• Fridolino

Näsblod på 2åring, orolig!!

Min dotter som fyller 2 år om några dagar har blött näsblod på natten vid två tillfällen på mindre än en vecka nu. Det är inga mängder och det droppar bara lite, slutar på nån minut men det är ifrån båda näsborrarna. Jag är nu jätteorolig då jag suttit och sökt på google och skrämt upp mig själv dum som jag är.. Hon är frik i övrigt, har inte varit förkyld eller nått sånt. Någon som känner igen sig?? Gärna lugnande svar.. Tack på förhand!

• Svar på tråden Näsblod på 2åring, orolig!!
  • Felicia Adrian

Min son kan börja blöda näsblod typ när som helst. Han har väldigt sköra blodkärl i näsan och det är därför. Hans pappa hade lika dant och även så som vuxen men blöder mer sällan nu.

Min son kan räcka att han stötter till med handen eller vänder sig i sängen och slår till näsan så kan han börj blöda. Då kommer det oftast mycket känns det som iaf. Stora droppar som kletas ut innan man kommer in till honom och ser ju då ut som massor..

Han blödde första gången som 1 åring och är idag 4 år. Det går i perioder. oftast när det är ordentligt varmt som han lätt börjar blöda.

inget farligt. Blöder de ofta så som varje dag kan läkare bränna blodkärl så de inte blöder.. men inget de vill göra i första taget. På vissa växer det även bort.

• Fridolino

okej, skönt att höra!! På min dotter har det blödit på natten båda gångerna, ser inte ur som hon har petat sig men kanske gnuggat näsan mot kudden? Läste på nätet om att näsblod är ett av de vanligaste symptomen på leukemi, jag vet jag är knäpp som håller på och läser sånt där :(

• Hs egen

Det har hänt båda mina barn, en pojke och en flicka. Också särskilt på natten. Min son fick väldigt lätt näsblod om han var för "vild" när han var mindre, dock längre mellan gångerna nu, han är nio nu.
    Ingen fara.

• Fridolino

ok, tack för svarat, känns jätteskönt att höra då jag verkligen skrämt upp mig själv, vet inte om det har med hormonerna att göra( är graqvid) , känner mig helt knäpp.. men tusen tack!

• Pochahontas

Jag blev också lite hispig när min son började. Han var då i ettårsåldern. Han kunde blöda ganska rejält, faktiskt. Och ganska ofta med. Efter hand märkte jag att han gjorde det oftare när han blev förkyld. Fick sen också reda på att hans pappa har liknande problem, och det berodde på sköra blodkärl i näsan bara...

Idag är sonen snart elva, och det har minskat något, men det har blivit MÅNGA näsblodstillfällen, kan jag lova! Fast han är hur frisk som helst!

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
  • mirian

Min son blöder oxå näsblod ibland. Mest på natten.

Svar på tråden Näsblod på 2åring, orolig!!