• Svar på tråden Deklarera SL-kort?
  • Mizz Turko

japp, allt som överstiger 8000 kr. Du skriver in det i rutan "avdrag för resor" tror jag att det ska stå....

Frukta inte en klok fiende, frukta en dum vän.
  • jeeri74

Japp, du deklarerar det under avdrag för resor (eller dyligt).
    Men du får tillbaka på det som överstiger 8000 vilket blir några hundra om du har köpt sl-kort 12 månader.. Smart att lägga gränsen precis för vad det kostar med sl-kort under ett år..

• Anghammarad

Det är tom. 9000:- i år och tyvärr är det ju så att köper du SL kort hela året så kommer du ändå inte upp i det beloppet. Alltså kan du i praktiekn inet göra något avdrag

• Isabelles85

ja..8140 kr blir det om man räknar med jan-feb då kostade helpris-mån-kort 620
    sen blev det 690.. så det blir 8140..
    är det värt det? vad får man tillbaka liksom?

• sasssyy

fast jag tror inte gränsen är satt efter STOCKHOLMARE.. nu är det väl lite väl centraliserat till huvudstaden.. ni verkar glömma att det bor folk på andra ställen än just Stockholm..i Göteborg kostar kommunkortet tex 520 om jag inte minns fel.. här blir det inte snack om en krona att deklarera.

Men för att återgå till sak så ska man skriva in HELA summan, alltså 8140 (enl Isabelles85 uträkning) så räknar skattemyndigheten av 8000 kr.
    Tänk också på att det måste finnas kvitton kvar på dessa köp ifall att man får en kontroll.

Själv har jag dragit av månadskort i flera år men aldrig fått kontroll, ett ex däremot fick kontroll och kunde inte visa upp kvitton, hade kunnat bli åtal för skattefusk där men han kom undan med en varning....

• Högst32tecken
    Isabelles85 skrev 2009-04-15 10:30:14 följande:
    ja..8140 kr blir det om man räknar med jan-feb då kostade helpris-mån-kort 620sen blev det 690.. så det blir 8140..är det värt det? vad får man tillbaka liksom?
    Ännu bättre är att köpa Års- eller Säsongskort till nästa år, då tjänar du in en månadskostnad om året och slipper dessutom krångla med deklarationen.
  • Isabelles85
    Högst32tecken skrev 2009-04-15 10:40:36 följande:
    Ännu bättre är att köpa Års- eller Säsongskort till nästa år, då tjänar du in en månadskostnad om året och slipper dessutom krångla med deklarationen.
    Helt sant! fast de behöver ja inte tänka på nu, kanske om 2 år, ska vara mammaledig till juli 2010, kansek borde ha tänkt på det förra året.
Svar på tråden Deklarera SL-kort?