• Anonym (sjuklingen)

Inbillar jag mig eller är det någo allvarligt fel på mig?

är så trött på att må så här nu.

Normalt är jag en ganska frisk och sund person. Jag klagar ogärna och jag brukar inte ha krämpor annat än att jag får ont i huvudet ibland (kommer från nacken får en del knutor) och får migrän 2-3 ggr/år. Jag tycker inte om att ta tabletter men när jag har riktigt ont i huvudet tar jag en ipren och vid migrän Eeeze. Men jag försöker vara sparsam.

Men nu sista månaden känner jag mig 100 år gammal och helt uppgiven. Jag hade först migrän i en vecka. Sen släppte migränen hyfsat men jag fick huvudvärk och nackont. Undre den här tiden har jag ofta lätt illamående, yrsel och känner mig svag och matt. Om jag vrider snabbt på huvudet mår jag illa och känner mig yr. Jag känner ett tryck i huvudet som gör att jag är ljukänslig, har svårt att focusera blicken . Jag har varit hos kirporaktor och masserat. Men det släpper inte och sista veckan har jag haft någon mellan ting mellan vanlig huvudvärk och migrän samt den där yrseln och illamåendet. På det har jag känt mig varm i ansiktet, näsatn lite bränande om öronen och inte direkt klåda men aningens kliig i ansiktet och huvudet. Känns ofta som jag ska svimma av, fast ändå inte. Känner mig matt...

Jag är så trött på att må så här. Har tillsut ringt vårdecentralen men de hade inte tid förrän i maj och vi ska ut och resa i slutet av april.

Jag har börjat nojja över alla möjliga saker nu och jag börjar undra om jag inbillar mig allt detta eller är dte något fel? För även om jag haft problem med huvudvärkar förut så har jag aldrig mått så här. Vet inte riktigt vad jag ska göra. Att åka till Akuten och sitta 10 timmar känns inte lockande och det känns inte som ett "akut" problem och de kommer säkert tycka jag är jobbig som kommer dit med sånt, men det känns halvkul att åka på semester så här..

• Svar på tråden Inbillar jag mig eller är det någo allvarligt fel på mig?
  • Lajkie

Ring sjukvårdsupplysningen så får dom guida dig vidare, du måste få en ordentlig undersökning! Är det 1177 över hela Sverige?

• Anonym (sjuklingen)
    Lajkie skrev 2009-04-14 14:59:19 följande:
    Ring sjukvårdsupplysningen så får dom guida dig vidare, du måste få en ordentlig undersökning! Är det 1177 över hela Sverige?
    1177? tfn alltså? Näää i sthlm är det i alla fall 320 100.

Känns som det inte kommer ge så mycket att ringa dit. Tycker alltid när man ringer dit och undrar lite "diffusa saker" med ungarna att de aldrig vet något. Tror de kommer ha svårt att svara på vad det kan vara för fel...
  • Anonym (sjuklingen)
    Lajkie skrev 2009-04-14 16:37:53 följande:
    www.1177.se/
    okej, tack!

Har ringt sjukvårdsrådgivningen nu.
    Hon tyckte jag skulle försöka få en läkartid innan vi åker i väg och åtminstone ta lite blodprov.
    Men hur lätt är det när vårdecentralen inte kan erbjuda någon och i princip sa rakt ut att det här inte är något för "akuttiderna". Det känns så trist att man inte vet vart man ska vända sig för att få hjälp när man mår dåligt.

Lånade min mammas blodtrycks mätare och hade 98 / 65. Tror det är ganska lågt (?) men vad betyder det då?
  • Sanna 20

Men kan det stämma med det blodtrycket?

• Anonym (sjuklingen)

Sanna 20 skrev 2009-04-14 17:11:30 följande:

Men kan det stämma med det blodtrycket?
    Jaaa... det var vad den visade, är det ett konstigt blodtryck? (har noll koll känner jag...) Den översta visade 98 och den understa 65
  • Anonym (sjuklingen)

tog en gång till nu och hade 100 / 68
    lite bättre...

• Sanna 20

jag har 120/80 och mitt är nog rätt så normalt tror jag!

Så kansek att ditt är lite lågt?

• KramMiiis

Är Undersköterska och Ja, du har lågt blodtryck. Men det är inte farligt, det övre bör ligga mellan 110-120 så lite lågt har du, kan vara därför du känner dig yr.
    Det är när det undre trycket stiger som det är fara och färde...

• knäppisen

Enligt vårdgarantin har du rätt att få läkartid inom 5 dagar. Så ring igen till din doktor.

• Anonym (sjuklingen)

Anonym (Lovisa) skrev 2009-06-09 20:02:32 följande:

Hur gick det?
    Tack som frågar!

Jo jag vet inte riktigt. Mådde dåligt allt som allt i nästan 2 månader och det är väl inte helt borta. Det var bra i ett par veckor men nu har jag haft ont i huvudet några dagar och är något yr ibland.
    Har varit hos läkaren och jag blev inte mycket klokare.
    Han trodde på migrän ändå.
    Jag ska testa napreapat (är stel i nacken) och någon medicin som han brukar skriva ut till patienter med migrän ? spänningshuvudvärk. Känns så där dock för det är något medicin som man ska ta hela tidne. Vill inte ta medicin varje dag...
  • Anonym (Lovisa)

Har ungefär samma symtom som du. Mitt började för fyra veckor sedan. Det känns som en tyngd och ett tryck i huvudet, stel i nacken, tryck bakom näsa, kinder och käke. Det verkar inte vara bihålorna. Är trött och snurrig hela tiden. Ska man behöva leva så här?
    Ska till sjukgymnast på fredag.

• Anonym (Lovisa)

Har fått hjälp nu av en sjukgymnast. Hon har "knäckt" nacken, givit mig akupunktur samt att jag har gjort några övningar hemma med nacken. Äntligen är jag fri från denna huvudvärk. Hoppas att det löst sig för dig oxå TS!!

• Anonym (Frisk)

Hej TS,

Tror absolut din migrän kan ha med saken att göra - det har ju varit väldigt märkligt väder sista tiden med först lågtryck och sedan högtryck och extrem värme. Vet inte hur vanligt det är att migrän påverkas av väder,men jag är iaf väldigt väderkänslig och får ofta huvudvärk vid växlingar.

Ang dina andra symptom; visst bör du ta blodprover etc och kolla att allt är OK, men jag känner igen symptomen som jag hade en period i mitt liv då jag slarvade med maten mycket, framförallt åt jag för lite kött. Kan du se över så att du äter ordentligt? Näringsbrist kan ge konstiga upplevelser om de blir långvariga...

• Anonym (Frisk)

Hej TS,

Tror absolut din migrän kan ha med saken att göra - det har ju varit väldigt märkligt väder sista tiden med först lågtryck och sedan högtryck och extrem värme. Vet inte hur vanligt det är att migrän påverkas av väder,men jag är iaf väldigt väderkänslig och får ofta huvudvärk vid växlingar.

Ang dina andra symptom; visst bör du ta blodprover etc och kolla att allt är OK, men jag känner igen symptomen som jag hade en period i mitt liv då jag slarvade med maten mycket, framförallt åt jag för lite kött. Kan du se över så att du äter ordentligt? Näringsbrist kan ge konstiga upplevelser om de blir långvariga...

Svar på tråden Inbillar jag mig eller är det någo allvarligt fel på mig?