• Isalel

Sjuksyrror - Har ni något bra tips på inlärning av anatomin?

Har börjat Medicinisk grundkurs nu och nu ska det läras alla ben och all anatomi på både svenska och latin.
    Vi fick några bra bilder att öva oss på, på tex skallen, lårbenet osv, men har ni som redan läst detta några tips på hur sjutton man får in allt i skallen, känns helt omöjligt så här i början?
    Det är ju bara att nöta men någon kanske har något kreativt tips :)

• Svar på tråden Sjuksyrror - Har ni något bra tips på inlärning av anatomin?
  • tattoedbeauty

Rita av bilderna många gånger på olika sätt, olika färger, skriv till namnen på svenska och latin.

Plugga in latinet på samma sätt man lärde sig engelskaglosor.

Lycka till!

• lillalitenjag

Jag är inte sjuksyrra men läst en hel del anatomi, jag håller med ovanstående om att rita av! Hjälpte mig många ggr när jag skulle plugga in muskler och leder osv.. genom att rita och gärna använda olika färger kan jag lättare komma ihåg hur kroppen ser ut eftersom jag har delar av mönstret kvar i huvudet =)

♥Tilde 2007♥
  • Aniara33

När jag läste anatomin för längesedan så skrev jag de latinska termerna på delarna på min sambo med en tuschpenna. Så när jag inte pluggade så kunde jag fundera på "vad hette nu överarmsbenet?" och så kikade jag på sambons överarm så stod där "humerus". Vi hade väldigt roligt åt detta och jag lärde mig det skitsnabbt. Hade ju orden runtomkring mig hela tiden.

• vickis75

Jag läser inte till sjuksköterska, men däremot till vårdadministratör. Jag har gjort små lappar där jag skrivit på latin på ena sidan och på svenska på andra. Det är så smidigt att ta med de där lapparna överallt och kunna plugga just termerna var som helst.

De andra tipsen du fått låter också toppen - där får man mer känsla av vad saker och ting sitter och inte bara själva termerna.

Bara den ovetande blir arg, den vise förstår. - morrdraken.wordpress.com -
  • smultronsaft

Jag pluggar också anatomi nu, och jag har ritat bilder och satt upp i lägenheten så att jag hela tiden kan se dem när jag går förbi. Och ibland ställer sig min sambo och kollar och frågar ut mig:P.

• Zixi
    Aniara33 skrev 2009-04-27 17:02:26 följande:
    När jag läste anatomin för längesedan så skrev jag de latinska termerna på delarna på min sambo med en tuschpenna. Så när jag inte pluggade så kunde jag fundera på "vad hette nu överarmsbenet?" och så kikade jag på sambons överarm så stod där "humerus". Vi hade väldigt roligt åt detta och jag lärde mig det skitsnabbt. Hade ju orden runtomkring mig hela tiden.
    Grymt bra idé!
Svar på tråden Sjuksyrror - Har ni något bra tips på inlärning av anatomin?