• Stargirl

Sås till korv?

Vi äter aldrig korv. Nu grillade vi i helgen och har en massa kvar. Måste ju äta upp det. hade tänkt att koka potatis, men vad gör man för sås till korv? Har lite olika sorter som jag tänkte skära i bitar och steka. Inte så kul middag men man vill ju inte slänga heller.

Tips tas emot tacksamt.  Har ingen aning nämligen.

*~Två blåbär och ett lingon~*
  • Svar på tråden Sås till korv?
  • santanas

Senapssås är förståss gott, likaså pepparrotssås. Eller gör korvstroganoff av det hela. Tillsätt lök och gör såsen enl recept i kokbok.

• ALJO

Tomatsås med en massa kryddor är gott, eller en kall sås med mosad fetaost, basilika o gräddfil. Vitlök förstås.

• MammasälskadeMinna

någon tamatsås kanske? annars vet jag inte vad som skulle passa till korv.. hehe

• Analoga
    Stargirl skrev 2009-04-14 12:30:34 följande:
    Vi äter aldrig korv. Nu grillade vi i helgen och har en massa kvar. Måste ju äta upp det. hade tänkt att koka potatis, men vad gör man för sås till korv? Har lite olika sorter som jag tänkte skära i bitar och steka. Inte så kul middag men man vill ju inte slänga heller. Tips tas emot tacksamt.  Har ingen aning nämligen.
    Bechamelsås med morotstärningar i är supergott till korv och potatis!
  • santanas

Stuvade grönsaker över huvudtaget är gott till stekt korv

• Analoga
    Analoga skrev 2009-04-14 12:33:30 följande:
    Morotsstuvning kanske det kallas förresten   -  men jag brukar göra en lite tjockare bechamelsås som jag tillsätter morotstärningar i och det blir ännu godare om man även tillsätter falukorven i bitar i såsblandningen.

Mums - det var ÅR sedan jag åt det - nu blev jag sugen på att laga till det
  • Stargirl

Oj vad många tips....korvstroganoff var ju bra idè. Det är så många olika sorters korv att det kanske blir en bra mix.

Tomatsås gillar inte mina barn (till pasta) så det får jag glömma. Fast korvstroganoff är ju lik en tomatsås men vet inte varför de gillar det ena och det andra.
    Ska googla på senapssås och pepparotsås och se vad vi har hemma. Hade inte ens tänkt på korvstroganoff...som sagt vi äter aldrig korv

Tack alla.

• Stargirl
    Analoga skrev 2009-04-14 12:33:30 följande:
    Tack, just kokta morötter har mina barn svårt för. Så en hel sås skulle vara fördömt. Men tack ändå....man kan ju göra en anna sorts stuvning. Kanske stuvad potatis så det blir såsigt.
  • Tess76

Dillstuvad potatis är gott till korv

//Kalla fötter, varmt hjärta.
  • annca

Förutom allt uppräknat ovan:
    Stuvad spenat är också gott till korv.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Stargirl
    Tess76 skrev 2009-04-14 12:49:59 följande:
    Dillstuvad potatis är gott till korv
    Bra, vi har dill hemma till o med....undrar bara vad barnen säger om dillstuvat. Det återstår att se
  • Stargirl
    Ackis skrev 2009-04-14 14:59:26 följande:
    Denna korvrätt med creme fraiche och sweet chili är toppengod.hallonblabar.blogspot.com/2008/11/pasta-och-k...
    Tack, den ska jag testa en annan gång. Tror det blir korv till två olika rätter till o med.
  • a mor

Kall sås gjord på filmjölk eller gräddfil går alltid hem här.

Ta filmjölk/gräddfil, Smaka av med salt och lite vitpeppar, blanda i antingen dill eller gräslök. Gärna ganska mycket. Servera till korven. Jätte mumsigt att bara doppa potatisen i den också.

Går även fint att ha soom pizzasås om man tar vitlök i stället.

• Stargirl
    a mor skrev 2009-04-14 15:29:23 följande:
    Kall sås gjord på filmjölk eller gräddfil går alltid hem här. Ta filmjölk/gräddfil, Smaka av med salt och lite vitpeppar, blanda i antingen dill eller gräslök. Gärna ganska mycket. Servera till korven. Jätte mumsigt att bara doppa potatisen i den också.Går även fint att ha soom pizzasås om man tar vitlök i stället.
    Jag tänkte på en varm sås. Vi brukar göra kall sås på turkisk yougurt till andra maträtter men just korv känns som att den behöver en varm sås....Men jag kan ha fel eftersom vi inte äter korv i regel.
  • a mor
    Stargirl skrev 2009-04-14 15:35:16 följande:
    Jag tänkte på en varm sås. Vi brukar göra kall sås på turkisk yougurt till andra maträtter men just korv känns som att den behöver en varm sås....Men jag kan ha fel eftersom vi inte äter korv i regel.
    Ojoj. Då går du miste om något. Men du gör som du vill.
  • Stargirl
    a mor skrev 2009-04-14 15:48:25 följande:
    Ojoj. Då går du miste om något. Men du gör som du vill.
    Hihihi....kanske det. Får testa det någon gång. Gillar inte korv, men lagar det vi har kvar vill ju inte slänga mat.
  • HjärterEss

Tzatsiki, eller cremefraice med lite youghurt blandat med hackad purjolök, alltid gott, bredvid en stor matsked ajvar!

Svar på tråden Sås till korv?