• Jiffy75

Varslad :-( Vad händer nu?

Jag har blivit varslad idag. Chefen drog in mig oväntat i ett mötesrum för att tala om att jag var en av de varslade, men kunde inte ge någon mer info om hur, när... Vet fortfarande ingenting.

Om det inte står nåt om uppsägningstid i anställningsavtalet, gäller då lagen om anställningsskydd?

Har inte varit med i facket tillräckligt länge OCH dem har frångått lagen om turordning. Vad gör man?
    Blev omplacerad efter min f-ledighet. Min vikarie behöll mitt gamla jobb. Jobbade en vecka, sedan blev jag varslad för att min nya tjänst inte behövdes.

Någon som kan ge lite tips? Världen har just gått under...

• Svar på tråden Varslad :-( Vad händer nu?
  • Nojjig82

Kolla upp ert kollektivavtal. Står det inget om att man kan frångå turordningen vid en förhandling har de inte rätt att göra det.
    Har du varit anställd mer än två år av företaget har du rätt till två månaders uppsägningstid. Annars gäller en månad.
    Är du med i facket måste de företräda dig oavsett hur länge du varit medlem. Det är kanske A-kassan du tänker på? Du måste ha varit medlem i 12 månader för att få ersättning baserad på din inkomst.
    Du kan inom två veckor överklaga uppsägnigen. Hör med facket om hur du ska gå tillväga.
    Du har rätt till återanställning inom nio månader efter du blivit uppsagd. Här måste företaget följa turordningen!! De ska meddela dig om detta vid ditt uppsägningssamtal. Du anmäler sedan skriftligt till företaget att du vill bli återanställd.
    Du ska dessutom kolla upp att din uppsägning skett i enlighet med god sed på arbetsmarknaden. Att säga upp någon pga sjukdom, ålder eller att man är småbarnsförälder kan i vissa fall bli ett diskrimineringsärende. Kolla alla möjligheter!!
    Sist men inte minst. Det kanske känns som din värld gått under men det har den inte!! Min man var med om precis samma sak som dig och han har vänt detta till något positivt. Han ska börja plugga och helt byta bana vilket han drömt om jättelänge men inte vågat.
    Håll ut, och tänk på att det måste bli värre innan det blir bättre. Många idag är i samma sits, ingen sitter säkert.
    jag önskar dig all lycka. Jag tänker på dig!

• Jiffy75
    Nojjig82 skrev 2009-04-14 19:32:29 följande:
    Kolla upp ert kollektivavtal. Står det inget om att man kan frångå turordningen vid en förhandling har de inte rätt att göra det. Har du varit anställd mer än två år av företaget har du rätt till två månaders uppsägningstid. Annars gäller en månad. Är du med i facket måste de företräda dig oavsett hur länge du varit medlem. Det är kanske A-kassan du tänker på? Du måste ha varit medlem i 12 månader för att få ersättning baserad på din inkomst. Du kan inom två veckor överklaga uppsägnigen. Hör med facket om hur du ska gå tillväga. Du har rätt till återanställning inom nio månader efter du blivit uppsagd. Här måste företaget följa turordningen!! De ska meddela dig om detta vid ditt uppsägningssamtal. Du anmäler sedan skriftligt till företaget att du vill bli återanställd. Du ska dessutom kolla upp att din uppsägning skett i enlighet med god sed på arbetsmarknaden. Att säga upp någon pga sjukdom, ålder eller att man är småbarnsförälder kan i vissa fall bli ett diskrimineringsärende. Kolla alla möjligheter!! Sist men inte minst. Det kanske känns som din värld gått under men det har den inte!! Min man var med om precis samma sak som dig och han har vänt detta till något positivt. Han ska börja plugga och helt byta bana vilket han drömt om jättelänge men inte vågat. Håll ut, och tänk på att det måste bli värre innan det blir bättre. Många idag är i samma sits, ingen sitter säkert. jag önskar dig all lycka. Jag tänker på dig!
    Tack för dina ord.
    Facket hävdar att man måste varit med i 3 månader för att de ska kunna stödja mig ekonomiskt. Skyll dig själv sa dem! Jag har bara varit med 1 månad och nu händer detta...
    Vill faktiskt inte bli återanställd. Känner mig inte längre välkommen där i och med allt som hänt. Men jag vill att de kompenserar mig för detta på något sätt, men hur vet man vad man ska kräva och vad har jag för påverkan egentligen (utan facket bakom)...?

Frågorna är många...
  • Jiffy75
    Jiffy75 skrev 2009-04-14 19:40:54 följande:
    Tack för dina ord. Facket hävdar att man måste varit med i 3 månader för att de ska kunna stödja mig ekonomiskt. Skyll dig själv sa dem! Jag har bara varit med 1 månad och nu händer detta... Vill faktiskt inte bli återanställd. Känner mig inte längre välkommen där i och med allt som hänt. Men jag vill att de kompenserar mig för detta på något sätt, men hur vet man vad man ska kräva och vad har jag för påverkan egentligen (utan facket bakom)...? Frågorna är många...
    Stödja mig juridiskt ska det ju vara...
  • Nojjig82

Att du skulle varit medlem i tre månader var det dummast jag hört!! De ska företräda dig. Det kanske är en vals de drar nu i varslens tider för att de har mycket att göra? Min man har inte kommit fram till IF Metall på tre veckor. Han åkte dit till slut!
    Är du kollektivare eller medlem i SACO el TCO?

Jag vill råda dig att göra följande:
    - begär ut arbetsplatsens kollektivavtal. Där framgår hur arbetsgivaren och facket ska förhandla om turordningen. Turordningen kan frångås men det måste finnas med i avtalet.
    - kräv att facket ska företräda dig! Egentligen är det så att facket måste se till allas bästa. Vid ett varsel är det t ex inte ok att premiera fackanslutna annat än om man är förtroendevald. Om inte fackklubben på jobbet lyssnar ska du vända dig till det centrala facket på din ort.
    - vänd dig till ett närliggande fack om inte ditt förbund vill hjälpa dig. De kan säkert ge dig tips och råd på vad du kan göra.
    - se om du kan hitta en jurist som kan tänka sig att dela ett ev skadestånd med dig istället för att få betalt?
    - se om din hemförsäkring kan tänkas täcka juridisk hjälp.

Om uppsägningen anses strida mot lagen eller mot god sed blir man oftast inte återanställd, men det verkar du ju inte vilja heller vilket jag verkligen förstår. Du kan istället få skadestånd. Det kan röra sig om mellan 6 och 18 månadslöner.

Något som hjälpte min man var att tänka så här: Jag är ledsen för vad som har hänt och det måste jag få vara, däremot kan jag även välja att se framåt och vända detta till något bra. Det måste inte stå mellan att vara glad och kämpa och att bara rasa ihop.
    Jag tycker detta är klokt. Tillåt dig att både vara arg, ledsen och förbannad men välj samtidigt att ha stunder då du blickar framåt och funderar på vad DU vill göra med ditt liv. Kanske har du en dröm du inte vågat förverkliga?

Många kramar!! Du fixar detta.

• Jiffy75
    Nojjig82 skrev 2009-04-14 19:56:27 följande:
    Att du skulle varit medlem i tre månader var det dummast jag hört!! De ska företräda dig. Det kanske är en vals de drar nu i varslens tider för att de har mycket att göra? Min man har inte kommit fram till IF Metall på tre veckor. Han åkte dit till slut! Är du kollektivare eller medlem i SACO el TCO? Jag vill råda dig att göra följande: - begär ut arbetsplatsens kollektivavtal. Där framgår hur arbetsgivaren och facket ska förhandla om turordningen. Turordningen kan frångås men det måste finnas med i avtalet. - kräv att facket ska företräda dig! Egentligen är det så att facket måste se till allas bästa. Vid ett varsel är det t ex inte ok att premiera fackanslutna annat än om man är förtroendevald. Om inte fackklubben på jobbet lyssnar ska du vända dig till det centrala facket på din ort. - vänd dig till ett närliggande fack om inte ditt förbund vill hjälpa dig. De kan säkert ge dig tips och råd på vad du kan göra. - se om du kan hitta en jurist som kan tänka sig att dela ett ev skadestånd med dig istället för att få betalt? - se om din hemförsäkring kan tänkas täcka juridisk hjälp. Om uppsägningen anses strida mot lagen eller mot god sed blir man oftast inte återanställd, men det verkar du ju inte vilja heller vilket jag verkligen förstår. Du kan istället få skadestånd. Det kan röra sig om mellan 6 och 18 månadslöner. Något som hjälpte min man var att tänka så här: Jag är ledsen för vad som har hänt och det måste jag få vara, däremot kan jag även välja att se framåt och vända detta till något bra. Det måste inte stå mellan att vara glad och kämpa och att bara rasa ihop. Jag tycker detta är klokt. Tillåt dig att både vara arg, ledsen och förbannad men välj samtidigt att ha stunder då du blickar framåt och funderar på vad DU vill göra med ditt liv. Kanske har du en dröm du inte vågat förverkliga? Många kramar!! Du fixar detta.
    Tack, det var bra tips! Men det där med facket... ja, det var det dem svarade mig när jag ringde idag...
    Mitt jobb var min dröm tyvärr... men visst, kanske kan det leda till något nytt och annorlunda...
  • Chaplin

För det första, jag är ledsen för din skull att du hamnat i denna situation.
    Inte roligt, jag vet, eftersom jag själv nyss blev varslad och nu också är uppsagd.

Det där med turordningsregler är lite lurigt och det finns massor av sätt att kringgå dem, till exempel att just du med din kompetens är övertalig på grund av arbetsbrist.

Om ni har kollektivavtal på din arbetsplats, har ni några lokala fackombud? Vilket fackförbund är du medlem i? Har det startats några fackliga förhandlingar ännu (om kollektivavtal finns)? Hur omfattande är varslet? Det finns regler som styr över hur lång en varselperiod är och varselperioden och uppsägningstiden kan löpa parallellt.

På mitt företag gick man ut med ett varsel, kontaktade dem som var berörda av varslet och sedan startade de fackliga förhandlingarna. Först nu 2 månader efter att varslet lades har uppsägningarna börjat träda i kraft.

Inboxa mig om du vill, så kan jag se om jag kan ge dig några konkreta tips!

• Jiffy75
    Chaplin skrev 2009-04-14 21:09:29 följande:
    För det första, jag är ledsen för din skull att du hamnat i denna situation. Inte roligt, jag vet, eftersom jag själv nyss blev varslad och nu också är uppsagd. Det där med turordningsregler är lite lurigt och det finns massor av sätt att kringgå dem, till exempel att just du med din kompetens är övertalig på grund av arbetsbrist. Om ni har kollektivavtal på din arbetsplats, har ni några lokala fackombud? Vilket fackförbund är du medlem i? Har det startats några fackliga förhandlingar ännu (om kollektivavtal finns)? Hur omfattande är varslet? Det finns regler som styr över hur lång en varselperiod är och varselperioden och uppsägningstiden kan löpa parallellt. På mitt företag gick man ut med ett varsel, kontaktade dem som var berörda av varslet och sedan startade de fackliga förhandlingarna. Först nu 2 månader efter att varslet lades har uppsägningarna börjat träda i kraft. Inboxa mig om du vill, så kan jag se om jag kan ge dig några konkreta tips!
    har inboxat dig
  • Prinsessans mamma

Nojjig:
    Jag trodde att enligt lagen om anställningsskydd så kan två personer (utan vidare förklaring) undantas turordningsregeln?

(men Tskanske är på ett större företag)

Jag vet med största säkerhet att jag blir uppsagd när jag återkommer från f-ledighet. Shit jag känner mig så arg, önskar att de kunde säga som det var redan nu!!!!! så man kan planera bättre....

Vad är det för regler kring varsel?
    Går det till sådär som ts, ett varsel muntligt men ändå inga besked?

Fast jag vet att min chef kör överraskningsmetoden :lämna nycklarna nu och gå hem omgående. (dock med lönen under uppsägningstiden)

• Jiffy75

Prinsessans mamma skrev 2009-04-15 22:43:10 följande:

Nojjig: Jag trodde att enligt lagen om anställningsskydd så kan två personer (utan vidare förklaring) undantas turordningsregeln? (men Tskanske är på ett större företag) Jag vet med största säkerhet att jag blir uppsagd när jag återkommer från f-ledighet. Shit jag känner mig så arg, önskar att de kunde säga som det var redan nu!!!!! så man kan planera bättre.... Vad är det för regler kring varsel? Går det till sådär som ts, ett varsel muntligt men ändå inga besked? Fast jag vet att min chef kör överraskningsmetoden :lämna nycklarna nu och gå hem omgående. (dock med lönen under uppsägningstiden)
    Tråkigt att höra om det nu blir så

Jobbar på ett stort företag.
    Vet inte om det finns några egentliga regler vid varsel. Min arbetsgivare vet ju inte hur de ska behandla oss varslade nu eller hur dem ska gå vidare. Det är riktigt dåligt.
  • Nojjig82

Regeln om att undanta två personer gäller enbart om företaget har färre än 10 anställda. Ett större företag kan inte kringgå detta genom att ha en turordning för varje driftsenhet.
    Ska turordningen kringgås funkar det bara om det är framförhandlat så och inskrivet i kollektivavtalet. Det är inte heller meningen att man ska kringgå för att bli av med obekvämt folk eller om du är sjuk eller förälder. Det strider som sagt mot god sed.
    Man ska även "tjäna på" att bli kringgådd. Längre uppsägningstid alt avgångsvederlag kräver de duktiga förhandlarna.Tyvärr är det många fack idag som skiter i vilket. Man har ingen ryggrad och låter företaget plocka bort folk efter eget tycke, så länge man själv sitter säkert.
    Om man är många som blir uppsagda och inte får hjälp från facket kan man försöka gå ihop och anlita en jurist. DET ÄR INTE BILLIGT, men man kan tjäna på det ändå om uppsägningen skett felaktigt.
    Lycka till!

Svar på tråden Varslad :-( Vad händer nu?