• Girly

Skatt vid försäljning av småhus

2007 sålde vi vårat gamla hus där vi gick med vinst vid försäljningen.
    Vi köpte i stället ett mycket dyrare hus.

På våran deklarationsblankett står det att vi ska redovisa om vi gick med vinst eller förlust vid husförsäljningen.
    Vad jag har hört tidigare så behöver man inte skatta då man köper ett dyrare hus. Hade vi däremot köpt ett hus som kostade mindre än vårat första och ändå gått med vinst hade vi då fått skatta för den vinsten.

Har jag helt fel eller hur fungerar det?

• Svar på tråden Skatt vid försäljning av småhus
  • tosalisa

Men du måste deklarera om det. Speciella papper.

Tex: Vi ägde en lägenhet(som vi köpt för 95000), sålde den sedan för 425000 minus mäklararvode osv=vinst på ca 290 000.
    Köpte ett hus för 760 000. Allt det fick vi redovisa... Och sökte uppskov på vinsten på lägenheten.

Har nu sålt det huset för 1 100 000 och byggt nytt för ca 2 milj. Och NU måste uppskovet på lägenhetsvinsten betalas... Vi har även bet vinstskatten på det andra huset vi sålde innan vi byggde detta, för att OM vi säljer detta ngn gång så slipper vi vinstskatten på det förra huset.

Hoppas du förstår hur jag menar. De brukar skicka med papper om ngt sånt ska deklareras. Har du frågor så bara skriv privat, så försöker jag svara.

• Butterscotch

Vinstskatt måste du som sagt betala, men om du köper ett dyrare boende får du skjuta upp vinstskattebetalningen på framtiden. Det kostar ungefär en halv procent i ränta per år att göra ett sådant uppskov, och man får max göra ett uppskov på 1,6 miljoner.

Här kan du läsa lite mer: www.skatteverket.se/skatter/deklaration/2009/privat/bostad/uppskovmedvinst/forutsattningarforattkunnafauppskov.4.69ef368911e1304a625800013284.html

Svar på tråden Skatt vid försäljning av småhus