• Snuttigullan

Kraftigt överviktig & gravid

Hej alla.
    Jag är ny här och jag fick reda på för ett par dagar sedan att jag är gravid i ca v.5
    Saken är den att jag är då väldigt överviktig. Jag tänkte fråga om det finns nån annan här som haft samma erfarenhet?
    Jag har inte ringt MVC och det lär ju dröja innan jag får tid men jag tänkte fråga mer om kostråd och träning där men jag känner att jag vill börja nu.

Jag vet inte om det är skadligt för graviditeten att göra för mkt såhär i början. Jag prominerar extremt mkt men jag äter väääldigt oregelbundet och kanske inte det bästa heller ( vilket jag försöker ändra genom regelbundna mål och nyttigare).

Men är det okej att tex göra sistups och kan man göra hur många som hälst? finns det nått som ni vet att man inte bör göra?
    / Snuttan

• Svar på tråden Kraftigt överviktig & gravid
  • dagdrömmare

I många kommuner har de hälsosamtal redan i vecka 6 när man blivit gravid just för att prata om kostråd, rökning osv. Ring MVC och hör hur det funkar i er kommun

• xluciax

Jag är också kraftigt överviktig och gravid i vecka 13, men jag varken röker, dricker eller tar droger. Jag äter också väldigt regelbundet, promenerar och är frisk i övrigt. Blodtryck och andra tester var perfekta, det som barnmorskan ska kolla upp är hur jag reagerar på socker, eftersom risken är större att man får graviditetsdiabetes när man är överviktig.

Men känner du själv att du inte är så hälsosam så tycker jag garanterat att du ska prata med en dietist, det blir man också erbjuden.

Lycka till! :)

• Kottarnasmamma

jag är kraftig överviktig, väntar mitt tredje barn är vi vecka 26 nu. skillnaden denna gången mot tidigare grav. är att jag tänker på vad jag äter, rör mig så mycket jag kan för fogarna osv, just nu är det mest cykling men då blir det 2x8 km tre dagar i veckan sen satsar jag på minst 8 km de andra dagarna.

det jag kan rekommendera är cykling, stavgång, vattengympa. Det är bra saker som är skonsamt.

jag har även fått rekommendation av läkare att inte gå upp mer än 6 kg och det gör inget om jag går ner så länge jag äter bra och inte svälter mig. Barnet kommer ta va det behöver ändå.

vill du prata mer så inboxa mig.

och det viktigaste av allt Grattis till det lilla livet!

• Crazzzy88

Jag är åxå överviktig. Är nu i vecka 30 och har gått upp 5 kg under hela graviditeten. E ju dock lite kvar. Men jag tog upp mitt viktproblem med min barnmorska första gången och efter det har hon hjälpt mig. Extra kollar å så för viktens skulle Man blir lite mer peppad då känns det som. Hoppas verkligen du hittar ett bra sätt. å grattis till bäbis...

• red rose 06

hur mycket e krafitg övervikt? om jag får fråga

• Inkalinka

Är oxå kraftigt överviktig. Det som hände mig var att under perioden när jag mådde som mest illa, dök vikten. Är nu i vecka 19 och har hittills gått ner ca 12 kg. Enda skillnaden när illamåendet försvann var att jag inte kunde äta lika mycket som innan. Motionerar inte mer än innan graviditeten. Får se hur det går under resten av tiden. Tog upp viktfrågan direkt med min BM, hon lugnade mig ganska mycket när hon sa att många överviktiga inte går upp så mycket. Däremot kommer hon att kolla både urin och blodvärde då detta varit problem för mig innan och min mamma och syster hade problem.

• Aiwendil

Jag är gravid och kraftigt överviktig. BMI på 33 när jag blev gravid.
    Mitt tips att inte gå upp så mycket är att äta OFTA och LITE.
    Jag har faktiskt bara gått upp 8 kg och är nu i vecka 32
    Med sonen hade jag gått upp ca 15 kg i samma vecka.

Isak ska få en lillebror ~ BF 2009.08.21
  • Bibabba

Här är en till gravid tjockis. Jag är i v 25 o har gått upp 1-2 kg skulle jag tro. Förra graviditeten gick jag upp 8 kg totalt o satsar på något liknande denna gång. Dock vägde jag mer vid inskrivningen denna gången.
    Vid min förra grav så sa BM att min vikt kunde bero på att jag haft P-stav. Då viftade jag bort det, ville inte skylla på det, men nu börjar jag undra om det ligger något i det. Jag hade p-stav från 1997-2006 o på de 9 åren gick jag upp typ 20 kg. Så fort jag tog ut den var det lättare att gå ner i vikt o 5 kg rasade av. sen blev jag gravid o gick som sagt upp 8 kg, men de försvann på 2-3 dagar efter förlossningen. Sen gick jag ner ytterligare 3 kg innan jag satte in nästa P-stav o då började vikten öka igen (12 kg på 2 år).
    En slump kanske, men jag tänker inte ha P-stav igen!

Vad har ni haft för p-medel innan ni blev gravida??

Mamma till Valter 061121 , Lillbebis i magen med BF 091008
  • Bibabba

Snuttigullan: Glömde skriva att om det är något man ska undvika som gravid så är set just situps, i alla fall de vanliga raka situpsen. Du kan cykla med benen eller göra diagonala situps, men inte raka. Anledningen till detta är att de raka bukmusklerna som tränas vid situps brukar dela på sig för att ge plats til magen, och det kan vara svårt att få dem att gå ihop ordentligt efteråt. Detta problem med delningen förvärras om man gör situps.

• Inkalinka
    Bibabba skrev 2009-06-28 13:57:14 följande:
     En slump kanske, men jag tänker inte ha P-stav igen!Vad har ni haft för p-medel innan ni blev gravida??
    Hade p-piller först, sen bytte jag till minipiller.
  • honeybunches

Vill välkomna er alla till denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m43780573.html  Nu är ju min bebis född redan, men jag fick mycket stöd och hjälp av att prata med andra i samma situation när jag var gravid. Jag läser den ännu, fastän jag inte är gravid längre... {#lang_emotions_smile} Den har blivit lite "saktare" på sistone så det vore jättebra om nya "tjockisar på tjocken" gick med och började diskutera!

• Crazzzy88
    Bibabba skrev 2009-06-28 13:57:14 följande:
    Här är en till gravid tjockis. Jag är i v 25 o har gått upp 1-2 kg skulle jag tro. Förra graviditeten gick jag upp 8 kg totalt o satsar på något liknande denna gång. Dock vägde jag mer vid inskrivningen denna gången. Vid min förra grav så sa BM att min vikt kunde bero på att jag haft P-stav. Då viftade jag bort det, ville inte skylla på det, men nu börjar jag undra om det ligger något i det. Jag hade p-stav från 1997-2006 o på de 9 åren gick jag upp typ 20 kg. Så fort jag tog ut den var det lättare att gå ner i vikt o 5 kg rasade av. sen blev jag gravid o gick som sagt upp 8 kg, men de försvann på 2-3 dagar efter förlossningen. Sen gick jag ner ytterligare 3 kg innan jag satte in nästa P-stav o då började vikten öka igen (12 kg på 2 år). En slump kanske, men jag tänker inte ha P-stav igen! Vad har ni haft för p-medel innan ni blev gravida??
    Hej hej.

jag hade åxå p-stav å under dom tre åren jag hade den gick jag upp typ 10kg. När jag sedan tog ut den så var det inga problem att gå ner.
    Fast sedan gick jag å blev kär i min sambo å vi gottade oss nog lite för mycket =) Men trotts allt så är man tjock å glad =)
  • drever

jag vägde 130 innan grav och nu 135 ! säger som min BM säger ..slappna av..skit i det andra ät vad du vill men med måtta och hålla dig till de kostråd som finns. Man ska bara njuta när man är gravid och röra på dig för att det är skönt senare kan jag lova längre in i graviditeten är i v 32 och tycker de tär jätte skönt att ut och gå annars känner mig så tung-.men det skulle vara det då som är så negativt att det blir tungt.

• Bibabba

Tezz:
    Då äör jag ju inte ensam om det i alla fall. Fast det är ju svårt att veta om det beror på P-staven eller något annat. Men hormoner kan ju ställa till det rejält i kroppen. När denna bebis kommit ut i oktober väljer jag någon annna metod, vet dock inte vilken. Får väl fråga BM om det i samband med något besök.

Det värrsta med att vara överviktig o gravid är att det är svårt att hitta kläder, samt att man är jättesvettig hela tiden. Jag har tur o har fått havandeskapspenning så jag har ledigt de sista tunga veckorna.

• Crazzzy88
    Bibabba skrev 2009-07-06 10:47:25 följande:
    Tezz: Då äör jag ju inte ensam om det i alla fall. Fast det är ju svårt att veta om det beror på P-staven eller något annat. Men hormoner kan ju ställa till det rejält i kroppen. När denna bebis kommit ut i oktober väljer jag någon annna metod, vet dock inte vilken. Får väl fråga BM om det i samband med något besök. Det värrsta med att vara överviktig o gravid är att det är svårt att hitta kläder, samt att man är jättesvettig hela tiden. Jag har tur o har fått havandeskapspenning så jag har ledigt de sista tunga veckorna.
    Nej precis men alla är ju olika, å hormonerna kan spela riktiga spratt ibland.
    Ska åxå ta upp med min bm sen vilka olika möjligheter det finns. Hade piller ett tag men allt för ofta så glömmer man bort å då e hela veckan förstörd. Blir bara jobbigt att komma ihåg varje dag.

Har faktiskt inte haft så mycket problem med kläder. H&M tycker jag har bra storlekar. Å Lindex mamma trosor e helt underbara. Har bott i dom de senaste månaderna =)
    Annars har jag köpt en del vanliga stora kläder som sitter åt under brösten, perfekt så att magen får plats. Jag har ju bf nu den 8 juli så magen är ju riktigt stor så det är skönt att ha stora klänningar å tunikor nu när det är så varmt.

Hoppas att du hittar lite mer kläner längre fram iaf när maget blir jättestor. Man vill ju inte gärna att den ska hänga utanför =)
  • lady in red

Jag är också överviktig,en sådär 30 kilo skulle jag tro,ca 33 i BMI.

Jag hade gärna velat bli av med kilona innan grav,men nu sitter dom där de sitter.

Jag är i v 26 och har inte alls tänkt på vad jag äter..men försöker göra det lite nu. Har nog gått upp2-3 kg sen inskrivning nu.

Fick ta ett glukostest pga övervikten,tyckte det kändes lite pinsamt.

Jag hoppas och håller tummarna att jag inte går upp allt för mycket.
    Gick upp 12 kilo med första barnet,och alla de kilona försvann direkt efter fl.
    Jag har en bm som själv är stor och rund och hon ser inte ner på mig för jag ser ut som jag gör,,det känns bra iaf.

• Bibabba

Så, nu är värrsta klädkrisen löst. Jag har sytt om ett par vanliga 3/4 byxor från Generous till mammabyxor. Sprättade bor linning o blixtlås, sydde ijop blixtlåssprundet, klippte ur lite för magen fram o sydde dit muddväv. De blev lite för höga bak, men jag är ändå jättenöjd.

Svar på tråden Kraftigt överviktig & gravid