• Zelmilainen

hjälp med planskiss i photoshop?

nån som kan hjälpa mig med en sak i photoshop?

jag är intresserad av ett hus, Villa Frisk från Björklidenhus (http://www.bjorklidenhus.se/favorithus/enhalvplan_merinfo/villa_frisk/)

jag skulle vilja skissa på hur man kulle kunna göra iordning övervåningen då den är oinredd. jag själv är inte så bra på att få saker och ting i den storleken/de proportionerna som stämmer överens med planskissen de har över nedre planet. taklutningen är 38grader och jag skulle vilja att väggen vid snedtaket är 1,2 m istället för standard som är på 1 m. det räcker med ytterväggar, vart trappen finns, samt ytterväggar och var fönster finns.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Svar på tråden hjälp med planskiss i photoshop?
  • Zelmilainen

ingen? inget måste, men det skulle vara till stor hjälp.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • skorpionen80

Jag förstår inte riktit vad du vill... Skisser brukar ju vara uppifrån, så vad spelar taklutningen för roll då, tex?

• Zelmilainen
    skorpionen80 skrev 2009-04-16 07:24:38 följande:
    Jag förstår inte riktit vad du vill... Skisser brukar ju vara uppifrån, så vad spelar taklutningen för roll då, tex?
    den spelar roll eftersom beroende på hur stor/liten den är så varierar det ju vart man ska ha ytterväggen vid snedtaket som ska vara 1,2 m som lägst. har dock fått reda på att taklutningen på deras andra hus är 45 grader. jag kan själv göra en skiss över övervåningen, men proportionerna blir inte rätt. därav att jag behövde hjälp.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • skorpionen80
    Zelmilainen skrev 2009-04-16 12:07:22 följande:
    den spelar roll eftersom beroende på hur stor/liten den är så varierar det ju vart man ska ha ytterväggen vid snedtaket som ska vara 1,2 m som lägst. har dock fått reda på att taklutningen på deras andra hus är 45 grader. jag kan själv göra en skiss över övervåningen, men proportionerna blir inte rätt. därav att jag behövde hjälp.
    Varför vill du använda just Photoshop? Gör det i ett 3D-program istället så kan du ju få med taket och takhöjden (lite svårt att se hur det blir på en planritning ovanifrån). Google har något lätt program, tror det heter Google sketch eller något liknande. Då kan du ju också vända och vrida på det...
  • Zelmilainen
    skorpionen80 skrev 2009-04-16 12:12:05 följande:
    Varför vill du använda just Photoshop? Gör det i ett 3D-program istället så kan du ju få med taket och takhöjden (lite svårt att se hur det blir på en planritning ovanifrån). Google har något lätt program, tror det heter Google sketch eller något liknande. Då kan du ju också vända och vrida på det...
    jag behöver inte ha med taket och takhöjden på ritningen, det räcker liksom med väggarna, bara de hamnar på rätt ställe (vilket jag inte har kunskapen om hur man gör). photoshop är ett av få program jag kan använda, att då ge mig in på ytterligare ett blir lite väl avancerat.
    Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden hjälp med planskiss i photoshop?