• Anonym

Flytt vid ensam vårdnad?

Vill får svar från er som verkligen vet, inte bara "vet inte,kontakta familjerätten" för det förstår jag med att jag kan göra,men jag är nyfiken nu

Om man har ensam vårdnad, får man flytta vart man vill då? Eller finns det någon gräns?

• Svar på tråden Flytt vid ensam vårdnad?
  • Anonym

Men man har väl inte rätt att flytta utanför Sverige?

• Anonym

Alltså utan vidare, då måste man väl ha godkännande från fadern med, eller har jag hört fel?

• Anonym (J)

Så här skriver Skatteverket på sin hemsida:
    "Barns flyttning
    En anmälan som gäller ett barn (dvs. en person under 18 år) ska vara underskriven av vårdnadshavaren. Har barnet två vårdnadshavare ska båda skriva under anmälan, annars finns risk att registreringen blir fördröjd."

Det betyder att en ensam vårdnadshavare kan flytta vart som helst utan att fråga den andra föräldern.

• solstickan

Ensam vårdnadshavare väljer själv. FÅr flytta vart man vill

• Anonym

Tack så jättemycket för svar!!

• Anonym (ussssaaa)

och jag kan inte låta bli att tycka att fy fan vad orättvist det är!! Att man ska kunna flytta hur som helst med barnet bara för att man är ensam vårdnadshavare utan att ta hänsyn till barnet eller den andre föräldern... Usch å fy.

Samtidigt, har barnet och den andre föräldern ett umgänge, så är det inte lika lätt att bara flytta, det kan bli umgängessabotage eller så. Japps.

• Anonym

Håller med föregående, det är sjukt att det fungerar så.
    Det är ju barnet man ska ta hänsyn till.

• Anonym

jo,det kan väl vara lite fel,men nu är det så att i detta fallet hade pappan behandlat våran son väldigt illa sen han föddes! Skulle jag gå ut med det,skulle hans umgängesrätt ryka direkt! o han bryr sig inte ett dugg om våran son:( tragiskt,men sant. jag har kämpat så mkt jag kan,men vad är jag för mamma som bara står o ser på när min son får en uppväxt med en sån pappa?

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies

Anonym (ussssaaa) skrev 2009-04-20 14:27:59 följande:

och jag kan inte låta bli att tycka att fy fan vad orättvist det är!! Att man ska kunna flytta hur som helst med barnet bara för att man är ensam vårdnadshavare utan att ta hänsyn till barnet eller den andre föräldern... Usch å fy. Samtidigt, har barnet och den andre föräldern ett umgänge, så är det inte lika lätt att bara flytta, det kan bli umgängessabotage eller så. Japps.
    Å andra sidan är det lika orättvist att umgängesföräldern kan neka flytt inom samma stad. Jag fick krypa för min dotters far när jag flyttade förra gången och då flyttade jag drygt en kilometer. Närmare skola och hans boende dessutom.

Det är orättvist att en del föräldrar inte ser till sina barns bästa. Oavsett om de är boendeföräldrar eller umgängesföräldrar.
  • Anonym (Malin)

Jag är så jäkla trött på kommentarer som att detär fel att flytta lång med barn!! Blä! Tänk er för innan ni säger så!

Är det alltid barns bästa att bo nära sina biologiska föräldrar? Kan det finnas omständigheter när det inte är bra? Är det bra att bo nära en förälder som förgriper sig på barnet? Är det bra att bo kvar i staden där barnt blir mobbad? Är det bra att bo i en stad där man som vårdndshavare är arbetslös och lever under ekonomisk press och barnet få sämre möjligheter till mycket i livet? Är det bra att bo nära en biologisk förälder där den ena föräldern är elak mot den andra? Är det bra för ett barn att bo i en stad där den inte har någon som hellst anknytning förutom en förälder den träffar sporadiskt och blir åsidosatt väldigt ofta?

Kan det vara barnets bästa att flytta till en stad där föräldern får en bättre tillvaro och kan på det viset också agera på ett bättre sätt som just förälder? Kan det vara för barnets bästa att flytta till en stad där man har möjligheter att bygg upp en trygg och stabil vardag med vänner och släktingar? Kan det vara det bästa för ett barn att slippa se hur en förälder blir illa behandlad av den andra? Kan det vara för barnets bäta att få börja på ny kula i en skola där den inte är stämplad som mobboffer?

Det är som att så många här på FL bara hasplar ur sig att "det är SÅ hemskt varenda gång någon flyttar med ett barn! Stackars barn! Tänk alltid på barnets bästa!!" Ja, det kanske är just DET som den flyttande föräldern har gjort, tänk att nu ska livet bli bättre för baret.

Och jo, det finns någon man måste sätta i högre värde än barnet, och det är en själv! Det bästa för ett barn är att ha en trygg och utvecklande reltion med sin förälder. Kan man inte ge det är det mycket ansvarsfullt och värdigt att ändra på sitt liv för att kunna ebjuda barnet just detta. Tänk på det nästa gång ni ska skriva att det är så fel att flytta långt bort. Ta reda på varför, innan ni dömmer!

• framtidsfamiljen

Intressant!!,
    I detta fall verkar det varken vara utnyttjande eller mobbing som är problemet, för då hade han inte haft umgängesrätt vad jag förstår enligt svensk lagstiftning, hade flytten vara för att skydda barnet då skulle väl (anonym) ha agerat för länge sedan, hon säger att pappan har behandlat barnet väldigt illa sen han föddes!?, det kan man hindra med anmälan och besöksförbud.
    Men det viktiga verkar vara hur långt man kan flytta, inte att skydda.
    Det bästa är nog att barnet får växa upp med båda förlädrarna.

• FallenMadonnaWithTheBigBoobies
    framtidsfamiljen skrev 2009-05-11 21:39:12 följande:
    Intressant!!, I detta fall verkar det varken vara utnyttjande eller mobbing som är problemet, för då hade han inte haft umgängesrätt vad jag förstår enligt svensk lagstiftning, hade flytten vara för att skydda barnet då skulle väl (anonym) ha agerat för länge sedan, hon säger att pappan har behandlat barnet väldigt illa sen han föddes!?, det kan man hindra med anmälan och besöksförbud. Men det viktiga verkar vara hur långt man kan flytta, inte att skydda. Det bästa är nog att barnet får växa upp med båda förlädrarna.
    Min dotters far har gemensam vårdnad som jag i något vekt ögonblick skrev på i hopp om att han skulle kunna samarbeta om någonting någonsin. Nu när vi gåt på samarbetssamtal så säger de där att de bedömer det som hopplöst att gå till domstol för att få ensam vårdnad. För jag skulle troligtvis inte få igenom det. Han provocerar mig, är egoistisk, prioriterar sig själv före dottern, sviker henne om och om igen osv osv osv.

Det är inte alls lätt att komma tillrätta med såna här problem. Det krävs ytterst allvarliga saker för att en förälder ska förlora vårdnaden och än mer för att de ska förlora umgängesrätten. Och det finns ett stort utrymme för att ett barn kan fara illa där emellan. Jag är tacksam för att min dotter börjar bli så stor att hon kan säga ifrån och förstå. Jag svartmålar aldrig hennes pappa utan tvärt om täcker jag för honom. Men hon har börjat lista ut saker på egen hand nu.
  • solstickan

Som ensam vårdnadshavare så är det du som bestämmer

• Anonym
    solstickan skrev 2009-04-16 11:50:37 följande:
    Ensam vårdnadshavare väljer själv. FÅr flytta vart man vill
    Innebär flytten att umgänget påverkas så kan man förlora enskild vårdnad och/eller boende om den andre ansöker om stämning. Så akta dig för vad du svarar.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-05-07 19:24:42 följande:
    jo,det kan väl vara lite fel,men nu är det så att i detta fallet hade pappan behandlat våran son väldigt illa sen han föddes! Skulle jag gå ut med det,skulle hans umgängesrätt ryka direkt! o han bryr sig inte ett dugg om våran son:( tragiskt,men sant. jag har kämpat så mkt jag kan,men vad är jag för mamma som bara står o ser på när min son får en uppväxt med en sån pappa?
    Hur kan du låta barnet fara illa med pappan och inte anmäla?
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2009-05-10 13:08:31 följande:
    Jag är så jäkla trött på kommentarer som att detär fel att flytta lång med barn!! Blä! Tänk er för innan ni säger så!

Är det alltid barns bästa att bo nära sina biologiska föräldrar? Kan det finnas omständigheter när det inte är bra? Är det bra att bo nära en förälder som förgriper sig på barnet? Är det bra att bo kvar i staden där barnt blir mobbad? Är det bra att bo i en stad där man som vårdndshavare är arbetslös och lever under ekonomisk press och barnet få sämre möjligheter till mycket i livet? Är det bra att bo nära en biologisk förälder där den ena föräldern är elak mot den andra? Är det bra för ett barn att bo i en stad där den inte har någon som hellst anknytning förutom en förälder den träffar sporadiskt och blir åsidosatt väldigt ofta?

Kan det vara barnets bästa att flytta till en stad där föräldern får en bättre tillvaro och kan på det viset också agera på ett bättre sätt som just förälder? Kan det vara för barnets bästa att flytta till en stad där man har möjligheter att bygg upp en trygg och stabil vardag med vänner och släktingar? Kan det vara det bästa för ett barn att slippa se hur en förälder blir illa behandlad av den andra? Kan det vara för barnets bäta att få börja på ny kula i en skola där den inte är stämplad som mobboffer?

Det är som att så många här på FL bara hasplar ur sig att "det är SÅ hemskt varenda gång någon flyttar med ett barn! Stackars barn! Tänk alltid på barnets bästa!!" Ja, det kanske är just DET som den flyttande föräldern har gjort, tänk att nu ska livet bli bättre för baret.

Och jo, det finns någon man måste sätta i högre värde än barnet, och det är en själv! Det bästa för ett barn är att ha en trygg och utvecklande reltion med sin förälder. Kan man inte ge det är det mycket ansvarsfullt och värdigt att ändra på sitt liv för att kunna ebjuda barnet just detta. Tänk på det nästa gång ni ska skriva att det är så fel att flytta långt bort. Ta reda på varför, innan ni dömmer!
    Mycket bra skrivet! Blir också så himla trött på alla kommentarer till folk som ska flytta med sina barn. Man gör det ju inte för att jäklas med den andre föräldern, det finns ju en anledning till flytten!
  • Anonym ((y))

*står upp och apploderar* detta inlägg satte just en ljusglimt på min morgon!
  • Anonym (Sara)

TACK!!
Svar på tråden Flytt vid ensam vårdnad?