• Anonym (Härmas?)

Jacka

Hej.
    Idag sade min dotter åt sin klasskompis, 1år yngre, dom
    är 11 o 12 år, att hon hade fin jacka.
    Då sa tjejen: Ja, men lova att du absolut inte köper likadan,
    jadå sa min dotter.
    Jaha tänker jag nu, inte ska man behöva lova någon vad man köper?
    Min dotter fick nu i present av sin mormor, ( vi visste detta om jackan.)
    denna jacka, exakt lika dan.
    Nu senare idag är den andra tjejens mama jätteförbannad över
    att min dotter har "härmat" igen.
    Är det så känsligt att ha likadana kläder?
    Mamman börajde kalla min dotter bortskämd, men deras är värre.
    Dumt var det av min dotter att lova, o det är väl det som är problemet.
    Men den andra stör sig på att dom ibland handlar saker lika.
    Är det så fel?? Kommer säkert fler med sådana jackor.
    Mamman tyckte att vi skulle lämna vår tillbaka, men dottern vill ha sin jacka.
    Hur hade ni gjort? ( så det var lätt att bli ovän med sin väninna..)
    Sj tycker jag att den andra ska be om ursäkt, för att min dotter ej
    får köpa vad hon vill o gillar. Sedan sa mamman, ja mina barn har börjat
    gömma nya saker för att din dotter inte ska härma,är inte det lågt??

• Svar på tråden Jacka
  • Alisa

Knepigt. På sonens skola har var och varannan tjej H6M's fuskskinnjacka som exempel. Ingen av tjejerna hade ju kunnat bli sur för att de andra "härmades". Jackan finns i butik, punkt.

Och synd om din flicka, särskilt som hon nu inte har härmat utan fått en fin jacka av sin mormor. Är vännerna verkligen så bra för din dotter? Finns det inga andra hon umgås med, som inte har lika höga, tråkiga krav på hennes beteende.

• luutra

Fan vad löjligt av kompisens mamma... Förståligt att kompisen blir upprörd, barn är ju barn, men mamman.. SUCK. Vuxna skall bara vifta bort något sånt här, för att föregå med gott exempel för barnen, tyker jag.

• Anonym (Härmas?)
    Alisa skrev 2009-04-14 19:12:33 följande:
    Knepigt. På sonens skola har var och varannan tjej H6M's fuskskinnjacka som exempel. Ingen av tjejerna hade ju kunnat bli sur för att de andra "härmades". Jackan finns i butik, punkt.Och synd om din flicka, särskilt som hon nu inte har härmat utan fått en fin jacka av sin mormor. Är vännerna verkligen så bra för din dotter? Finns det inga andra hon umgås med, som inte har lika höga, tråkiga krav på hennes beteende.
    Jo, dom visste ju om vad ungen hade sagt tidigare till min dotter.
    Men, dom säljs ju i butik o dom har lika klädstil.
    Med säkerhet kommer fler sådana att dyka upp,så jag känner
    lite att det är min dotters fel, men man ska inte behöva lova
    att köpa det o det.
  • Anonym (Härmas?)

Anonym (Härmas?) skrev 2009-04-14 19:51:18 följande:

Jo, dom visste ju om vad ungen hade sagt tidigare till min dotter.Men, dom säljs ju i butik o dom har lika klädstil.Med säkerhet kommer fler sådana att dyka upp,så jag känner lite att det är min dotters fel, men man ska inte behöva lovaatt köpa det o det.
    OKej, det slutade med att den andra unges mamma ringde upp mig.
    Hon tyckte det var lågt av min dotter att ändå skaffa jackan.
    Men vad dom är ju barn, och det fanns inte så många andra hon ville ha..
    Kan man inte känna sig hedrad ist då om ngn vill ha lika??
    Mamman kallade min dotter bortkämd unge, vilket hennes är fast värre, och mer att dom har gömt saker hemma för att min dotter inte ska köpa samma.
    Det är sjukt!
    Men jag sa, att jag tyckte att ungarna kunde lösa detta själva, och det kunde
    mamman hålla med om, för min dotter tyckte det oxå.
    Så nu är det utrett, men jag tycker att man ändå ska skita i vad kompisar
    köper för kläder..eller ska man inte det??
  • Anonym (lilja)

men herregud, vilken morsa. (kompisens alltså) det är ett fritt land och ingen har ensamrätt på jackor. i-landsproblem! jag hade blivit mycket mer upprörd på kompisens mamma än vad ts hade blivit. vuxna människor!
    kanske skulle vara bra med skoluniform trots allt...

• Hillbillie

Visserligen är det ett ganska litet "problem" - herregud man får väl ha vilken jacka man vill....men ibland tycker jag faktiskt det är ganska trist när folk köper likadana kläder. Att det råkar inträffa ibland händer ju, men när folk medvetet skaffar likadana kläder som nån annan så tycker jag faktiskt det är lite irriterande. Man kan väl tycka att nån har en fin jacka utan att för den skulle skaffa en likadan själv...det finns ju många fina jackor.

• Anonym (lilja)
    Hillbillie skrev 2009-04-15 13:57:23 följande:
    Visserligen är det ett ganska litet "problem" - herregud man får väl ha vilken jacka man vill....men ibland tycker jag faktiskt det är ganska trist när folk köper likadana kläder. Att det råkar inträffa ibland händer ju, men när folk medvetet skaffar likadana kläder som nån annan så tycker jag faktiskt det är lite irriterande. Man kan väl tycka att nån har en fin jacka utan att för den skulle skaffa en likadan själv...det finns ju många fina jackor.
    fast jag ser det helt tvärtom - skulle jag köpa en jacka och min kompis köper en likadan så skulle jag ta det som en komplimang att hon tyckte den var fin. i sverige finns dom vanliga standard affärerna och ibland är det kanske svårt att hitta något orginellt. jag skulle inte bry mig iaf om alla mina vänner hade likadan jacka som mig.
  • Anonym

Det är helt sjukt men det är så det fungerar, inte bara bland barn tyvärr utan även vuxna. Det enklaste är att lämna tillbaka jackan eller slänga den och köpa en ny ifall det inte går att byta den. Man kan tycka hur mycket man vill att det är fånigt att folk inte vill ha samma jackor men så är det i dagens extremt ytliga samhälle.

Däremot har den andra mamman ingen rätt att kalla din unge för bortskämd, det är nästan snytingsvarning där.

• Anonym (lilja)
    Anonym skrev 2009-04-15 14:05:45 följande:
    Det är helt sjukt men det är så det fungerar, inte bara bland barn tyvärr utan även vuxna. Det enklaste är att lämna tillbaka jackan eller slänga den och köpa en ny ifall det inte går att byta den. Man kan tycka hur mycket man vill att det är fånigt att folk inte vill ha samma jackor men så är det i dagens extremt ytliga samhälle.Däremot har den andra mamman ingen rätt att kalla din unge för bortskämd, det är nästan snytingsvarning där.
    men jag skulle inte kunna acceptera att den enklaste utvägen är att lämna tillbaka jackjäveln så att alla blir glada. skulle det hjälpa?! ska alla gå och lämna tillbaka allt det köper för att ngn har samma strumpa/tröja.
    en protest mot det ytliga samhället skulle vara att stå på sig och fortfarande hävda att det är ett fritt land.
  • TigerLinn

men herregud vilken löjlig mamma (kompisens mamma) är hon 15 år eller?
    om hon vill att hennes dotter ska vara den enda med just en speciell jacka kan hon ju sätta sig och sy en unik jacka..

skönt att barnen löst det. men löjligt av den andra tjejens mamma..

• Furie

Kommer direkt att tänka på en liknande mamma i mitt gamla kvarter. När jag var liten fick jag en Barbie som min pappa köpte i Italien. Jag älskade den jäkla dockan. En dag var grannungen var hos mig och lekte, och drog benen av min fina Barbie... Det var ingen "olycka" heller. Skitunge.
    Min pappa blev förbannad och gick över till hennes morsa och sa att de får köpa en ny docka till mig. Det gjorde de och att var frid och fröjd. En timme efter att de varit och lämnat dockan till oss kom mamma tillbaka och sa:

"Kan jag få tillbaka dockan, min dotter gråter för hon vill ha den själv"

Kommer inte ihåg om hon fick dockan, men känner jag min pappa rätt så fick hon den nog uppkörd nånstans.

Nä, jag hoppas ni behåller jackan och att den andra mamman växer upp nån gång. Hon kan sy ungens jacka själv om det är så viktigt. Tänkte på det också, det finns ju en massa snygga/söta tygmärken man kan sy på jackan, så får iaf din dotter en mer speciell jacka =)

• Anonym (Härmas?)
    Hillbillie skrev 2009-04-15 13:57:23 följande:
    Det är barn det handlar om, men det fanns inte så jätte-
    många jackor att välja mellan, och dom går i samma klass,
    så ja..Men vaddå, det blir det samma problem när fler kommer
    med dom jackorna då eller..?
  • Anonym (Härmas?)
    TigerLinn skrev 2009-04-15 14:17:30 följande:
    men herregud vilken löjlig mamma (kompisens mamma) är hon 15 år eller?om hon vill att hennes dotter ska vara den enda med just en speciell jacka kan hon ju sätta sig och sy en unik jacka.. skönt att barnen löst det. men löjligt av den andra tjejens mamma..
    Hej, nej dom har inte löst det, den andra ungen
    fortsätter att dryga om jackan.
  • Smulan87

"Mamman tyckte att vi skulle lämna vår tillbaka, " vad är de för jäkla morsa den andr aungen har?! är hon tolv eller???????? gilalr ditt barn jackan så skit fullständigt i vad dom andra säger! USCh så omoget.

BF 11Juni 2009
  • Anonym (udda kläder)

Vilken fånig mamma, tjafsa om ett barns kläder.

Är det ett "udda" märke på jackan eller en svindyr modell?
    Om det är en helt vanlig jacka från vilken butik som helst kan du ju hälsa mamman att om hon vill ha kläder som troligast bara hennes dotter har så får hon kke söka sig till dyrare butiker, internet eller secondhand.

Min dotter älskar kläder och klär sig gärna i lite udda tillbehör(hon är 9) så jag brukar hjälpa henne hitta dom sakerna, antingen på internet eller kke i butik som riktar sig till vuxna i första hand.
    Hon är överlycklig över sina sommarskor hon fått, hon kommer troligast vara ensammen om dom i sin klass då det är i mina ögon dyra skor(tack att det finns rea på 70%)
    Tror min dotter skulle bli lite ledsen om hennes kompis kom i likadana skor, men det är ju nog pga att ingen av hennes kompisar har den stilen hon har, utan hon skulle nog tycka att dom härmades.

Men oavsett om ett annat barn har samma kläder som min pga lika smak eller om ett barn skulle härma min dotters stil så skulle jag aldrig i mitt liv ringa å skälla på någon, fy så fånigt

• TigerLinn

Anonym (Härmas?) skrev 2009-04-15 15:37:12 följande:

Hej, nej dom har inte löst det, den andra ungenfortsätter att dryga om jackan.
    oki ber om ursäkt hade för mig att jag läste de emn så nog fel..
  • Anonym (Härmas?)

Anonym (udda kläder) skrev 2009-04-15 15:48:25 följande:

Vilken fånig mamma, tjafsa om ett barns kläder.Är det ett "udda" märke på jackan eller en svindyr modell? Om det är en helt vanlig jacka från vilken butik som helst kan du ju hälsa mamman att om hon vill ha kläder som troligast bara hennes dotter har så får hon kke söka sig till dyrare butiker, internet eller secondhand.Min dotter älskar kläder och klär sig gärna i lite udda tillbehör(hon är 9) så jag brukar hjälpa henne hitta dom sakerna, antingen på internet eller kke i butik som riktar sig till vuxna i första hand.Hon är överlycklig över sina sommarskor hon fått, hon kommer troligast vara ensammen om dom i sin klass då det är i mina ögon dyra skor(tack att det finns rea på 70%)Tror min dotter skulle bli lite ledsen om hennes kompis kom i likadana skor, men det är ju nog pga att ingen av hennes kompisar har den stilen hon har, utan hon skulle nog tycka att dom härmades.Men oavsett om ett annat barn har samma kläder som min pga lika smak eller om ett barn skulle härma min dotters stil så skulle jag aldrig i mitt liv ringa å skälla på någon, fy så fånigt
    Nej, bara en vanlig vårjacka från Ho M
  • Anonym (udda kläder)

Den mamman och dottern kommer få stora problem om dom ska klaga på och ringa runt och skälla ut alla som har samma kläder som dottern, h&m är ju rätt vanliga kläder hos skolbarnen.

• Anonym (Härmas?)

Anonym (udda kläder) skrev 2009-04-15 19:05:49 följande:

Den mamman och dottern kommer få stora problem om dom ska klaga på och ringa runt och skälla ut alla som har samma kläder som dottern, h&m är ju rätt vanliga kläder hos skolbarnen.
    Ja precis, och nu är den andra ungen totalt bortgjord,
    för hon drog in andra kompisar i detta.
    Sedan sa mamman, att tjejerna i 5:an, min går i 6:an,
    ( fast ibland årsklass..).
    att dem minsann inte härmas med respekt för de andra..
    men vaddå, valfritt land eller vad?
    Nej, händanefter ska vi handla på outlet butiker..
    Vänta bara till avslutningen, om de då kommer i likadanna klänningar.
    Sedan, den andra ungen fortsätter att skicka elaka sms
    till min dotter..fast hon sa ett svagt förlåt till min dotter häromdagen, tala om brist på respekt!
    Jag tyckte att hon inte behövde dra in sin mamma i detta, och
    det sa jag också när mamman ringde.
    Men, inte ens jackan fick hon ha ifred.
    Uj uj, vilka värdsliga problem man har orsakat...:))
Svar på tråden Jacka