskpool och kanske bara doppa sig lite i stora poolen om det är riktigt varmt.

• Brunello

Det är inte kloret i sig som är "farligt" utan smutsen i vattnet Så, om ni är noga med att inte hoppa i poolen smutsiga och svettiga är det absolut inget problem att doppa barnet.

En sak bara - små barn kan inte huttra - så håll koll på läpparna, blir det som en liten blå rand runt läpparna, är det för kallt, upp och värma!

• Brunello

Det är inte kloret i sig som är "farligt" utan smutsen i vattnet Så, om ni är noga med att inte hoppa i poolen smutsiga och svettiga är det absolut inget problem att doppa barnet.

En sak bara - små barn kan inte huttra - så håll koll på läpparna, blir det som en liten blå rand runt läpparna, är det för kallt, upp och värma!

• nick name
    Brunello skrev 2009-04-15 20:49:59 följande:
    Det är därför vi har klor i vattnet. För att rena smutsen.
  • Brunello
    nick name skrev 2009-04-16 11:09:40 följande:
    Det är därför vi har klor i vattnet. För att rena smutsen.
    Ja, men KLORET i sig är inte farligt för spädbarn eller vuxna, det är först när klor och smuts (basiskt företrädesvis) blandas som det som "är farligt" dyker upp. Alltså: Är man inte smutsig behöver kloret inte "aktiveras" och därmed är vattnet i princip ofarligt
  • nick name
    Brunello skrev 2009-04-16 12:23:39 följande:
    Ja, men KLORET i sig är inte farligt för spädbarn eller vuxna, det är först när klor och smuts (basiskt företrädesvis) blandas som det som "är farligt" dyker upp. Alltså: Är man inte smutsig behöver kloret inte "aktiveras" och därmed är vattnet i princip ofarligt
    Klor är _mycket farligt_ och reagerar direkt i princip med alla ämnen!
    Det som händer när klor reagerar med smutsig hud (kväve) är att kloraminer bildas och skapar den karakteristiska klordoften.
    Att kloret ligger inaktivt i bassängen och vattnet är ofarligt är ju direkt felaktigt.
  • Brunello
    nick name skrev 2009-04-17 10:20:01 följande:
    Klor är _mycket farligt_ och reagerar direkt i princip med alla ämnen!Det som händer när klor reagerar med smutsig hud (kväve) är att kloraminer bildas och skapar den karakteristiska klordoften.Att kloret ligger inaktivt i bassängen och vattnet är ofarligt är ju direkt felaktigt.
    Jo, jag kan allt det där  men faktum är att de mängder som används för att rena t.ex. en simbassäng ÄR ofarlig för människor, även om man dricker vattnet, däremot är inte kloraminera ofarliga
  • nick name
    Brunello skrev 2009-04-17 13:53:31 följande:
    Jo, jag kan allt det där  men faktum är att de mängder som används för att rena t.ex. en simbassäng ÄR ofarlig för människor, även om man dricker vattnet, däremot är inte kloraminera ofarliga
    Min fråga är om spädbarnets hud far illa av klor (som är irriterande för hud och ögon) eftersom spädbarns hud är mycket känsligare än vuxnas, samt vid vilken temperatur man kan bada barnen. Drick-aspekten har jag öht inte funderat på.

Kemifrågorna diskuteras kankse lämpligen vidare på något kemiforum?
  • Carola Carro

Tänk på att barn under 2år skall helst inte bada i vatten under 34 grader..

• enny signatur

De flesta badar små knattar på badhus och i poolerna där så det borde väl inte vara några jätte stora bekymmer iaf.

gällande klor så tycker jag inte det verkar så trevligt till en så liten, men som sagt, om ni skulle kunna vandra till ett badhus borde detta ju gå lika bra.. (finns dock badhus utan klor).

• Smulanflen
    En förälder i min babysimsgrupp undrade om man kunde bada med barnen i stora bassängen i badhuset där det är 27.7 grader.  Där är det både klor & saltvatten.
    Visst, men bara korta stunder & sen får man se hur barnet reagerar, sa våran instuktör.
    Min son är 11 mån & vi har också pool, jag tänker prova mig fram & se om han gillar att bada där. Det är ju dock lite kallare, man kanske bara sitter & plaskar fötterna
  • PetraMunchen
    nick name skrev 2009-04-17 18:34:22 följande:
    Min fråga är om spädbarnets hud far illa av klor (som är irriterande för hud och ögon) eftersom spädbarns hud är mycket känsligare än vuxnas, samt vid vilken temperatur man kan bada barnen. Drick-aspekten har jag öht inte funderat på.Kemifrågorna diskuteras kankse lämpligen vidare på något kemiforum?
    Se bara till att vänta några timmar efter badet innan du ev. smörjer in barnets hud. Klor är ju egentligen en gas... och det är bra om den får dunsta innan man "kapslar in den" med hjälp av hudsalvor. Vår lilla har varit på babysim och brukade dricka halva poolen... Märkte inte mycket av det mer än att han kissar som en galning sen då... Bada gör man lämpligast minst 30 gärna mellan 32-34 och inte mer än runt 45 minuter. Men man brukar märka rätt bra när barnen blir trötta... hellre lite kortare än längre.

Måste bara säga att det är så häftigt, vår lilla 9 månaders kan nu "simma" med flytgrejor på armarna då... men han tar sig själv fram mellan mig och min man när vi går och badar med honom. Och han kan knappt gå ännu! Gissa om han är lycklig för att kunna simma.
  • vadskajaghetadå
    nick name skrev 2009-04-17 10:20:01 följande:
    Klor är _mycket farligt_ och reagerar direkt i princip med alla ämnen!Det som händer när klor reagerar med smutsig hud (kväve) är att kloraminer bildas och skapar den karakteristiska klordoften.Att kloret ligger inaktivt i bassängen och vattnet är ofarligt är ju direkt felaktigt.
    så varför luktar kloret reda i förpackningen om det är först när den blandas med smutsig hud som ger den doften?

om det var så du menade.
  • nick name
    sannispannisen skrev 2009-04-18 03:37:08 följande:
    så varför luktar kloret reda i förpackningen om det är först när den blandas med smutsig hud som ger den doften?om det var så du menade.
    Fritt klor (ur förpackningen) luktar inte speciellt mycket, medan bundet klor (som reagerat med smutsig hud) luktar mycket starkare.
  • Brunello
    nick name skrev 2009-04-17 18:34:22 följande:
    Min fråga är om spädbarnets hud far illa av klor (som är irriterande för hud och ögon) eftersom spädbarns hud är mycket känsligare än vuxnas, samt vid vilken temperatur man kan bada barnen. Drick-aspekten har jag öht inte funderat på.Kemifrågorna diskuteras kankse lämpligen vidare på något kemiforum?
    Nej, spädbarnets hud far inte illa av tidvis exponering för klorerat vatten, långvarig och ofta återkommande exponering kan ha uttorkande effekt. Uttorkning motverkas lämpligen genom att man smörjer barnets hud med kallpressad vegatabilisk olja, te.x olivolja eller linfröolja efter badet.

Ögonirritation (röda ögon) är helt ofarligt, även om det kan klia lite, det går över av sig själv efter några timmar.

Inomhus där lufttermperaturen är 22-24 grader bör vattnet vara minst 32 grader för barn under 18-24 månader, utomhus där solen kan värma huden på ett annat sätt får man prova sig fram. Min erfarenhet är att 25-grader går bra i t.ex Grekland men det är såklart individuellt för varje barn. Små barn kan inte huttra, därför måste man hålla koll runt deras läppar, en liten lila rand indikerar att barnet är kallt.

Och även om det blir kemi så vill jag också påpeka att din fråga gällde en utomhuspool vilket då också gör att frågan om trikloraminer blir ganska hypotetisk eftersom detta endast är ett problem inomhus där det är svårt att ventilera bassängen, utomhus borde ni inte ha det problemet.

Var det något mer du ville veta?
Svar på tråden Poolbad för spädisar?