• Blåsippan84

v 34 å gått upp 14 kg. mår skit:(

e som sagt i v 34 å gått upp 14 kg. jag vet att jag har slarvat med maten och ätit mer sött om dagarna än jag borde.. detta började för ca 8 v sen. alla tyckte jag hade så liten mage å på nåe vis blev det så att jag då kände att jag kunde unna mig mer. sen har jag under 6 v haft väldig foglossning så jag kan ej gå ut å gå något längre.

nu ser jag hur mina lår svällt ut lika så armarna.. även fått celluliter på framsidan av låren.

min syster ska ha barn 4 v efter mig. hon har alltid varit "den smala". jag har varit "normalstorlek". nu när vi sågs i helgen så sa vår mamma till henne vid flera tillfällen att " ät du, du som e så smal". å jag har sagt till mamma att jag har gått upp så här många kg. när jag säger till henne att jag känner mig stor så säger hon "att det kommer du gå ner sen när du får börja gå med barnvagnen".

de sista två veckorna har jag ej kunnat njuta helt åt min gravidmage utan känner mig tjock. sett på foton att jag ser ut som en flodhäst, då hela jag har svullnat upp. vet ej vad jag ska göra:(

• Svar på tråden v 34 å gått upp 14 kg. mår skit:(
  • MK84

Jag gick upp 26 kg.. Hehe.. 14 är ju helt inom de normala. Jag gick snabbt ner allt sen och lite extra! ;)

Så njut du av din graviditet! =)

• angeni

Du ska inte känna så. Själv så har jag med svullnat upp något fruktansvärt i slutet. Är i vecka 38 nu.

Många kilo du nu har gått upp är vätska. Så stirra dig inte blind på vågen. Själv så har magen nu ökat i SFmått något fruktansvärt men barnmorskorna säger att det är mycket vatten i magen.

Så njut av magen, du har rätt att äta och må bra samt även att allt vatten du har samlat på dig nu kommer att försvinna när du väl har fött barnet!

• Blåsippan84

dessvärre vet jag ju om att jag har unnat mig mer sista månaderna med godis å sötsaker... det är väl därför jag också vet att det inte bara e vätska.. har gått upp 14 kg i v 34.. vad hinner jag då inte på 6-8 v till innan liten kommer:(

• angeni
    Blåsippan84 skrev 2009-04-14 12:10:32 följande:
    dessvärre vet jag ju om att jag har unnat mig mer sista månaderna med godis å sötsaker... det är väl därför jag också vet att det inte bara e vätska.. har gått upp 14 kg i v 34.. vad hinner jag då inte på 6-8 v till innan liten kommer:(
    Jag har gått upp om man räknar med det jag gick ner först med har jag gått upp ca 18 kg från börja och har fortfarande ett par veckor kvar beroende på när bebis vill komma.
    Det är helt naturligt att gå upp i vikt när man väntar barn och naturligt att man unnar sig det man är sugen på.
    Sluta tänk att du är tjock och njut istälet!
  • FrökenSuz

Ligger på 15,5 efter påsken (är i v.33). Tycker inte att vikten är något att nojja om, var glad och stolt över din kropp/ mage. Dessutom är du och din syster olika människor med olika kroppar så jämför dig inte med henne.
    Kan f.ö. tillägga att jag har celluliter enda ner till knäna vilket jag även hade förra grav. de försvann igen efter ett tag...

• edithleona

Unna dig godsaker! Det gör jag. Jag tänker såhär: enda gången i livet du kan äta å gå upp i vikt utan att veta om det verkligen är för att du vräkt i dig godsaker eller om du skulle gjort det ändå! Har en kompis som gick upp 25 kilo och hon åt väldigt nyttigt, medan en annan gick upp 8 och åt allt skräp man kan tänka sig! Sen vadå, några kilo extra är väl inte så farligt! Sen är det viktigt att man äter bra där emellan för att bebisen ska få i sig näringsämnen. Jag är i v.33 och har gått upp 13 kilo, fått celluliter på låren och känner mig emellanåt inte allt för sexig. Så glöm det. Du är vackrast ändå. Du bär ju på ett nytt liv!

• Smilla 78

Inte behöver du må dåligt, inte så mycket man kan påverka vikten. Jag gick upp 30 kg med sonen utan att att vräka i mig onyttigheter, gick ner allt på 4 månader utan varken bantning eller att amma.
    Nu är jag gravid i v.17+6 och har gått upp 10 kg så långt, inte är det kul men försök att inte bry dig så mycket om det. Det är ju för en bra sak, du har ett litet mirakel som växer där inne {#lang_emotions_sunny}

Lycklig mamma till Neo 2 år! Bf 15/9 2009
  • Hackemamma

Födde min lilla i v. 38+2 o hade då gått upp 29kg, hade fulla låren med celluliter. Men efter 3 månader var jag nere i min normalvikt (utan att banta) och celluliterna var som bortblåsta :)

• Laviosa

Jag tycker inte det låter farligt.. Det är väl normalt? Har själv gått upp 16 kg och är i vecka 32

• Morbid angel

Tycker inte heller att det låter fasanfullt mycket.

Jag hade gått upp 18 kg i v 20,allt som allt 33 kg.

• LBochDS

v 34 18kg- vad jag vet säkert mer-...lägg av det försvinner!!!

• Kävlingetjej

jag är i v 29 o har gått upp 15 kg...så klaga inte :oP

• Sommarvind

Förra graviditeten gick jag upp 20 kg, och fyra månader efter förlossningen hade jag gått ner allt + ytterligare 5 kg! Jag hade också en hel del vatten i kroppen under graviditeten, som jag samlade på mig framförallt på slutet.

Den här graviditeten verkar jag gå upp ungefär lika mycket, är i v.23 och har gått upp ca 11 kg.

Jag tycker att din viktuppgång verkar helt normal. Jag tycker inte att man ska jämföra sig med andra för det är så individuellt hur mycket man går upp. En del går upp lite och en del går upp mycket.

• Väntarochlängtar
    Var glad att du har en kropp som kan bära ett barn! Njut av din graviditet!

Din viktuppgång är inte onormal - alla fungerar olika. En del går upp 8 kg , en del 30 kg.

Ta tag i ev kilon när du har fött barn... Om du helammar så förbränner du 500 kcal extra/dag.. Det du! {#lang_emotions_wink} 
  • blinkalilla

Jag är i vecka 22 och har redan gått upp 10 kg...så jag tycker att dina 14 kg är helt normalt.
    Jag brukar tänka så här: Kroppen känner att den behöver gå upp si o så mycket för att jag ska klara av att bära och ge näring till bebisen.

• Blåsippan84

skönt ändå att höra andra som också går upp å sen gått ner dem.. hört av kompisar att de gick upp allt som allt mellan 8-15 kg.. å det e väl det jag jämnför mig med... samtidigt så har jag läst att själva graviditeten i sig väger i slutet 15 kg... å då funderar jag på nu att jag förmodligen mufflat i mig en massa så jag får en hel del att ta igen sen efteråt...

Svar på tråden v 34 å gått upp 14 kg. mår skit:(