• SophiaLa

Jag är orolig för min dotter

Hej,

Min dotter föddes i v 33 är nu 5,5 månad korr 7 mån okorr.
    Jag är ständigt orolig för henne är det inte det ena så är det, det andra. Det började redan på Neo. Hon hade en problemfri start vi kom hem efter 2,5 v på Neo.

Jag är så orolig att hon inte ska följa sin utveckling, läste igår att en 6 månaders skall lyssna på sitt namn det gör hon inte, hon pratar väldigt lite det oroar mig nästan mest, hon säger inte mama och dada som det också stod att 6 månaders bör göra. Vissa dagar pratar hon en del vissa dagar är hon nästan helt tyst.

Har varit på läkarbesök med henne för att jag är så orolig, läkarna säger att hon följer sin utveckling fint, även psykologen som jag går hos som hjälper mig för min oro. Ändå kan kan jag inte ta till mig det utan oroar mig konstant. Det förstör hela min vardag. Är rädd att hon ska känna av det.

I kroppen hänger hon med bra, vänder sig, kan sitta tom utan stöd en stund, försöker åla sig. Men hon pratar som sagt mycket lite och förstår inga ord.

Är det bara jag som nojjar konstant över min dotter? Hur har era barn följt sin korr utveckling?

• Svar på tråden Jag är orolig för min dotter
  • Sencha

Jag, som inte haft några prematuurer, kan ju tala om för dig att det är långtifrån alla barn som jollrar, förstår ord eller lystrar till namn tidigt.
    Om du vill kan du läsa min blogg för min nuvarande bebis. Han uppfyller INTE det du beskriver. Och då upplever jag ändå att han är språkligt sett tidigare än sin storebror, i alla fall nu som bebis. (Motoriskt sett tror jag han är tidig.)

Storebror, då? Ja, han jollrade inget direkt - han ägnade sig åt det motoriska. Han pratade inget före året, i alla fall. De första orden kom strax efter året som jag minns, men strax därefter började det rulla på, och sedan var han istället tidig med att sätta ihop meningar och pladdra på för fullt. När det väl kom fanns det liksom ingen hejd. Nu är han fem år och läser själv.

Såvitt jag kan förstå av ditt inlägg så har du ingen som helst anledning att oroa dig. (Men som förälder gör man ju ofta det ändå, eller hur? )

Släpp oron.

0401 & 0807
  • SophiaLa

Tack för ditt svar Sencha, ja det är svårt att släppa oron, jag hakar upp m ig på saker som dom "bör" kunna, jag har inga barn sen tidigare, inga vänner med barn och liten erfarenhet av barn så det är så svårt för mig att veta hur mycket ett barn "pratar" tycker man läser här på FM att alla 5 månaders pladdrar dagarna i enda, det gör verkligen inte min dotter. Jag ägnar mycket tid med henne att prata och sjunga så jag tycker att hon borde utvecklas mer inom det då. Hennes namn tjatar vi dagarna enda med men hon lyssnar på det heller.

• Sencha
    SophiaLa skrev 2009-04-15 10:12:54 följande:
    Tack för ditt svar Sencha, ja det är svårt att släppa oron, jag hakar upp m ig på saker som dom "bör" kunna, jag har inga barn sen tidigare, inga vänner med barn och liten erfarenhet av barn så det är så svårt för mig att veta hur mycket ett barn "pratar" tycker man läser här på FM att alla 5 månaders pladdrar dagarna i enda, det gör verkligen inte min dotter. Jag ägnar mycket tid med henne att prata och sjunga så jag tycker att hon borde utvecklas mer inom det då. Hennes namn tjatar vi dagarna enda med men hon lyssnar på det heller.
    Men barn ÄR olika! De som skriver om att deras barn "pratar" dagarna i ända vid den åldern, det är de som har barn med den läggningen. De vars barn INTE gör det, de skriver ju istället om andra saker, eller hur?

Vissa barn satsar på det motoriska först och tar det språkliga sedan, andra tvärtom.

Ni gör precis som ni ska och alldeles fullt tillräckligt. Er dotter verkar utvecklas precis som hon ska och mår bra. Vila i den känslan och lita på att hon lär sig det hon ska i sitt eget tempo och efter sitt intresse. Det andra kommer!
    0401 & 0807
  • Hopptossan

Min dotter född i v.30 jollrade/pratade väldigt lite tom 2-3 års ålder. Nu är hon 5 och pratar hela tiden! Jag tror man är extra orolig när man har ett för tidigt fött barn, man tittar efter tecken hela tiden att något ska vara fel. Försök släpp oron! Hon är så lite ännu! Vad jag vet förstod inte mina barn särskilt mycket före 8-10 mån ålder. Tänk alltid korrigerad ålder, jag tom sa den korrigerade ålderna då folk frågade hur gammal hon var eftersom man annars alltid kände ett behov att förklara.

• Fiviva

Min son föddes i v33. han låg alltid ca 1-2 månader back från sina jämnåriga.
    Han var lite senare med att krypa, sitta gå.
    Han började krypa först v 9 månader
    Gick först vid 15 månader.
    Men han kom ikapp.
    Idag är han 2½år och är stor som en tre åring.
    16kg och 96cm.
    Är mäkta stolt att min lilla plutt på 2 kg har blivit så stor.
    Ha i åtanke att du kan alltid räkna dom där 7 veckorna back.
    Det är ändå 7 veckor tidigt.
    Det kan dröja 1-2 år för premisar att komma ikapp helt.
    Så var inte oroligt, men du kan ändå inte följa normen för vad en tex 6 månaders bebis ska kunna. han föddes inte inom normen därför måste han få tid på sig att skapa sin egen.

Du är jätte välkommen och titta in på min sida där har jag länkat till min historia om första tiden med Vincent.

• lugna gatan

Hej du! Har tjejer som är födda en månad innan din, i v 29. De är alltså 8 mån korrigerat (10½ mån) och helt fullt normalt utvecklade. De kan inte sitta än, den ena jollrar inte än heller medans de andra precis lärt sig säga dada, papapa, men att förstå ord gör de inte än. De kan inte äta själva mm. men de följer sin egen utvecklingstakt.

Det är viktigt att du ger både dig själv och din lilla tid! Tid till att njuta varje liten stund! Jag förstår din oro när du läser det här om utvecklingen, men tänk på att ditt barn kom ut i livet för tidigt och att det då blev lite tuffare för henne att hänga med de som är födda till tiden. Till oss sa läkarna att för varje förtidig vecka född så kan man räkna med att behöva korrigera en månad, annat är bara bonus! Och vi kunde räkna med att vår ena tjej som nu är 10½ mån (8 mån korr) skulle behöva korrigeras med ett halvår, allt är så individuellt. Men hon klarar sina läkarundersökningar galant och är ungefär på sin korrigerade ålder, förutom vissa grejer.
    Det skulle nog va skönt för dig att prata med andra som fått prematurbarn runt den veckan som du och ungefär samtidigt, hoppas du träffar några här. Lycka till!!!

• Double the joy

Hejsan!

Du behöver inte oro dig.
    Har tvillingar och de skiljer sig åt jättemycket. O pratar ligger och funderar och tittar och iakttar saker, A däremot vänder sig, sitter utan stöd och är stark i benen som bara den. De brukar säga att om de är tidiga med det nea så är de sena med det andra alltså jag menar verbalt kontra fysiskt och det stämmer precis på mina guldklimpar. De är födda 6v för tidigt och O var tillväxthämmad 1265g A vägde 2510g.

Lycka till
    DTJ

♥¸.?°´¯) ♥Double the joy and two times the pleasure♥¸.?°´¯) ♥
  • Ananna

Min dotter är idag 4år. Hon föddes i v32, stark och frisk. Hon har tagit god tid på sig att lära sig vissa saker, gick inte förän hon va 1.5 år tex. Jag försökte att inte hänga upp mig så mycket på när hon gjorde vissa saker även om det är svårt att låta bli... Idag är hon helt ikapp, ligger före sin ålder i vissa saker och efter i vissa...precis som alla barn.

Försök att inte ora dig, men jag vet hur svårt det är. Finns här om du undrar över annat!

• Annika26

Hejsan.
    Min dotter är inte prematur, men ville bara säga att hon är nu 13 månader och säger mamma och pappa sen endast nån månad tillbaka.
    I övrigt säger hon inga "riktiga" ord, utan har sina egna läten ;)

Alla barn är olika och jag själv tror att det är färre barn som faktiskt säger mamma och pappa vid 6 månader än dom som inte gör det. :)

• Maroschka

Nämen mamma o dada vid 6 månader vet jag inte många bebisar som "sagt" och inte någon av mina och ingen av do är prematurer

Svar på tråden Jag är orolig för min dotter