• Anonym (Ärliga Ängeln)

Har ni någon gång "lurat" er till högre lön?

Som frågan lyder...har ni någon gång gjort något som ni inte är speciellt stolt över för att få högre lön? Som tex ljugit om tidigare lön, lagt till en liten extra merit på ert CV eller något annat som inte har vart helt i enlighet med sanningen...

Anledningen till denna tråd är för att jag på mitt nuvarande jobb hade kunnat få betydligt högre lön om jag hade dragit till med en liten osanning om min faktiska lön på förra jobbet... Men istället, dum som jag är så är jag helt ärlig med vad jag tjänade och fick bara en höjning på några hundra!
    Dom ville verkligen ha mig och om jag hade sagt att jag hade 26 på förra jobbet så hade hon säkert gått med på de... Ångrar mig så jag håller på att dö!!!

• Svar på tråden Har ni någon gång "lurat" er till högre lön?
  • Blyger

Ärlighet varar längst....

• Anonym (Ärliga Ängeln)

Ush...jag hoppas verkligen att de är sant! Någon annan?

• Anonym (NEJ)

Dom kan ju kolla upp det på skattelistorna senare...
    Men du kan ju däremot sagt hur mycket du skulle tjänat med tanke på blivande löneförhöjning å sådana saker. Det är ju något en arbetsgivare inte kan kontrollera Så gör jag fast realistiskt över hur mycket jag faktiskt skulle få å sen kanske lägga på en hundralapp eller två.

• Anonym

Hmm...... personligen skulle jag inte svara på en sådan fråga. Det angår dem inte anser jag.
    Varför frågade dem det? Räcker det inte med att man anger ett löneanspråk?

• Anonym (Ärliga Ängeln)
    Anonym skrev 2009-04-14 12:15:34 följande:
    Hmm...... personligen skulle jag inte svara på en sådan fråga. Det angår dem inte anser jag.Varför frågade dem det? Räcker det inte med att man anger ett löneanspråk?
    De är sant! Funderar på att nu när jag är mammledig börja kolla runt lite och då ska jag ta i som tusan med lönen... ska man ange löneanspråk i ansökan trots att dom inte ber om de eller ska man vänta med de?
  • Blyger

Anonym (Ärliga Ängeln) skrev 2009-04-14 12:19:37 följande:

De är sant! Funderar på att nu när jag är mammledig börja kolla runt lite och då ska jag ta i som tusan med lönen... ska man ange löneanspråk i ansökan trots att dom inte ber om de eller ska man vänta med de?
    Om dom inte ber om det skulle jag absolut inte ange det....
  • Anonym (Ärliga Ängeln)

Näe precis vad jag också tänkte...känns så otroligt omotiverande att gå till jobbet när man vet att man är så fruktansvärt underbetald!! Jag ligger på futtiga 18000:- och fyller snart 27 år och har jobbat i kontors och service branchen i snart 10 år... Alla mina vänninor som inte heller har ens sett skymten av en högskola eller komvuxkurs ligger iaf på minst, minst 24-25 i lön!! Dom jobbar med varierande saker... men inget som är svårare eller mer avancerat än mitt arbete!

• Anonym (Ärliga Ängeln)

Puffar...

• Anonym (moi)
    Anonym (Ärliga Ängeln) skrev 2009-04-14 12:47:29 följande:
    Puffar...
    jag dängde i med löneanspråk på den nivå jag tyckte var rimligt. Dvs jag lyfte min lön med 7 tusenlappar. Om man inte ser till att smacka till med lön på rätt nivå från början får man ett helvete att försöka dra upp den i framtiden.
    Enda sättet jag egentligen kan lyfta min lön ordentligt nu är att byta jobb till annat bolag.
  • Chaplin

Finns ingen anledning att uppge lön från ett tidigare arbete, skulle jag aldrig göra! Värdet på min kompetens ligger inte i vad en tidigare arbetsgivare utbetalat för lön!

Jag skulle heller inte ange något löneanspråk i en ansökan, inte ens om det efterfrågas.

Svar på tråden Har ni någon gång "lurat" er till högre lön?