• Molko

Somna utan gråt-metoden

Min son är 5 1/2 månad nu och har alltid varit strulig nattetid..sover på sin höjd ett par timmar i stöten sedan vill han "tutta" på mig ett par minuter max, för att sedan återgå till sovandet..Vi har försökt med andra komplement till tutten, som te x napp, vagga, sjunga, vyssan lull tassar, speldosa, pappan tar honom, men ingenting hjälper!! Detta börjar tära på mig eftersom man aldrig får ngn sammanhängande sömn och det känns som man går i dvala ibland..Kanske ska nämna att min son alltid somnar själv i sin säng, utan tutten och har gjort hela tiden.

Så..jag läste Somna utan gråt av Elizabeth Pantley och bestämde mig för att genomföra sömnlogg och några av hennes metoder. Det blev en kombination av "Pantleys snälla avväjningsplan" och "somna om själv i spjälsäng". Det märkliga är nu att redan första kvällen när jag skulle lägga min son så tvärvägrade han och gallskrek hysteriskt. Jag tänkte att jag ska inte ge med mig det första jag gör utan började först amma och körde på "den snälla avväjningsplanen"..detta accepterades inte utan han blev jätteledsen och skrek hysteriskt i en timme innan jag kunde lugna ner honom. Fick gå runt med honom i sovrummet och sa "nyckelorden" och sjöng tyst (steg 1 i "somna om själv i spjälsäng")..tills sist vart han så trött av allt skrik och lugnade sig och när han nästan sov i min famn la jag ner honom o då somnade han. Sov sedan nästan i fyra timmar(!) och sen blev det samma procedur igen och ytterligare ett par ggr den natten. I kväll vid läggdags var det samma visa: hysteriskt skrik i 40 minuter, sen lugna o somnade i sin säng..

Nu undrar jag lite över ni som testat denna sömnplan..hur fungerade det för er?? Jag är helt slut efter detta skrikande, fy vad det känns i hjärtat! ..sen är ju planen enligt boken att man INTE ska behöva ha en gråtande son, men här blev det ju precis tvärt om!!! Visserligen somnade han lugn och av sig själv, men det stod ju aldrig ngt om att de skulle skrika i en timme innan dess!! Och sen har ju min son alltid somnat själv, men tydligen inte nu längre...

Ni kan väl skriva o dela med er av era erfarenheter kring denna bok

• Svar på tråden Somna utan gråt-metoden
  • Brunello

Om barnet gråter är det fel metod - avbryt och hitta ett annat sätt!

• Jazlene

Märkte samma sak,
    hela boken är falsk marknadsföring, den borde heta somna med gråt i stället.

• MalinEddie
    Brunello skrev 2009-04-15 15:31:06 följande:
    Om barnet gråter är det fel metod - avbryt och hitta ett annat sätt!
    Håller med. Hade själv mycket hjälp av den boken till mitt första barn och hon grät inte. Barn är ju olika. Det finns inte en metod som passar alla barn.
     Kan rekomendera babywhisper om du vill prova nåt annat.
  • Flickan och kråkan

Men hur läser ni boken då? Hela poängen är ju att det är en samling tips och man prövar vad som fungerar med det individuella barnet. Barnet ska inte gråta, gör det det så får man pröva något annat. Pantleys snälla avvänjningsmetod exempelvis går ju ut på att ge tillbaka bröstet vid första minsta protest...INNAN gråt.

TS när du prövade att försiktigt ta ut bröstet när du ammade och han nästan somnat, skrek han sedan otröstligt i en timme oavsett om du gav tillbaka bröstet direkt eller inte? I så fall kan jag förstå ditt dilemma.

• Miss Tiili

Jag har läst boken och använt delar av den för att få min son att sova bättre nattetid. Han är nu 6 ½ månad och vi började när han var strax över 4 månader och då vaknade han runt 5 gånger/natt. Han somnade vid niotiden och sov till 06 ungefär. Jag började lugnt med enbart "Pantleys snälla avvänjningsplan" och till att börja med så fick vi hålla på massor med gånger innan han inte vaknade till av att jag drog ut bröstvårtan innan han somnat helt. Men redan efter några nätter så märkte jag att han accepterade det och lugnt kunde somna i min famn utan bröstet i munnen.

Men det dröjde ju tyvärr innan jag såg något resultat när det gäller antalet uppvak på natten. Men så en natt så hörde jag honom vakna till i sin säng och jag tänkte att jag avvaktar lite till innan jag tar upp honom och sen vaknade jag till en halvtimme senare och då sov han - han hade alltså lyckats somna om av sig själv. Helt fantastiskt! Det tvivlar jag på hade hänt om jag aldrig hade försökt med "Somna utan gråt". Så från nätter som var max 9 timmar långa och med 4-5 uppvak, så sover han nu 11 timmar och vaknar max 2 gånger (oftast bara 1 gång) Och det går att söva om honom utan att använda bröstet om sambon tar hand om honom, men oftast ger jag honom bröstet ändå, han somnar om väldigt snabbt för det mesta.

Några nyckelord har vi inte använt, däremot rutiner inför kvällsdags, ett mjukisdjur i sängen, den snälla avvänjningsplanen. Vi har inte kommit så långt att det räcker att prata lugnande med honom för att han ska somna om, men jag är supernöjd med att antalet uppvak har minskat och lillkillen har inte gråtit en tår under nattningen som berott på att vi använt oss av metoden.

• Molko
    Flickan och kråkan skrev 2009-04-15 15:52:36 följande:
    Men hur läser ni boken då? Hela poängen är ju att det är en samling tips och man prövar vad som fungerar med det individuella barnet. Barnet ska inte gråta, gör det det så får man pröva något annat. Pantleys snälla avvänjningsmetod exempelvis går ju ut på att ge tillbaka bröstet vid första minsta protest...INNAN gråt. TS när du prövade att försiktigt ta ut bröstet när du ammade och han nästan somnat, skrek han sedan otröstligt i en timme oavsett om du gav tillbaka bröstet direkt eller inte? I så fall kan jag förstå ditt dilemma.
    Jo, självklart är det en massa tips i boken och det gäller ju att hitta de rätta..jag trodde ju då att den snälla avväjningsmetoden skulle vara en bra lösning eftersom min son somnar med tutten i munnen.. Och ja, jag provade dra ut bröstet försiktigt osv..De första gångerna blev han lite småfrustrerad och precis som du skrev, gav jag han bröstet innan han blev ledsen..Detta gjorde jag några gånger tills han slutligen blev jätteledsen och helt otröstlig..provade även att ge bröstet som tröst, men han tog inte det alls.
  • Molko
    MalinEddie skrev 2009-04-15 15:49:15 följande:
    Håller med. Hade själv mycket hjälp av den boken till mitt första barn och hon grät inte. Barn är ju olika. Det finns inte en metod som passar alla barn.  Kan rekomendera babywhisper om du vill prova nåt annat.
    Babywhisper..vad är det för ngt?
  • Flickan och kråkan
    Molko skrev 2009-04-15 20:01:04 följande:
    Jo, självklart är det en massa tips i boken och det gäller ju att hitta de rätta..jag trodde ju då att den snälla avväjningsmetoden skulle vara en bra lösning eftersom min son somnar med tutten i munnen.. Och ja, jag provade dra ut bröstet försiktigt osv..De första gångerna blev han lite småfrustrerad och precis som du skrev, gav jag han bröstet innan han blev ledsen..Detta gjorde jag några gånger tills han slutligen blev jätteledsen och helt otröstlig..provade även att ge bröstet som tröst, men han tog inte det alls.
    Nej, då är det ju ingen väg för er. Här har det varit samma sak, vissa saker har fungerat andra inte. Man får helt enkelt pröva sig fram och se vad som passar det egna barnet. För vår kille har det exempelvis aldrig varit av vikt hur han somnar, vilket Pantley har som idé att det är (somna "själv", färre uppvak). Han hade lika mycket uppvak oavsett om han somnade "själv" eller i famnen, så vi sövde i famnen tills mer eller mindre idag (han är 16 månader nu). När han var 13 månader började han ändå att konsekvent sova hela nätter. Hade alltså inget med själva insomningssättet att göra. Fast det är ju det som är bra med boken....ingen färdig metod utan tips och råd man kan pröva och utforma efter det egna barnet.

Lycka till, hoppas ni hittar er väg till sömn utan ledset barn. För oss var vägen i famnen på pilatesboll
Svar på tråden Somna utan gråt-metoden