• Anonym

Uppsvälld, ond mage!

Jag har sedan ca 5 månader tillbaka lidit av uppblåst, svälld mage.
    Den är stor dygnet runt. Jag har varit på vårdcentralen då de sa att jag var förstoppad. Jag fick då äta laktulos. Jag blev lite bättre men magen är fortfarande stor. Jag mår illa ibland och även lite yr. Det gör också ont i magen ibland.
    Jag slutade äta laktos och sötsaker under 2 veckor då magen blev lite bättre, men inte helt. Nu när jag har börjat äta det igen så är min mage större än någonsin! Det ser verkligen ut som att jag är gravid men det är jag inte. Har även problem med att göra nr 2 igen.

Jag vet inte vad jag ska göra, detta är jättejobbigt!

Kan även tillägga att när det började bli så här så slutade jag med p-piller bara några veckor innan, slutade även att röka.

Någon som har vart med om något likande? Vore underbart med lite råd och tips :)

• Svar på tråden Uppsvälld, ond mage!
  • Leni82

Själv lider jag av IBS (irritable bowl syndrome). Det gör att jag ofta är uppblåst och gasig i magen. Kan se jättegravid ut vissa dagar. Jag brukar dock inte ha problem med att gå på toa, snarare tvärtom för mig.

Du måste söka läkarhjälp igen.

Du kan ha fått laktosintolerans eller kanske en glutenallergi. Men båda sakerna måste utredas först, helst innan man börjar utesluta livsmedel.
    Men prova kanske att äta "snäll" mat nga dagar. Exempelvis bara kokt mat i stället för stekt. Dra ner på fettet och kanske lugna dig med gasbildande grönsaker såsom lök, bönor, paprika. Undvik även tuggumi, läkerol m.m. som kan ha inverkan på hur magen mår.

Mitt råd är att du söker läkare.
    Lycka till!

• Anonym

Tack för ditt svar :) Jag ska uppsöka läkare igen.

Vilka andra besvär får du av IBS?

• Anonym

Någon annan?

• Leni82

Min IBS yttrar sig mest med uppsvälld mage och mkt gaser.
    Ibland är jag väldigt lös i magen och går på toa många gånger/dag.

Det är min symptom, men det kan se väldigt olika ut.

Vissa blir förstoppade och vissa får smärtor.

Men det bästa är att du får bra hjälp. Kolla allergier, kolla värdena på dig så du inte har ngn infektion eller brist på ngt.

• Anonym

jag har precis samma som dig och jag ska ringa min husläkare.... har bara en förmåga att skjuta upp det hela tiden.
    Just nu ser jag jättegravid ut och har ont i magen, mår illa och är förstoppad.
    hjälpte lactulos dig att göra nr 2?
    min mamma sa att jag skulle ta en matsked olivolja varje kväll så de ska jag testa.

• Anonym

hej! skönt att det finns nån mer än jag som har så här!
    så ser och känner jag mig också. har du haft så här länge?
    jag har hört att man kan ta en matsked äppelcidervinäger varje dag också. så det har jag börjat med.

laktulosen hjälpte efter ett tag då jag fick öka doserna ett par ggr. men då blev jag istället lös i magen. men även fast det blev lite bättre så va magen fortfarande jättesvullen. så jag vet inte om det va så bra.

jag har också skjutit upp det hur länge som helst nu men tror jag ska ta och ringa imorgon jag med. det börjar bli bra jobbigt nu!

kan du inte skriva och berätta vad din husläkare sa? vore kul att höra. lycka till!

• Anonym (ssk)

På rak arm skulle jag säga att du är laktosintollerant. Sluta med laktos helt.

• Anonym

jag har provat att inte äta laktos under 2 veckor. det blev lite bättre men inte helt. jag blev då lös i magen men va inte längre förstoppad. magen blev mindre också men så fort jag åt mat så svällde magen upp igen. och som sagt så va det ingen laktos jag åt då..
    är du laktosintollerant?

• Anonym (ssk)
    Anonym skrev 2009-04-16 00:17:59 följande:
    jag har provat att inte äta laktos under 2 veckor. det blev lite bättre men inte helt. jag blev då lös i magen men va inte längre förstoppad. magen blev mindre också men så fort jag åt mat så svällde magen upp igen. och som sagt så va det ingen laktos jag åt då.. är du laktosintollerant?
    jag är inte det men jag jobbar med sådana som utreds för det och de tecken du har tyder på det. det tar ett tag innan man blir helt bra.
Svar på tråden Uppsvälld, ond mage!