• Freiya

Hur bli av med en myrstack?

Vi har en myrstack på tomten som jag skulle vilja bli av med. Har läst att man kan gräva bort den och flytta ut den i skogen istället, men kan man göra det nu vid den här tiden? eller måste jag vänta till vintern?
    nån som har fler tips som man kan göra nu under våren, sommaren? vill helst bli av med den så fort som möjligt. dom kryllar över hela uppfarten och trappen till huset, inget kul! är vanliga skogsmyror, dom där röd-svarta.

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Svar på tråden Hur bli av med en myrstack?
  • ballerinamuffins

usch, men nog bäst,. en massa bensin o WOFF myrorna botta:)

tänkte annars kanel, men då får man hälla rätt mycket och ofta,
    nån sorts myrdödarmedel, hehe nu börjar mina mördar instikter komma;) hehe

• Ville Mor

Googlade lite och det bästa alternativet så här års verkar vara att dränka dom.

Hittade bland annat detta:

I Faktablad Växtskydd från SLU skriver man följande: "Om man har stora myrstackar vid hus eller på andra olämpliga ställen, avlägsnas dessa lämpligen under vintern. Observera dock att samhället har stor utbredning även under marknivån. På våren, då insektslivet börjar ta fart, dränks eventuella kvarvarande rester av samhället in med kokhett vatten i stora mängder. Alternativt kan puderformulerade preparat användas på stacken." 
       Att avlägsna kan ju vara lättare sagt än gjort. Stacken måste då grävas upp och köras bort, ut i skogen eller i säckar till förbränning."
       Mot knott och broms är det nät som gäller, både för fönster och dörrar. Och skyddande kläder. Undvik så långt det är möjligt att använda kemiska medel på små barn. Men helt kan man ju inte värja sig och då är min erfarenhet att medlet Mygga ger det effektivaste skyddet. Det finns också elektroniska utrustningar som man sätter i eluttaget som antingen lockar insekterna med UV-ljus till en uppsamlare eller avger ett för insekterna irriterande ljud som håller dem borta.

Ville 071203 * Bebis 090916
  • Ville Mor

Elda kan ju vara lite riskabelt då myrboet (efter vad jag läst) även ligger under mark. Inte så roligt om det brinner på halva tomten sen...

Dränk och gräv om vart annat röstar jag på!

Ville 071203 * Bebis 090916
  • Den som Längtar

Ville Mor skrev 2009-04-14 12:36:15 följande:

Elda kan ju vara lite riskabelt då myrboet (efter vad jag läst) även ligger under mark. Inte så roligt om det brinner på halva tomten sen...Dränk och gräv om vart annat röstar jag på!
    man går juh inte bara därifrån och tror det är klart när man tänt på, utan man står juh där redo med vatten om något händer
  • ALJO

Jag har läst att man kan flytta hela stacken. Skotta i den i en skottkärra, även så mycket under backen som man orkar gräva, kör sedan iväg den till lämpligare ställe.

• Pelargonen

Att flytta den eller elda upp den är ingen idé (beroende på myrsort dock) då myrorna kan ha gångar låååångt ner under jorden.

Till hösten tar du en plåtstör, eller något annat rör i metall. Slå ner den djupt (!) ner i marken under stacken och låt den stå till våren. Den leder ner tjälen djupare än vanligt och myrorna dör. På våren när det har tinat kan du bära bort stacken med noll myror i.

Har du trädgårdsland är döda myrstackar underbart gödsel så då sprider du ut den i landet. Lycka till!

• Freiya

jag får prova lite olka grejer då. ska nog prova med järnspettet i vinter, dock. det har jag läst om också.
    lite gödsel behövs alltid :P

elda känns lite läskigt för det e ju högt gräs och skog där det ligger. och huset ligger bara några meter därifrån, vill inte bränna ner huset för att bli av med lite myror :P

tack för tipsen!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Floria

anticimex kom hit och hällde i gift, men vår stack var enorm, midjehög och bred dessutom.

Svar på tråden Hur bli av med en myrstack?