meic skrev 2009-04-14 17:19:45 följande:
Sarah: Ja massa bus och stoj kan man nog vänta sig, fast det är det jag hoppas lite på, för Hugo älskar bus! Och jag försöker att busa på alla sätt och vis varje dag både inomhus och utomhus, men det blir ju inte samma sak som att rumla runt med en annan hund, även om buset blir tillfredsställt.Du skriver att om du bara haft dom till sällskap så hade du haft en åt gången, är det för din skull eller hundens då? För jag vill ju inte att vår hund ska bli lidande utan bara tycka att det är positivt.
Jo alltså bus är kul men jag i lagom dos. Både för min, omgivningens och hundarnas skull. Då jämngamla hundar triggar varandra otroligt och det är inte alltid jätte bra för hundarna, faktiskt. De kan lätt bli stressande speciellt för en hund av vallhundstyp och de vet ofta inte när det är dags att lägga av. Sen vill inte jag ha massa stoj och bus inomhus och inte heller när vi är hemma hos andra människor. Är vi ute på promenad vill jag att de ska kunna gå ordentligt och sansat och busa när JAg säger till. Men alltså detta går ju att reglera om man är konsekvent så det är inga problem egentligen, bara man är medveten om det.
Sen är det förstås enklare att ha en hund för EGEN del. Det är mycket lättare att få en lydig hund om man bara har den att focusera på. Alla mina hundar är lydiga, riktigt lydiga MEN de är trots allt bra mycket lydigare när jag har de en och en och två av mina gamla hundar som inte finns längre var superlydiga (ute pratar jag om nu) när jag hade de en och en men så fort jaf hade med mitg fler hundar så blev de döva och ofocuserade, hur mycket tid jag än la ner på att träna detta.
Det är som jag nämnde tidigare lättare att ha en hund i de flesta situationer och hunden har mycket mer focus på dig än om du har en till hund med, så är det av någon konstig anledning.
Och en hund bryr sig egentligen inte om i fall det finns fler hundar i familjen eller inte. Kanske om den hade varit uppvuxen bland andra hundar och sen blivit ensam. Vågar faktiskt påstå at av alla mina hundar jag har haft förutom en så hade samtliga trivts bättre som ensamhundar där de fått all min uppmärksamhet än att leva i flock med fler. Tror faktiskt de flesta hundar mår bättre av att vara ensamhund än att dela uppmärksamheten med andra hundar. Leka kan de göra med kompishundar.
Min BC hade varit överlycklig om hon sluppit resten och de hade en av papillonerna också varit hur mycket de än sen tycker om varandra och busar och gosar så är Matte utan tvekan de viktigaste som de gärna slipper dela med sig av
Men.. jag är nog trots allt (jag vet jag är helt motsägelsefull) ingen enhundsmänniska, hur lockande det än låter och jag sitter redan och klurar på en fjärde hund. Men det är för att jag vill valla och min Bc är skadad.
Som sagt. Det går jätte bra att ha fler hundar. Det är ganska mycket jobbigare men inte så jobbigt att det inte är värt det. Men för HUNDENS skull behöver man absolut inte köpa en till. Din hund verkar få så mycket av dig att han säkert är världens lyckligaste och kanske inte äns kommer uppskatta att behöva dela detta med en annan hund som ska halvera "hans tid". Köp bara en hund till om DU vill ha två hundar för DIN skull. Om inte så skaffa en trevlig hundkompis till din vovve som ni kan leka med några gånger i veckan, kanske någon som även behöver hundvakt och då kan era hundar därmed tillbringa en längre stund tillsammans.
Om du nu ändå vill ha en till hund för HUNDENS skull så skulle jag absolut inte ta en jämn gammal. Det kan bli för mycket för både dig och hundarna. Man bruykar säga att tre år mellan hundarna är lagom.