• enplusen

Ni som bor i New York

Hej!

Jag och min man och vår dotter (1 1/2) ska flytta till New York i slutet på sommaren och jag har tusen frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mej med.
    Först och främst - var är bäst att bo för en liten familj (som förhoppningsvis kommer att bli 4 inom de närmsta åren)?
    Min man kommer att jobba nära Grand Central och vi vill gärna bo max 30-45 minuter (pendlingstid) därifrån. Det känns också viktigt att det är ett säkert och barnvänligt område. Jag kommer att vara hemma med vår dotter - iallafall den första tiden.
    Var bor ni andra svenskar och hur är det att bo där ni bor? Vore jättekul att komma i kontakt med andra som flyttat över och har barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-16 21:16
    Nån måste väl ändå bo i New York och kan ge lite tips om bra ställen att bo på?

• Svar på tråden Ni som bor i New York
  • amnai

Hej

vi bor utanför New York, i Connecticut, och har större barn som går i skolan. Barnen var 2.5 och 4.5 när vi flyttade hit, en stor anledning att vi valde att bo utanför NYC var att skolorna där vi bor är mycket mycket bra. Friheten att bo i hus, nära havet, där barnen kan cykla och springa omkring är ovärderlig tycker vi. Bodde i storstad när Sonen var liten, då bodde vi mitt i Sao Paulo, Brasilien.

Till stan vi bor tar det ca 1 tim med pendeltåg, Maken jobbar nära Grand Central och tycker det är helt ok att pendla. Dessutom kan han läsa tidningen eller jobba via telefon på tåget.

Det finns en tråd som heter USA-tråden, där finns många USA-föräldrar, även några från NY.

Lycka till!

• Mealla

Jag bor strax norr om NYC, det tar 40 min pa pendeltaget.

Du kan garna inboxa mig om du har fragor, fraga aven i USA-traden, vi ar som sagt nagra stycken dar som bor i/nara NYC. Vart ni kan bo beror helt och hallet pa budget och om ni kommer bo har nar barnen ar i skolalder. Dar jag bor ar skolorna jattebra, bland de basta skoldistrikten i hela USA, men fastighetsskatterna ar hoga och husen ar dyra. Sa om ni kommer flytta innan barnen borjar i skolan finns massa av trevliga omraden at bo i med lagre skatter och samre skoldistrikt, eftersom det inte kommer att spela nagon roll for er i det fallet. Dar jag bor ar det valdigt barnvanligt, det finns massor av fina lekplatser, parker och aktiviteter for barn. Men sa ser det ut i de flesta forortsomraden har.

• enplusen

Tack Amnai och Mealla - jag ska absolut kolla in USA-tråden. Det låter verkligen som ni trivs där ni bor och jag hoppas att vi kommer hitta rätt också. Det blir en hus-leta-resa för oss efter midsommar, men just nu vet vi inte var vi ska börja. Det lutar åt att vi kommer bo norr om stan (enklast om man pendlar till Grand Central?)

• Mealla

Ja det stammer. Det finns ett antal olika taglinjer att valja pa da man tar Metro North.
    Jag har bott i London ett par ar, och det ar mycket smidigare och enklare att pendla har, tagen gar i princip alltid i tid, under de 2 ar vi bott norr om stan har tagen varit forsenade ett par ganger och da har det berott pa extremt vader. Det ar en enkel och smidig commute.

Svar på tråden Ni som bor i New York