• Anonym (frökenS)

Ingen samling på förskolan!

Hej!
    På den förskola min dotter går har de ingen samling/fruktstund!
    Det fick jag erfara då hon skolades in i mars i år. Jag kom dit första dagen runt 9.30 och trodde att det skulle vara samling, för det brukar det vara på de flesta ställen jag vet om. Det hade ju varit ett bra sätt att komma in i gruppen att få starta med en mysig sångsamling eller liknande, ett bra välkomnande på hennes och min allra första dag där tillsammans.

Jag frågade nyfiket varför de har valt att inte ha någon samling och fick då till svar att de samlar barnen på sina stolar och sjunger varje dag innan maten kommer in, för de sitter still så bra då, vilket jag nu märkt inte stämmer. Det verkar mest vara nåt som händer ibland vid speciella tillfällen tyvärr.

Hur ser det ut för era barn på förskolan? Har de samling på förskolan eller inte?

Jobbar själv som förskollärare och jag tycker att det är viktigt att ha nån sorts samling, behöver inte vara någon lång stund heller, man märker ju på barnen hur mycket de orkar...

• Svar på tråden Ingen samling på förskolan!
  • Zelmilainen

sätter de gör på på fsk du syftar på verkar konstigt tycker jag. arbetar med som fsklärare. har arbetat på ställen som alltid har samlingar, andra som aldrig har det och på ställen som har det ibland. det sistnämnda är att föredra är min erfarenhet. ska det vara samling bara för att man måste försvinner liksom själva grejen plus att många barn som ibland leker väldigt bra kan va tvungna att bryta sin lek vilket kan va synd. däremot tror jag det kan va bra ibland.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • norgesessan

HAr jobbat/praktiserat på många olika förskolor, har varit emd om EN som inte har samling...(Ursäkten, barnen orkar inte sitta still i 20 minuter)
    Men ha inte samling 20 minuter då!!!!

JAg tycker om samlingar, där man går genom vem som är där, man får räkna, sjunger ett par sångar....Inget mer än det...

Emil 03-Jonathan 05 och Isabelle 2/2.09
  • Anonym (frökenS)
    Zelmilainen skrev 2009-04-14 16:09:05 följande:
    sätter de gör på på fsk du syftar på verkar konstigt tycker jag. arbetar med som fsklärare. har arbetat på ställen som alltid har samlingar, andra som aldrig har det och på ställen som har det ibland. det sistnämnda är att föredra är min erfarenhet. ska det vara samling bara för att man måste försvinner liksom själva grejen plus att många barn som ibland leker väldigt bra kan va tvungna att bryta sin lek vilket kan va synd. däremot tror jag det kan va bra ibland.
    Kan hålla med om att det kan vara bra att ha samlingar ibland, men här är det fråga om att de aldrig har det verkar det som, tycker det är synd med tanke på att det finns mycket i samlingen i sig som är lärorikt både socialt, lära sig lyssna på varandra en i taget, och andra aspekter, finns många fördelar med samling men givetvis ska man inte ha samling "bara för att" för då kan det gärna bli att det går på rutin utan något pedagogiskt tänk bakom "bara för att", fast ibland kan det vara ok. att ha samling utan något tänk bakom också kan jag tycka, bara samlas för att ha trevligt utan massa analyserande...men då har man ju också ett tänk bakom iofs. varför man gör som man gör.
    Det jag reagerar på mest är ändå att de säger att de sjunger före maten istället, men att jag märkt att de faktiskt inte gör så. Jag tycker det är viktigt med musik och skapande precis som att vara ute. Det känns som det är för lite av allting där.
    Just nu känns det som att hon får mycket mer av allt detta när hon är hemma än där, jag har fått känslan av att de gör så lite som möjligt för att det bara ska vara så lugnt och bekvämt som möjligt.
  • Anonym (frökenS)
    norgesessan skrev 2009-04-14 16:12:14 följande:
    HAr jobbat/praktiserat på många olika förskolor, har varit emd om EN som inte har samling...(Ursäkten, barnen orkar inte sitta still i 20 minuter)Men ha inte samling 20 minuter då!!!!JAg tycker om samlingar, där man går genom vem som är där, man får räkna, sjunger ett par sångar....Inget mer än det...
    Ja det var så jag också tänkte, detta är det enda stället de inte har samling, har varit runt och vikat på många ställen och har inte stött på detta förut som sagt. JAg tycker det ÄR jätteviktigt med samling, itne att man MÅSTE ha varje dag, men helst en majoritet av veckans dagar i allafall. Det är ett bra sätt att samla barnen för en trevlig stund tillsammans, och som du också sa så märker man ju hur länge de orkar sitta. Sen är det ju vad man gör det till. HAr man en bra samling så är det inga problem. Lyckas man fånga barnen med något spännande och roligt så brukar ingen vilja gå därifrån. När jag haft samlingar brukar en halvtimma gå ganska fort, de har fullt upp med att äta frukt också och prata med varann. De minsta kan man behöva ha i knät men det brukar inte vara nåra problem.

Sen tycker ajg att det är viktigt att de får sin frukt för blodsockernivåns skull också.
  • Zelmilainen
    Anonym (frökenS) skrev 2009-04-14 17:04:57 följande:
    Kan hålla med om att det kan vara bra att ha samlingar ibland, men här är det fråga om att de aldrig har det verkar det som, tycker det är synd med tanke på att det finns mycket i samlingen i sig som är lärorikt både socialt, lära sig lyssna på varandra en i taget, och andra aspekter, finns många fördelar med samling men givetvis ska man inte ha samling "bara för att" för då kan det gärna bli att det går på rutin utan något pedagogiskt tänk bakom "bara för att", fast ibland kan det vara ok. att ha samling utan något tänk bakom också kan jag tycka, bara samlas för att ha trevligt utan massa analyserande...men då har man ju också ett tänk bakom iofs. varför man gör som man gör. Det jag reagerar på mest är ändå att de säger att de sjunger före maten istället, men att jag märkt att de faktiskt inte gör så. Jag tycker det är viktigt med musik och skapande precis som att vara ute. Det känns som det är för lite av allting där.Just nu känns det som att hon får mycket mer av allt detta när hon är hemma än där, jag har fått känslan av att de gör så lite som möjligt för att det bara ska vara så lugnt och bekvämt som möjligt.
    jag kanske har missat det men hur kan du veta att de inte har sina sångsamlingar innan maten?

sen fick jag lite känslan av innan att du prompt ville ha en samling så jag misstolkade det hela lite, sorry.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Anonym (???)

När äter dom frukt på förskolan då?? Eller får dom klara sig utan det från frukost fram till lunch då eller?? Konstigt tycker jag...
    Någon form av samling tycker jag vore bra!

• Anonym (frökenS)

Anonym (???) skrev 2009-04-15 00:42:18 följande:

När äter dom frukt på förskolan då?? Eller får dom klara sig utan det från frukost fram till lunch då eller?? Konstigt tycker jag...Någon form av samling tycker jag vore bra!
    De är utan frukt från frukost till lunch. Frukosten är kl. 8 och lunchen kl. 11.30. Hemma om hon äter frukost kl. 8 brukar hon få någon frukt vid 9.30. Jag vill att hon ska ha en jämn blodsockernivå. Undra om man kan kräva att de får frukt om man tar med hemifrån!? Men det vill de säkert inte för då är det säkert fler barn som blir sugna och vill ha de med och det anses nog bara krångligt.
  • Anonym (frökenS)
    Zelmilainen skrev 2009-04-14 17:57:07 följande:
    jag kanske har missat det men hur kan du veta att de inte har sina sångsamlingar innan maten?sen fick jag lite känslan av innan att du prompt ville ha en samling så jag misstolkade det hela lite, sorry.
    Jag har lämnat henne flera gånger runt 11.15 och gått ca. 11.25 och då har de inte sjungit nåt. Har hänt att jag frågat om jag hämtat efter lunchen vad de sjungit innan maten och då ha de inte kunnat svarat eller så var det bara de äldre barnen som sjöng innan maten tillsammans med en annan fröken.
    Jag har sett att en av de äldre tjejerna gjort påskpyssel förra veckan men inget som min tjej har fått gjort, verkar bara vara de äldre (2,5-3-åringar) på avdelningen som prioriteras i fråga om utevistelse, sång och pyssel. För de yngre barnen ligger fokuset på i första hand omsorg och fri lek, det är den känslan jag fått och som jag sett.
  • Zelmilainen
    Anonym (frökenS) skrev 2009-04-15 13:57:05 följande:
    Jag har lämnat henne flera gånger runt 11.15 och gått ca. 11.25 och då har de inte sjungit nåt. Har hänt att jag frågat om jag hämtat efter lunchen vad de sjungit innan maten och då ha de inte kunnat svarat eller så var det bara de äldre barnen som sjöng innan maten tillsammans med en annan fröken.Jag har sett att en av de äldre tjejerna gjort påskpyssel förra veckan men inget som min tjej har fått gjort, verkar bara vara de äldre (2,5-3-åringar) på avdelningen som prioriteras i fråga om utevistelse, sång och pyssel. För de yngre barnen ligger fokuset på i första hand omsorg och fri lek, det är den känslan jag fått och som jag sett.
    vad gäller vad ålders"kategorierna" får göra tycker jag gott och väl att det räcker som är det enligt det du beskriver. yngre barn har inte samma behov, de bir äldre de med och får göra/hinner göra saker de med. men vad som däremot är fel är om de utger sig för att göra på ett visst sätt och det sen inte stämmer.
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Ingen samling på förskolan!