• Sussilull

Hela-dagen-illamående....

Hej,

första gången jag är inne här. Är gravid för första gången och det är ju superspännande. Är i vecka 8+5.

Har ett problem bara, jag mår så förskräckligt illa hela tiden. Morgonillamående hörde man ju talas om men inte hela-dagen-illamående...! Kan inte äta nånting och knappt dricka. Har både åksjukearmband som jag fick tips om och äter åksjuketabletter. inget hjälper. Har någon några tips vad jag kan göra?

Tacksam för goda råd!

• Svar på tråden Hela-dagen-illamående....
  • MammaBrink

Hej Sussilull!
    Jag mådde oxå illa HELA dagarna, värst var det nästan på kvällarna. Spydde aldrig, mådde bara konstant illa. Men det gick över i vecka 13 för mig, PHU!!
    Jag såg till att äta BARA det jag var sugen på, o det var då knäckmackor med leverpastej... Vila typ hela tiden! Sen fick jag senapsfrön i örat av min BM o det blev 100 gånger värre!! Tog bort dom efter 2 dar o sen var det borta!

Tips jag fick: kamomillte, ingefära (riv i lite i maten).

Annars tror jag det är väldigt individuellt hur man kan "bota" illamåendet, det ska ju liksom vara där.

Ring BM om du lider av det, eller håll ut för det går förmodligen över!

Grattis till magen!

• barasara

Ja det där känner jag igen mig i. Jag mådde illa hela dagarna de tre första månaderna. Menar inte att skrämma upp dig för det är vanligt att det försvinner runt v. 12. Men jag pratade med min BM och det är ju ingen fara alls utan det är ju mest obekvämt. Tyvärr för mig så funkade inte något av tabletterna som jag fick. Jag tycker du ska prata med din BM, jag fick tabletter utskrivna så har funka för alla som jag känner, förutom mig själv då...haha. Hoppas du får må bättre snart, jag förstår precis vad du går igenom.

• 1980 längtar

Grattis till magen!!

Jag hade samma problem som du!! Men trösten är att det försvinner!! Fast det är ju olika! Mitt la sig i v 16 och har kommmit tillbaka för ett par veckor sen, men nu kan jag kontrollera det lite!! Jag vet att om jag inte äter på regelbundna tider så blir jag väldigt risig!!

Men som en tidigare skrev, ta kontakt med din bm så får du lite tips och råd!!
    När jag mådde som sämst åt jag morötter innan jag steg upp och mängder mmed apelsiner!! Trodde ALDRIG det skulle ge sig!!

Lycka till!!

Kram L

• linus

Jag mådde illa dygnet runt till och med v 18!

Men jag mådde bättre av postafen tack å lov.

• Minimalla

Jag mådde illa hela dagarna mellan v. 6-9. Nu är jag i v. 15. Om du blir hungrig blir illamåendet ofta värre, så ät små portioner ofta. Inte nödvändigtvis lagad mat om du mår illa av matos, kall mat som soppor och krämer och frukt går ju också bra. Jag åt nog mest smörgåsar och drack mineralvatten. Mellan måltiderna sög jag på polkagrisar, vilket underlättade litegrann. Håll ut, det blir snart bättre!

• IochF

Åh....det finns fler.
    Jag sitter är och vet inte vart jag ska ta vägen. Idag var jag tvungen att stanna hemma från jobbet. Det funkar ju inte om man ska gå runt och må så här hur länge som helst!
    Hur gjorde ni med jobbet? Blev ni sjukskrivna?

• Botilda

Jag mådde också konstant illa (utan att kräkas) fram till vecka 15 ungefär. Var hela tiden tvungen att knapra på något för att stilla illamående - ena dagen var det gröna äpplen som hjälpte, andra digestivekex åter andra cashewnötter. Fortfarande nu i vecka 21 måste jag vara noga med att inte bli hungrig, får då kommer illamåendet tillbaka. För de allra, allra flesta går det dock över efter de tre första månaderna.

• Kajsan

Ät hela tiden, det är mitt enda tips
    Bli inte hungrig, nån gång!
    Här är det så fortfarande, fast ungeför var tredje dag, och jag är i vecka 32 tror jag..

• TUA

Hej.
    Här finns det entill som konstant går omkring med denna illamående..!
    känns lite likt som dagenefter,om ni förstår..?

Jag försöker också äta lite helatiden,men det är ju inte mkt som smakar längre...

• 1982

Jag mår oxå illa dygnet runt. Har fått tabletter utskrivna och blivit sjukskriven 4 veckor.

Sura saker brukar kunna dämpa det en aning; citronvatten, sura godisar. Några bitar skivad ingefära i varmvatten (smakar som te) brukar ibland funka tillfälligt. Min läkare rekommenderade att äta kroppstemererad mat, hellre kall än varm. Små potioner och ofta, som sagt!

Hoppas det snart går över för oss stackare!!

/Helena v 10

• minilinuz

jag har ju med mått illa länge.. sedan v 3 till v 12 där jag är nu. jag lärde mej att banan och vaniljte var helt underbart för magen... jag kunde heller inte äta alls, men ibland fick man ge sig 17 på att man skulle äta.. sen att man fick upp det efter 10 minuter var ju mindra kul.. men det är så livet är för vissa. men jag kan ju även tala om att jag mår huffsat bra just nu utan kräkningar.

• Sussilull

Tack alla gulliga för goda råd, nu känns det mindre hemskt. Om det finns flerkanske det inte är så farligt...!

Idag är det hemskt dock och det blir väl en ond cirkel när man inget äter, blir hungrig och mår ännu värre illa. Min kille står just och lagar mat och jag kan inte ens tänka på att äta. han är ju så gullig och lagar jättegod mat! Men jag kan nog bara äta några tuggor...! Sen när det försvinner ska jag frossa vrje dag!!!

Kram, Sussilull

• Norrlandsmorsan

Jag är i vecka 29 och spyr fortfarande för minst lilla lukt som inte min lilla snok...tycker om ...varje morgon spyr jag osså men ....det är värt allt....

För de flesta går illamåendet över i vecka 20 så håll ut

• M 68

Jag mår illa vissa dar o då håller det minsann i sej från morgon till kväll,kanske mest på kvällarna.Jag har samtidigt haft begär på grapefrukt(som jag i vanliga fall ALDRIG köper hem)Men som jag nu släpar hem påsvis med från Willys...;) Sen fick jag höra att just grape kan lindra illamående o att läsken "Grappo" som också innehåller kinin ska va bra.Jag har en sån flaska på jobbet o tar lite ibland o det har faktiskt hjälpt .Kram Mia

• Tabby

När jag var gravid så mådde jag super illa från v 8-12 (sen blev det gradvis bättre). Jag spydde som en gris hela tiden och blev sängliggandes. Det som hjälpte lite grann var Lergigan Comp (receptbelagt). Postafen gjorde nästan ingenting. Seaband var helt värdelösa. Så kontakta din läkare och be att få det utskrivet.

När det gäller mat så kunde jag äta lite Risifrutti och kall mat. Det fick jag behålla ibland.

• JohPet

Jag mår också illa hela dagen (i princip) Sådär lite småilla bara, vilket gör att jag har svårt att få ner en hel måltid. Är inte sugen på varken mat eller dricka. Kräks gör jag inte, vilket är skönt. Men det kommer väl. Det är svårt att vara "som vanligt" på jobbet.

Hoppas att det lättar för oss!!

• Sussilull

Hej alla med-illa-mående och andra,

M¨ndag morgon och måste jobba. Illamåendet håler sig lite på avstånd idag. Tog av mina sea bands och det känns lite bättre, undrar om de gjorde det hela värre?!

Hur tidigt berättar ni för era vänner och bekanta? Jag tycker egentligen att det är för tidigt. Har just gått in i vecka 9 ch man vet ju aldrig. men alla fattar ju ändå så det är ju bara löjligt att skylla på magsjuka och bakfylla, fast jag egentligen inte drack en droppe och körde bil. Har fått frågan om jag är gravid på varenda tillställning på sistone och jag bara byter samtalsämne, kan inte ljuga så.... Hittills har jag alltid skyllt på bilen när ag är på fest men på lördag ska vi själva ha inflyttningsfest som varit planerat sen innan jag blev gravid. Då kan jag ju inte säga, nä, jag kör... vart ska jag mitt i natten?

Kram Sussilull

• Monia

Så mådde jag också spec i början och slutet av graviditeten. Jag hade olika perioder vad som dämpade tex: läkerol orginal, turkisk peppar, mandlar... hela tiden har det blivit bättre om jag har fått mycket vätska i mig även om det inte är så gott. Pasta utan någonting till har också varit bra.
    Lycka till!!

Svar på tråden Hela-dagen-illamående....