• Nalle Puh73

Vaxpropp hos 9 mån kille, någon annan som råkat ut för det?

Vart till Vc idag med min 9 månader grabb och läkaren sa att han hade en stor vaxpropp i örat. jag misstänkte ont i örat då han ligger och kliar i det och gråter när jag suger ur snor ur näsan men det var inget sånt. Fick förlaget att sätta matolja i örat?? och sen bada honom ganska varmt så skulle det komma ut men apoteket såg frågande ut och menade att det blir ju bara kletigt i örat och så varmt kan man ju inte sätta på en så liten heller. Revaxör fick man bara ha om läkaren ordinerat det men han sa att det skulle jag bara använda om det vara ok med apoteket och det var det inte. BVC var frågande till vaxpropp på så liten för det brukar inte bli det. Är det någon annan som råkat ut för detta hos sin bebis?
    Gör det ont att ha vaxpropp??
    Han är glad och pigg men humöret brister betydligt lättare än vanligt och har får världens utbrott för inget. Inte likt honom men han är ju ordentligt snorig och hostig dessutom så det kan ju vara från det-

♥ William och Elias, Mina älskade trollungar. William 050507 Elias 080623 ♥
  • Svar på tråden Vaxpropp hos 9 mån kille, någon annan som råkat ut för det?
  • LuMa

När jag själv har haft vaxproppar så har det inte gjort ont utan mest varit obehagligt eftersom hörseln blir nersatt.

• Nalle Puh73
    LuMa skrev 2009-04-14 20:40:17 följande:
    När jag själv har haft vaxproppar så har det inte gjort ont utan mest varit obehagligt eftersom hörseln blir nersatt.
    Skönt det iallafall. Han verkar inte ha ont när man trycker runt örat men han verkar små irriterad med jämna mellanrum.
    Kommer dom ut av sig själv om man inte gör nåt åt dom?
    Började just tänka hur nyttigt är det med vatten i örat och det åker bakom proppen och stannar kvar där. Kanske inte kan det iof.
  • LuMa
    Nalle Puh73 skrev 2009-04-14 20:43:04 följande:
    Skönt det iallafall. Han verkar inte ha ont när man trycker runt örat men han verkar små irriterad med jämna mellanrum.Kommer dom ut av sig själv om man inte gör nåt åt dom?Började just tänka hur nyttigt är det med vatten i örat och det åker bakom proppen och stannar kvar där. Kanske inte kan det iof.
    Nu är det ett tag sen jag hade men då åkte vi antingen in till hälsocentralen och så spolade dom örat åt mej och fick ur den på så sätt.
    Annars spolade vi ur örat hemma med en sån där gummiblåsa.. Vet inte om man vågar göra det själv på en så liten människa dock.
  • Nalle Puh73
    LuMa skrev 2009-04-14 20:46:47 följande:
    Nu är det ett tag sen jag hade men då åkte vi antingen in till hälsocentralen och så spolade dom örat åt mej och fick ur den på så sätt.Annars spolade vi ur örat hemma med en sån där gummiblåsa.. Vet inte om man vågar göra det själv på en så liten människa dock.
    Tror jag ska ringa barnmottagning imorgon och fråga om den verkligen ska få vara kvar. Glömde skriva att BM ringde upp mig och sa att hon kollat med den andra läkaren och han tyckte att det kommer nog ut själv. Tror inte dom fattade att det var en stor propp utan dom tror nog att det bara hade vara mycket vax. För när jag ringde BVC så sa hon att hon aldrig hört tals om en bebis med vaxpropp men skulle höra vad man gör med läkaren.
  • LuMa
    Nalle Puh73 skrev 2009-04-14 20:50:17 följande:
    Tror jag ska ringa barnmottagning imorgon och fråga om den verkligen ska få vara kvar. Glömde skriva att BM ringde upp mig och sa att hon kollat med den andra läkaren och han tyckte att det kommer nog ut själv. Tror inte dom fattade att det var en stor propp utan dom tror nog att det bara hade vara mycket vax. För när jag ringde BVC så sa hon att hon aldrig hört tals om en bebis med vaxpropp men skulle höra vad man gör med läkaren.
    Ja, det är nog klokast att ringa dit och rådfråga.
    Är det bara mycket vax så kommer det ju ut av sej självt även om det kan ta tid men är det en propp så sitter den ju där..
    Lycka till, hoppas ni får ordning på det!
  • Nalle Puh73

Tack. Vill ju inte att han ska behöva gå med obehag i onödan.

• Mother oftwo

Vår dotter har haft problem med vaxproppar i öronen! Vi var inne på öron/näsa med henne ett antal ggr för att försöka "suga" ut dem med deras utrustning, men utan framgång (då hon satt och hoppade och trots att vi var tre pers som höll henne fick vi inte henne att sitta still). Så de gjorde bedömningen att enda utvägen var att söva henne och plocka ut dem i lugn och ro. Dem bedömde risken för henne stor att de skulle skada då hon inte var still. Så i augusti blev hon sövd och de plockade ut propparna, allt gick prima. Anledningen till att de vill få ut dem är att man då kan se om trumhinnan är frisk eller barnet har öroninflammation. Så ring till VC eller en öronmottagning, vaxpropparna kommer inte ut av sig själv och jag hade definitivt varken använt revaxör eller matolja!

• WhiteAngels

Vaxproppar gör inte ont och man vänjer sig med tiden.jag har haft problem med såna från och till 2 års tid att nu får den sitta där den sitter

• Nalle Puh73

Har nu pratat med Barnmottagningen och dom hänvisade mig till öron så jag ringde dit sen. Hon tyckte det var konstigt att vi bara blev hemskickade med huskurer på en så liten. Sköterskan skulle återkomma efter ha pratat med deras öronläkare och när hon ringde så hade han sagt han skulle skriva ut Terracortril kom det inget recept skulle jag kräva ett av VC här. Han ska behandlas 1 vecka och sen tillbaka till VC för koll. Är den inte borta då ska dom skicka remiss till öron så dom får försöka suga ur den. Hon tyckte inte (varken på barn eller öron) att dom ska låta honom gå med en sån både för att det kan göra ont, gömma en öroninflamation och med tanke på att han ska lära sig tala nu också. Får väl hoppas det löser upp proppen så vi slipper in och spola/suga.

WhiteAngels skrev 2009-04-15 11:53:49 följande:
    Vaxproppar gör inte ont och man vänjer sig med tiden.jag har haft problem med såna från och till 2 års tid att nu får den sitta där den sitter

Konstigt för Öron sa att den kan göra rejält ont.
  • Nalle Puh73
    WhiteAngels skrev 2009-04-15 11:53:49 följande:
    Glömde skriva att vi får hoppas den inte värker på honom heller.
  • Nalle Puh73
    WhiteAngels skrev 2009-04-15 12:14:56 följande:
    Hoppas dfet löser sig.att suga ut är ingen rolig känsla..fy..
    Usch. Hoppas den släpper själv. Kul att utsätta en så liten för sånt
Svar på tråden Vaxpropp hos 9 mån kille, någon annan som råkat ut för det?