nick name skrev 2009-04-17 18:34:22 följande:
Min fråga är om spädbarnets hud far illa av klor (som är irriterande för hud och ögon) eftersom spädbarns hud är mycket känsligare än vuxnas, samt vid vilken temperatur man kan bada barnen. Drick-aspekten har jag öht inte funderat på.Kemifrågorna diskuteras kankse lämpligen vidare på något kemiforum?
Nej, spädbarnets hud far inte illa av tidvis exponering för klorerat vatten, långvarig och ofta återkommande exponering kan ha uttorkande effekt. Uttorkning motverkas lämpligen genom att man smörjer barnets hud med kallpressad vegatabilisk olja, te.x olivolja eller linfröolja efter badet.
Ögonirritation (röda ögon) är helt ofarligt, även om det kan klia lite, det går över av sig själv efter några timmar.
Inomhus där lufttermperaturen är 22-24 grader bör vattnet vara minst 32 grader för barn under 18-24 månader, utomhus där solen kan värma huden på ett annat sätt får man prova sig fram. Min erfarenhet är att 25-grader går bra i t.ex Grekland men det är såklart individuellt för varje barn. Små barn kan inte huttra, därför måste man hålla koll runt deras läppar, en liten lila rand indikerar att barnet är kallt.
Och även om det blir kemi så vill jag också påpeka att din fråga gällde en utomhuspool vilket då också gör att frågan om trikloraminer blir ganska hypotetisk eftersom detta endast är ett problem inomhus där det är svårt att ventilera bassängen, utomhus borde ni inte ha det problemet.
Var det något mer du ville veta?