Det är underbart att bo i Umeå! Är uppvuxen i Lappland, bodde i Umeå i 9 år för att nu bo i Sthlm sen 2,5 år tillbaka. Jag avskyr Stockholm och saknar Umeå av hela mitt hjärta!
Det är inte svinkallt, klart att det är snö och vinter stor del av året, men det är en underbar vinter med en torrare kyla än i södra Sverige. Har aldrig frusit så mycket som nu när jag flyttat till Stockholm, här är det ju bara fuktigt, mörkt, grått, blött och blåsigt hela jäkla vintern! Kan tillägga att jag har upplevt minusgrader i mina dagar, upp mot 50 minus, men den kylan kan man enklare komma ifrån än den som är här nere..
I mars/april börjar solen krypa fram i Umeå och värma så att snön börjar smälta. Den delen av året är den bästa, vårvintern, när det fortfarande är snö, men solen värmer gott! De som tycker att det är mörkt hela vintern, vet inte vad de pratar om... snön lyser upp i mörkret så man upplever det inte som så mörkt. Här i Stockholm däremot är vintern riktigt mörk, blöt och jävlig... Otroligt deprimerande vintrar här i södra Sverige...
Umeå ligger alltid bland de bästa i solligan, och på sommaren är det riktigt varmt och skönt, kan bli upp mot 30-35 grader om det är en riktigt go´sommar
Dessutom har du sol och ljust dygnet runt på sommaren, vilket är helt underbart! Myggen behöver du inte bekymra dig om, om du ska bo inne i stan!
Har själv pluggat i Umeå, och det är en superbra studentstad, bra campus, mycket aktiviteter, och ett väl ansett universitet. Umeå är en aktiv stad och många sportar och cyklar väldigt mycket. Det finns mycket bra cykelvägar, och här ser du cyklar även när snön ligger gnistrande vit. Nära universitetsområdet finns nordens största idrottsanläggning IKSU, där du hittar ALLT i träningsväg. Billigare om du är student.
Maten är inte dyrare än i nån annan stad, jag upplever det i alla fall billigare i Umeå än i Stockholm...
Vill du bo och leva som en riktig student, rekommenderar jag Ålidhem, Ålidhöjd, Carlshöjd, Nydalahöjd där mycket studenter bor. Vill du gå ifrån det lite och bo närmare stan, rekommenderar jag Öst på stan, Öbacka, Östermalm, Haga, Fridhem, Berghem som är områden mellan stan och universitetet.
Ja, vad mer vill du veta.. kan berätta hur mycket som helst, men det var ett axplock.