• Kicki86girl

Jätterädd för att dra ut visdomstand

Jag var hos tandläkaren idag och fick veta att det inte var superbra med mina tänder, dels så har jag 3 små hål som måste lagas, en provisorisk lagning som ska bli en permanent lagning och sen det värsta : Ett megastort hål i en visdomstand som dessutom växer fel och måste dras ut.

Jag är hur rädd som helst för att dra ut en tand och får genast bilder i huvudet av Lina i Emil i Lönneberga när hon skulle dra ut sin tand och går till Smed-Pelle som står där och flinar med en meterlång tång.

Okej jag vet att det inte går till på det sättet och att man får bedövning men det känns läskigt ändå. Dessutom fick jag reda på att jag gnisslar tänder i sömnen och behöver en bettskena på natten när jag sover.

• Svar på tråden Jätterädd för att dra ut visdomstand
  • Bumblebina

Jag har dragit en visdomstand och jag tycker det är värre att laga en tand än att dra den... Känner inget, slipper borren men det kan knaka lite. Skulle jag välja skulle jag utan att tveka välja att dra en tand framför att laga en... Kan tillägga att jag har en sjutusans tandläkarskräck...

• Anonym

Kan kanske lugna dig.
    Jag drog ut en visdomstand idag och det var inga problem alls. Fick bedövning och kände inte någonting. När bedövningen släppte så kändes det lite lite men inte alls ont utan det sved lite i några timmar.
    Så det var inte alls så som alla målar upp!

• Sesamfrö

Jag drog min ena visdomstand i fjol och jag är jävligt tandläkar rädd, men helt ärligt är en vanlig undersökning värre.. De bedövar ju och man känner ingenting. Det enda som är lite otäckt är att det knakar lite när de är där och lossar. Men ingenting man känner av. Peace of cake ;)

• Alka

Åh stackars dig!! Har du aldrig dragig ut någon tand!!? Jag gjorde det när jag var tolv, två på samma dag å det var ingen rolig historia. Sist jag var hos tandläkaren så sa han att minvisdomstand ev kommer att växa ut fel, så förmodligen kommer jag få dra den jag med, men än har jag inte ont utav den även om den kanske inte växer rikigt som den borde. Kommer inte göra något med den förrän den dagen jag inte står ut för att det gör för ont *ler*
    Min kompis drog sin för en tid sedan, hon tyckte inte alls det var farligt, dom lirkar tydligen ut den med en slags mejsel typ.... usch... Men om du själv inte tycker du har ont av den så vänta med att låta dom dra den! Lycka till! =)

• Rostis

jag drog ut min visdomstand på julafton, håller med många här, drar hellre ut än lappar, går på ett kick.

• Emriella

Jag opererade bort 2 av mina visdomständer på oralkirurgen. DET var inte kul! Värken efteråt var gräslig och jag kunde inte äta något vettigt på en hel vecka.

En tredje visdomstand drog jag ut hos "vanliga" tandläkaren och det var gjort på några minuter. Inte hade jag någon värk efteråt heller.

• lillalitenjag

Jag har sammanlagt dragit 3 visdomständer, en av dem räknades som "besvärlig" och det tog inte ens 3 minuter innan det var över... Ingen av dem gjorde ont att dra =)

visst är det lite läskigt men det kommer gå bra!

♥Tilde 2007♥
  • Kicki86girl

Jag har inte ont av den men tandläkaren säger att det inte är någon idé att laga den eftersom den växer fel = omöjligt att borsta = hålet kommer bara bli större och större och tanden måste ut förr eller senare.

Nej jag har aldrig dragit ut en tand förut, har lagat många tänder eftersom jag slarvade med tandborstningen när jag var yngre men det tyckte jag inte var så farligt eftersom man fick bedövning.

När jag tänker efter så tycker jag att det gör ondast att ta röntgenbilderna av tänderna, den jäkla saken skär ju ner i tandköttet hur mycket som helst och sen ska man bita ihop så det gör ännu ondare. Idag när jag var hos tandläkaren för undersökning så hade hon en praktikant med sig som skulle hjälpa till att ta bilderna så det tog dubbelt så lång tid och gjorde dubbelt så ont men jag ville inte säga något eftersom det tydligen var första gången hon gjorde det.

• Bumblebina

Hur ska praktikanter lära sig om de inte får reda på om de gör något galet? Du behöver inte finna dig i att praktikanter ska öva på dig om du finner det obehagligt...

• Taranmedkitteln

Beror ju helt på vad visdomstanden sitter. Jag hade min nära käkbenet och då blir det ju lite större inverkan, det gjorde inte ont men jag såg ut som groddan boll och kunde inte äta mer än soppa. Det tog ungefär 6 dagar innan jag blev normal. Hade tid för att dra bort den på andra sidan, men jag skippade den så länge eftersom jag inte har haft något besvär (vet inte om jag kommer får ångra det) Men om man har besvär så rekommenderar jag att dra ut den, för vad är 6 dagar mot att ha ont??

• Anonym (utan tand)
    Emriella skrev 2009-04-14 18:50:24 följande:
    Jag opererade bort 2 av mina visdomständer på oralkirurgen. DET var inte kul! Värken efteråt var gräslig och jag kunde inte äta något vettigt på en hel vecka.En tredje visdomstand drog jag ut hos "vanliga" tandläkaren och det var gjort på några minuter. Inte hade jag någon värk efteråt heller.
    Jag har också opererat bort två visdomständer, och tiden efter var det jävligaste jag varit med om. Jag åt flytande mat i mer än en månad, och det ena såret blev ordenligt inflammerat och varade. jag vaknade pånätterna av att det rann ut var i munhålan och ner i halsen, för att bölden i såret sprack upp. Till slut var hela kinden inflammerad och jag inlagd för att ingen antibiotika hjälpte.
    Tanden närmast framför visdomstanden jag opererade bort lossnade eftersom tandköttet liksom luckrades upp.
    Det tog 6 månader innan munnen kändes hyfsad igen, och jag får ångest bara jag tänker på det här.
  • Rostis

Det är väl skillnad på att operera ut och att dra ut visdomständer, att dra är snabbt och smidigt.

• Anonym (utan tand)
    Rostis skrev 2009-04-14 19:17:09 följande:
    Det är väl skillnad på att operera ut och att dra ut visdomständer, att dra är snabbt och smidigt.
    Nja, kanske själva förfarandet under ingreppet, men komplikationerna efteråt kan bli likadana om det vill sig illa.
  • Kicki86girl

Tack för era svar och för att ni har delat med er av era erfarenheter, har kommit fram till att det inte finns så mycket annat att göra än att gå dit och hoppas att det inte känns alltför mycket och försöka hoppas att det är som Emil i Lönnberga säger: " Det säger bara plopp, så ryker tanden ut!"

Svar på tråden Jätterädd för att dra ut visdomstand