Somna utan gråt-metoden
Min son är 5 1/2 månad nu och har alltid varit strulig nattetid..sover på sin höjd ett par timmar i stöten sedan vill han "tutta" på mig ett par minuter max, för att sedan återgå till sovandet..Vi har försökt med andra komplement till tutten, som te x napp, vagga, sjunga, vyssan lull tassar, speldosa, pappan tar honom, men ingenting hjälper!! Detta börjar tära på mig eftersom man aldrig får ngn sammanhängande sömn och det känns som man går i dvala ibland..Kanske ska nämna att min son alltid somnar själv i sin säng, utan tutten och har gjort hela tiden.
Så..jag läste Somna utan gråt av Elizabeth Pantley och bestämde mig för att genomföra sömnlogg och några av hennes metoder. Det blev en kombination av "Pantleys snälla avväjningsplan" och "somna om själv i spjälsäng". Det märkliga är nu att redan första kvällen när jag skulle lägga min son så tvärvägrade han och gallskrek hysteriskt. Jag tänkte att jag ska inte ge med mig det första jag gör utan började först amma och körde på "den snälla avväjningsplanen"..detta accepterades inte utan han blev jätteledsen och skrek hysteriskt i en timme innan jag kunde lugna ner honom. Fick gå runt med honom i sovrummet och sa "nyckelorden" och sjöng tyst (steg 1 i "somna om själv i spjälsäng")..tills sist vart han så trött av allt skrik och lugnade sig och när han nästan sov i min famn la jag ner honom o då somnade han. Sov sedan nästan i fyra timmar(!) och sen blev det samma procedur igen och ytterligare ett par ggr den natten. I kväll vid läggdags var det samma visa: hysteriskt skrik i 40 minuter, sen lugna o somnade i sin säng..
Nu undrar jag lite över ni som testat denna sömnplan..hur fungerade det för er?? Jag är helt slut efter detta skrikande, fy vad det känns i hjärtat! ..sen är ju planen enligt boken att man INTE ska behöva ha en gråtande son, men här blev det ju precis tvärt om!!! Visserligen somnade han lugn och av sig själv, men det stod ju aldrig ngt om att de skulle skrika i en timme innan dess!! Och sen har ju min son alltid somnat själv, men tydligen inte nu längre...
Ni kan väl skriva o dela med er av era erfarenheter kring denna bok