• Familjen Pälsboll

Hur är det att bo i Umeå?

Har fått för mig att det är svinkallt, ingen sol och massa snö på vår/vinter/höst och bara massa mygg hela sommaren (är allergisk), men hur är det egentligen? ;)

Är det dyrt i mataffärerna och så? Tänker då ganska centralt.

Jag har nämligen hittat en utbildning där som jag gärna vill gå på, men vill gärna veta lite mer om samhället först.

• Svar på tråden Hur är det att bo i Umeå?
  • Tashmira

Flyttade från Piteå till Umeå för att plugga, så jag var ju redan "inkörd" på den norra delen av landet. Men jag trivdes jättebra där! Som studiestad är den toppen med hela campusområdet samlat tillsammans, inte tråkigt utspritt som så många andra högskolor/universitet har sina institutioner.

Rekommenderade studentbostadsområden är enligt mig: Nydalahöjd och Ålidhöjd. Sedan har fler byggts upp sedan jag flyttade. Ålidhem är området för mera festligheter, men annars väl den mest inkörda och "typiska" studentboendet.

Jag upplevde inte myggen som så illa (och då är jag också manisk hatisk mot dom), men det beror mycket på var man befinner sig. Mygghål finns det är väl överallt om man bara beger sig ut i en lämplig skog! Vintrarna var så mycket härligare än här nere på västkusten, men riktig snö som gör allting så mycket ljusare och (faktiskt) inte ger samma känsla av kyla ute.
    Matpriserna kan jag inte uttala mig om, då jag inte bor där längre (fick jobb här nere på västkusten).

Sommartid somnar staden in litegrann, just med tanke på att många av studenterna lämnar staden, men vädret kunde vara riktigt gott, då det mesta regnet lämpas av över fjällryggen och inlandet! :o)

Otroligt cykel/gång och bussvänligt.

Lycka till! :o)

• Missboss

Iofs så har jag inte bott någon annanstans än i Umeå så jag är garanterat partisk

Jag gillar Umeå, en relativt stor stad med 112 000 innevånare. Snön brukar lägga sig vid jul om vi har tur. Men det har hänt flertalet år att det varit en jul utan snö. I år så har det varit mycket snö i jämfört med andra år. Börjar tina i mars, april någon gång.

Visst det är ju inte som nere i skåne där det är 20 grader vid den här årstiden. Umeå har legat i soltoppen ganska många gånger. I stan är det inte speciellt mycket mygg.

Mataffärena är väl inte dyrare än på andra ställen, Det finns ica Maxi, Willys, Coop forum, kvantum osv.

Eftersom Umeå är största staden i Norrland kan jag inte lixom kalla det ett samhälle.

• MeeWe

Hehe här kommer jag och förstör, jag kommer från södra sverige och hade väldigt svårt med mörkret, låååånga vintern, till skillnad mot här nere där våren kommer MYCKET tidigare och sommaren håller sig längre. Men det är ju en smaksak, jag gillar sommar och värme och inte så förtjust i vinter. Ett plus är ju att det alltid är ljust på sommaren. Jag bodde utanför Umeå så kan väl inte uttala mig om hur det är att bo mitt inne i stan, men annars är det en trevlig stad men klimatet passade mig som sagt inte. Men man kan ju stå ut om man har ett mål.

• Superba Supernovan

Myggen är inget problem om du ska bo i stan och inte ute i någon träskmark i den norrländska skogen.

Umeå en väldigt trevlig stad, jag vill själv flytta tillbaka dit trots att jag är värmlänning från början. Lagom stor stad, trevligt campusområde, mysig stad med sköna människor. Visst är vintern längre än i södra Sverige, men i gengäld kommer det gott om snö som faktiskt ligger kvar, inget jäkla slask som sörlänningar väl fått vänja sig vid. Våren kommer senare, javisst, men när den kommer gör den det med dunder och brak. Betydligt fler soltimmar sommartid än söderut, ljust dygnet runt i juni/juli vilket är helt underbart. Nackdelarna är väl att det är långt hem om man kommer söder ifrån, men med den nya Botniabanan ska det ju bli betydligt enklare att ta sig hem.

• djungelgeorge

Kommer från blekinge. Än så länge bott i Umeå i ett år. (Carlshem.. lugnt... billigt... nära maxi)
    Kylan är inte svår, här klär man sig! Torr kyla istället för den fuktiga i söder som tränger genom kläderna.
    Och mörkret på vintern känns inte så tufft, så länge det ligger snö. och det har det ju verkligen gjort i år! Härliga möjligheter med isfisket. Den delen av året i blekinge innebär ju bara slask och blask... Väldigt vacker vår med snö och sol är uppe, medan blekinge länge hade sitt regn och blåst.
    Stooort plus med Umeå: IKSU, nordens största träningscentra.
    Jag och min nya lilla familj STORTRVS och kommer stanna om vi bara har lite tur med platser för utbildning och jobb.

• Mamisita

Har ganska nyligen flyttat till Umeå för att "testbo", har dock vistats här innan. Tyvärr är jag lite besviken och kommer med all sannolikhet flytta tillbaka till sthlm igen efter att utbildningen är klar. Är norrlänning från början men flyttade ned till sthlm och har bott där ett antal år och antar så här i efterhand att jag bott fast mig... Men något positivt med Umeå är att det är korta avstånd till det mesta och att det är en cykelvänligstad. Gillar man det typiska studentlivet så är nog Umeå ganska perfekt. Tycker inte det är så dyrt att handla på mataffärerna inne i stan dock är de riktiga småbutikerna dyra (som de ofta är). Våren kommer sent, så sent som idag snöade det... Inte så mycket myggor i stan och sommrarna brukar ändå vara ganska hyffsat varma.

• Jojo7777

Det är underbart att bo i Umeå! Är uppvuxen i Lappland, bodde i Umeå i 9 år för att nu bo i Sthlm sen 2,5 år tillbaka. Jag avskyr Stockholm och saknar Umeå av hela mitt hjärta!
    Det är inte svinkallt, klart att det är snö och vinter stor del av året, men det är en underbar vinter med en torrare kyla än i södra Sverige. Har aldrig frusit så mycket som nu när jag flyttat till Stockholm, här är det ju bara fuktigt, mörkt, grått, blött och blåsigt hela jäkla vintern! Kan tillägga att jag har upplevt minusgrader i mina dagar, upp mot 50 minus, men den kylan kan man enklare komma ifrån än den som är här nere..
    I mars/april börjar solen krypa fram i Umeå och värma så att snön börjar smälta. Den delen av året är den bästa, vårvintern, när det fortfarande är snö, men solen värmer gott! De som tycker att det är mörkt hela vintern, vet inte vad de pratar om... snön lyser upp i mörkret så man upplever det inte som så mörkt. Här i Stockholm däremot är vintern riktigt mörk, blöt och jävlig... Otroligt deprimerande vintrar här i södra Sverige...
    Umeå ligger alltid bland de bästa i solligan, och på sommaren är det riktigt varmt och skönt, kan bli upp mot 30-35 grader om det är en riktigt go´sommar Dessutom har du sol och ljust dygnet runt på sommaren, vilket är helt underbart! Myggen behöver du inte bekymra dig om, om du ska bo inne i stan!

Har själv pluggat i Umeå, och det är en superbra studentstad, bra campus, mycket aktiviteter, och ett väl ansett universitet. Umeå är en aktiv stad och många sportar och cyklar väldigt mycket. Det finns mycket bra cykelvägar, och här ser du cyklar även när snön ligger gnistrande vit. Nära universitetsområdet finns nordens största idrottsanläggning IKSU, där du hittar ALLT i träningsväg. Billigare om du är student.

Maten är inte dyrare än i nån annan stad, jag upplever det i alla fall billigare i Umeå än i Stockholm...
    Vill du bo och leva som en riktig student, rekommenderar jag Ålidhem, Ålidhöjd, Carlshöjd, Nydalahöjd där mycket studenter bor. Vill du gå ifrån det lite och bo närmare stan, rekommenderar jag Öst på stan, Öbacka, Östermalm, Haga, Fridhem, Berghem som är områden mellan stan och universitetet.
    Ja, vad mer vill du veta.. kan berätta hur mycket som helst, men det var ett axplock.

Svar på tråden Hur är det att bo i Umeå?