• Anonym (Glansig)

Extrem-fet hy + mängder av pormaskar

Hejsan!

Jag undrar om jag kan få några kloka tips därute ifrån. Det är så att jag har EXTREM-fet hy i ansiktet. Hyn är helt glansig bara en-två timmar efter jag tvättat det.

Ja, jag har provat att bara tvätta två gånger om dagen, diverse kosmetiska produkter mot fet hy, Dalacin (som är utomordentligt bra mot finnar), äta nyttigt, osv, fett-absorberande små "servetter"...

Jag är 30+ och tycker att nu när jag haft fet hy sedan tonåren, så förtjänar jag att bli kvitt överproduktionen av fett. Jag har fått hemskt mkt pormaskar i HELA ansiktet. Gjorde en TCA-peeling, men det gjorde nästan pormaskarna ännu värre!

Jag lider hemskt mycket av det här, men är rädd att jag inte kommer bli tagen på allvar av min nya läkare, om jag tar upp det med henne. Har läst om Roaccutan, kan det vara något?
    Ansiktet är så pass fet, att en kompis sa en gång: "Det ser ut som du doppat ansiktet i en smörbytta"

• Svar på tråden Extrem-fet hy + mängder av pormaskar
  • Indianica

Jag tycker nog du ska gå till en husläkare eller dylikt. Kanske du har problem med att spjälka fett eller hormontrubbel för det där låter ju inte normalt...

Själv har jag fet hud och får vara noga med att bara tvätta en gång per dag. Jag tvättar mig på kvällen och smörjer med kräm, sedan torkar jag bara av ansiktet med en handduk/servett på morgonen så det blanka försvinner. Jag smörjer in näsa och haka med Cliniques produkt mot "stora porer och blank hud", tycker det håller huden matt något längre. Annars är det servetter som gäller. Min läkare rekommenderade mig spritindränkta servetter ifrån apoteket, men jag kör med vanliga näsdukar jag torkar av mig med under dagens lopp, lite jobbigt ibland, men å andra sidan har jag världens babyface, inte en rynka i sikte, vilket lär bero på allt fett som smörjer huden...

• Indianica

Och angående roaccutan och pormaskar. Roaccutan är väldigt starkt och till för dem med böldacne, så det är säkert inget för dig...gällande pormaskar har jag själv det och jag har lärt mig leva med dem. Så länge de inte är svarta och lyser i ansiktet tycker jag man ska låta dem vara. Vad är egentligen vitsen med att ha "tömda porer"? Det är bara talg i porerna och det syns bara när någon är jättenära och hur ofta händer det då?

• PrettyGirl

Jag tillhör skaran med fet/blandhy, och har testat diverse produkter genom åren. Jag har kommit fram till två produkter som hjälper mig. Det första är Decleors serie, men den är lite dyr. Så jag köpte en tvål med lågt ph-värde, för torkar man ut huden med högre ph så svarar hyn med att producera mer fett istället. Det fungerar lika bra (nästan i allfall) som Decleors serie för fet hy. Jag har ansiktsvatten som innehåller trollhassel och läker/drar ihop porer, och en fuktkräm mot fet hy. Bara att byta ut tvålen mot Lactacyd Skin Creme (innehåller samma saker som kroppen producerar) så har det feta helt försvunnit! Jag kunde också vara helt glansig efter ett par timmar, och då tvättade jag ansiktet igen med en stark tvål, och ökade fettproduktionen ytterligare.

Testa och byt ut tvålen, det märks på ett par dagar bara!

• Anonym (Glansig)
    Indianica skrev 2009-04-15 00:05:42 följande:
    Och angående roaccutan och pormaskar. Roaccutan är väldigt starkt och till för dem med böldacne, så det är säkert inget för dig...gällande pormaskar har jag själv det och jag har lärt mig leva med dem. Så länge de inte är svarta och lyser i ansiktet tycker jag man ska låta dem vara. Vad är egentligen vitsen med att ha "tömda porer"? Det är bara talg i porerna och det syns bara när någon är jättenära och hur ofta händer det då?
    Förstår att det är ett mycket potent medel, Roaccutan; men det jag läste var att den påverkar sebum-produktionen, fettet i porerna, och det är ju just det som jag har problem med.
  • Anonym (Glansig)

Puff

• Ariom

Du skulle kunna prova extra virgin kokosolja. Vanligaste märket i Sverige (finns hos hälsokostaffärer) är Cocosa. Kokosolja är starkt antibakteriell mm - prova att googla "coconut oil acne" och du får upp hur många resultat som helst. Jag vet att jag någonstans har läst om en kvinna som hade problem som liknande dina - om jag minns rätt hade hon någon form av kronisk svampinfektion eller liknande som inget rådde bot på förutom just kokosoljan. Se bara till att du inte toktvättar ansiktet - av någon anledning så är det så att kokosolja fungerar bättre ju mer "smuts" den får ta itu med.

Jag använder själv enbart kokosolja till min hy och är otroligt nöjd. Dessutom så har jag den till håret som numera glänser som värsta shampooreklamen och dessutom har blivit otroligt starkt. Senast jag var hos frisören så var hon helt förundrad och undrade vad jag hade använt för undermedel. :D

• Anonym (Glansig)
    Ariom skrev 2009-04-23 02:09:00 följande:
    Du skulle kunna prova extra virgin kokosolja. Vanligaste märket i Sverige (finns hos hälsokostaffärer) är Cocosa. Kokosolja är starkt antibakteriell mm - prova att googla "coconut oil acne" och du får upp hur många resultat som helst. Jag vet att jag någonstans har läst om en kvinna som hade problem som liknande dina - om jag minns rätt hade hon någon form av kronisk svampinfektion eller liknande som inget rådde bot på förutom just kokosoljan. Se bara till att du inte toktvättar ansiktet - av någon anledning så är det så att kokosolja fungerar bättre ju mer "smuts" den får ta itu med.Jag använder själv enbart kokosolja till min hy och är otroligt nöjd. Dessutom så har jag den till håret som numera glänser som värsta shampooreklamen och dessutom har blivit otroligt starkt. Senast jag var hos frisören så var hon helt förundrad och undrade vad jag hade använt för undermedel. :D
    Hm, du menar att jag skall smörja in ansiktet med ännu mera fett?
    Har fått det tipset innan, och det har inte heller funkat. Men jag skall kolla upp det
  • Anonym (Glansig)

Ett litet puff, med frågan: någon som fått Roaccutan mot överdriven talgproduktion i porerna?

• Anonym

Jag hade precis som du, väääldigt fet hy (man kunde spegla sig i mitt ansikte, typ..), och det i sin tur ledde till en massa finnar och pormaskar..
    Jag började få dålig hy när jag var 13-14 år, och sen blev det bara värre och värre.. Iallafall så prövade jag allt som fanns att pröva; apotekets, naturläkemedel, dyra "salongs-cremer", receptbelagda preparat både yttre + inre (tetracyklin). Men INGET hjälpte.
    Tillslut gick jag till en privat hudläkare som gav mig Roaccutan. Jag fick äta 2 (!!) kurer på raken. Då var jag 17 år, idag är jag 35. Har aldrig mer haft några problem med min hy. Man får gå och ta blodprov (levern) regelbundet, samt vara försiktig med solen och alkohol. Men får ej heller bli gravid 3 månader efter det att du slutat med medicinen (fosterskador).
    Det är en stark medicin, men för mig var det räddningen och jag har bara positivt att säga om den! Skulle något av mina barn ärva min acne, så skulle jag inte tveka att hjälpa dom få den medicinen. Riskerna till trots - för jag vet hur man lider..

Lycka till!

Svar på tråden Extrem-fet hy + mängder av pormaskar