• ladysoul77

Öroninflammation, hur vet man det?

Jag misstänker att min dotter har öroninflammation. Hon började skrika för en dryg timme sen egentligen från ingenstans och tog sig för örat. Jag gav en alvedon och då slocknade hon.. Hon har aldrig haft det förut, men om det inte är det har jag ingen aning.. Ringde Vårdguiden och de sa att jag skulle åka in om hon fortfarande hade ont när hon vaknar. Hon har ingen feber och har egentligen inte varit förkyld heller, så det är lite oklart. Vad har era barn haft för symptom?

• Svar på tråden Öroninflammation, hur vet man det?
  • Lequisha

Första gången var det ganska exakt så som du beskriver. Då var vi osäkra på om det var en tand eller örat. Men det var örat.
    Andra gången märkte vi ingenting alls utom att han var på väldigt gnälligt och trotsigt humör, ville ingenting. Samt sov dåligt.
    Så det kan vara jättesvårt att avgöra, så fortsätter det med märkligt beteende tycker jag absolut du ska in och kolla.

• clembke

Testa att trycka lite försiktigt vid örat (där fram om du förstår vad jag menar), tryck hela vägen upp o ner. Skriker hon är det säkert öroninflammation. Annars är det nåt annat. Tryck gärna när hon sover.
    Eller så 'slår' man lite löst runt örat, då vibrerar trumhinnan o då gör det ont.
    Två exempel jag sett andra göra så jag har ingen egen erfarenhet av det, men dom säger att det funkar.

• solfrost

Innan har han aldrig haft några direkta symtom, han har ätit dåligt.
    Nu hade han 40 grader och ingen aptit=dubbelsidig öroninflamation.
    Fast inte smärtpåverkad...

• solfrost
    clembke skrev 2009-04-14 18:05:18 följande:
    Testa att trycka lite försiktigt vid örat (där fram om du förstår vad jag menar), tryck hela vägen upp o ner. Skriker hon är det säkert öroninflammation. Annars är det nåt annat. Tryck gärna när hon sover. Eller så 'slår' man lite löst runt örat, då vibrerar trumhinnan o då gör det ont. Två exempel jag sett andra göra så jag har ingen egen erfarenhet av det, men dom säger att det funkar.
    Det har jag oxå hört, men det fungerar inte här:(
  • Lequisha
    clembke skrev 2009-04-14 18:05:18 följande:
    Testa att trycka lite försiktigt vid örat (där fram om du förstår vad jag menar), tryck hela vägen upp o ner. Skriker hon är det säkert öroninflammation. Annars är det nåt annat. Tryck gärna när hon sover. Eller så 'slår' man lite löst runt örat, då vibrerar trumhinnan o då gör det ont. Två exempel jag sett andra göra så jag har ingen egen erfarenhet av det, men dom säger att det funkar.
    Vi fick oxå det tipset då sonen redan haft 3 öroninflammationer ( 21 månader gammal bara ) men det funkar inte här tyvärr.
  • clembke

Ok... Nä det funkar kanske inte på alla barn. Syrran är den ena som testat o på hennes 4 har det funkat. Men som sagt - alla barn olika...

• stresss

Min dotter har haft många öroninflammationer. Dom flesta av dom hade inga symptom alls, hon hade inte ont. Ngn gång upptäcktes det eftersom hon var tröttare och svagare än aligt en längre period, ville inte äta, då tittade doktorn i örat på henne och såg att hon hade vätska. Hon fick då penicillin och blev bra.

Så enda säkra sättet är att doktorn tittar i örat och ser om det är vätska bakom trumhinnan, sen är det inte säkert att dom alltid vill behandla det heller, men det är bättre att kolla upp det än gång för mycket än en gång för lite tycker jag.

• Beccabecca

Det är svårt med öroninflammationer. Sonen blev helt däckad, matvägrade och hade feber i flera dagar. Men vi upplevde aldrig att han hade ont i örat.

Dotterns första öroninflammation upptäcktes tidigt (tror jag). Hon fick feber en natt och eftersom borsan varit sjuk i flera dagar och skulle till doktorn samma morgon så visade jag upp henne också i tron att hon drabbats av samma sak. Men då hade hon öroninflammation och sonen halsfluss. Sen var hon riktigt dålig de kommande dagarna, hon hade ont och så drabbades hon av virus samtidigt och fick hög feber igen.

Nästa öroninflammation (några veckor senare) kom helt utan feber, men hon skrek flera nätter i rad och tog sig för örat. Då hade hon fått en inflammation i det andra örat.

Sen har jag varit till doktorn två gånger till då jag tycker att hon varit gnällig och tagit sig för örat, varit förkyld och med feber. Men då har det inte varit något.

Så ge alvedon och åk till doktorn om hon inte verkar bra.
    Krya på er!

• CarolinW

Fick reda på att om man trycker på den lilla "ploppen?" Framför hörselingången och dom får ont så kan det vara öroninflammation. Våran son hade det när han fick det förra veckan, plus att han tog sig för örat hela tiden.

• solros3

Vår dotter tog sig för örat och skrek nåt alldeles väldigt så vi förstod hyfsat kvickt att det va örat. JAg fick dessutom sitta upp med henne (hela natten) eftersom att det tydligen gör mer ont när man ligger ned.

• Malla1

Min dotter fick jätte hög feber (över 39) och tog sig för öronen och sov ingenting på nätterna. det var så vi upptäckte att hon hade det första gången sen hade hon det konstant i 4 månader! :s
    Har räknat ut att hon hade det typ 6 gånger på 4 måndaer.

Svar på tråden Öroninflammation, hur vet man det?