• Anonym (Snål brudtärna?)

Den snåla brudtärnan?

En nära vän till mig frågade om jag ville vara brudtärna på hennes bröllop och givetvis tackade jag ja. Vilken ära, liksom, att hon bad mig. Det kändes kanonkul.

TILLS jag någon månade senare insåg att min väninna förvandlats till en tvättäkta Bridezilla med allt vad det innebär av färgkombinationer, dresscodes, dyra bröllopspresenter och önskemål om en möhippa jag personligen aldrig skulle kunna kräva av mina väninnor ekonomiskt sett.

Då jag började räkna på vad kalaset skulle kosta mig (och familjen) landade vi helt plötsligt på omkring 8000-10.000, och då var själva bröllopspresenten inte ens inräknad. (Det billigaste de hade önskat sig kostade kring tusenlappen...)

Vi har det varken jättegott ställt eller knapert. Är mammaledig med halvtaskig föräldrapeng p.g.a. tidigare studier och sambon jobbar heltid. Min kompis med fästman drar in två heltider och har inga barn samt alldeles för litet fritid att spendera pengarna på. Men som mammaledig blir det inte lika mycket slantar över som om jag jobbat heltid.

Jag har försökt hinta till min väninna om att det hela blir rätt saftigt för oss - och att jag känner en himla prestationsångest över att se till så att allt blir som hon vill ha det. ("Annars går jag hem om det blir något jag inte vill") Svaret jag får är en klapp på axeln och "Gör bara ditt allra, allra bästa".

Är det jag som är snål som reagerar på att det för oss in effekt handlar om vännens bröllop ELLER vår semester? Och borde inte rollen som brudtärna vara något positivt? För mig har det bara blivit nätter av sömnlöshet och ångest...

• Svar på tråden Den snåla brudtärnan?
  • Anonym

Men ska inte bruden betala sina brudtärnors kläder om hon vill ha det på ett speciellt sätt (färgmatchade klänningar osv) Fy vad lågt o kräva att dem ska betala en viss sorts klänning för att HON vill att dem ska dem på sig.
    Skulle aldrig lägga ut så mkt pengar på nåns bröllop om det ej var mitt eget..
    Förstår dig verkligen om du tvivlar på detta..

• Anonym (lilja)

men jeeez, så kan du ju inte ha det!!! hon får betala någon del av det hela tycker jag. jag vet inte etikett regelerna för hur mycket en brudtärna ska lägga ner på klänning men när jag var brudtärna åt min väninna hade vi alla svarta klänningar - var snyggt faktiskt och säg den som inte har en svart klänning hemma...eller kan köpa en billigt. hursomhelst, detta är ju helt uppåt väggarna och du ska INTE lägga så stora summor på din väninnas bröllop. att hon ens har mage att begära ditten och datten!skandal

• Tashmira

Shit, blir verkligen förskräckt över din väninnas uppförande! Man kan väl inte önska sig en möhippa?? Och ska hon ha specifika krav på kläder och sådant på sin tärna får hon allt anpassa sig efter vad denne klarar av. Presenter är ju inget man kan kräva eller förvänta sig, fy vad sniket och egocentriskt! Nej, jag skulle tappa lusten att gå på det brölloppet över huvud taget, och ärligt slänga det i ansiktet på Bridezillan i fråga! Kan hon inte få tillgång till detta inlägg på något vis?

Jag ska själv gifta mig nästa månad, och skulle aldrig, ALDRIG komma på tanken att kräva eller förvänta mig något! Vi gifter oss utomlands, men ska ha en fest hemma. Men det är helt frivilligt att komma, och skulle ngåon vilja ge något, så har vi sagt ett pengabidrag till en veranda vi vill bygga. Då kan de ge så liten summa de vill, OM de nu skulle vilja. Man kan ju inte kräva något för fanken! Och 1000 spänn!? Vilken jäkla brud! Nej, jag blir bara argare ju mer jag tänker på det, så bäst jag slutar nu!

Alltså vad jag (vi) ska betala blir följande:

-Klänning/skor
    -Boende
    -Resor (både till själva bröllopsorten samt till/från kyrkan + till/från festlokalen)
    -Hår
    -Sambons kläder - han ägde ingen kostym, finskor eller skjorta tidigare.

Och så möhippan (vilken jag förutsätter att hennes vänner delar på!) och då vill hon ha en dag på SPA med lunch och champagne, därefter hem och göra sig i ordning inför middag på fin restaurang och därefter en utekväll på lämplig krog. Jag baxnar rent ekonomiskt.

Sedan tillkommer pengar till bröllopspresenten, men allvarligt talat har jag inte råd med en dammsugare för tre, fyra tusen...

• Februarii

Va? Vad är inräknat då? Hade jag velat haft det så himla fancy så hade jag stått för allt själv. Eller jag hade stått för allt själv oavsett hur stort eller litet bröllop. Vet hon om hur mycket det kommer kosta dig?

• Anonym (lilja)

du måste skämta....
    spa, lunch, middag, krogen...jeeez. jag hade blivit glad för en lunch eller middag..och detta ska hon tro att ni ska stå för?
    jag har ett tips, emaila vett och etikett damen Magdalena Ribbing på DN...hon ger sjukt bra svar snabbt!

• Anonym (lilja)

-Boende - kan man hitta ett billigt vandrarhem i närheten? B&B
    -Resor (både till själva bröllopsorten samt till/från kyrkan + till/från festlokalen) Boka i tid..tåg kanske?
    -Hår - kan man kanske fixa själv?
    -Sambons kläder - han ägde ingen kostym, finskor eller skjorta tidigare. - kan han låna av någon eller köp en billig på HM.

• 2timearound

Men herregud! Säg ifrån! Det är väl inte hon som bestämmer vilken hippa hon ska få. 

Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
    Tashmira skrev 2009-04-15 10:17:58 följande:
    Shit, blir verkligen förskräckt över din väninnas uppförande! Man kan väl inte önska sig en möhippa?? Och ska hon ha specifika krav på kläder och sådant på sin tärna får hon allt anpassa sig efter vad denne klarar av. Presenter är ju inget man kan kräva eller förvänta sig, fy vad sniket och egocentriskt! Nej, jag skulle tappa lusten att gå på det brölloppet över huvud taget, och ärligt slänga det i ansiktet på Bridezillan i fråga! Kan hon inte få tillgång till detta inlägg på något vis? Jag ska själv gifta mig nästa månad, och skulle aldrig, ALDRIG komma på tanken att kräva eller förvänta mig något! Vi gifter oss utomlands, men ska ha en fest hemma. Men det är helt frivilligt att komma, och skulle ngåon vilja ge något, så har vi sagt ett pengabidrag till en veranda vi vill bygga. Då kan de ge så liten summa de vill, OM de nu skulle vilja. Man kan ju inte kräva något för fanken! Och 1000 spänn!? Vilken jäkla brud! Nej, jag blir bara argare ju mer jag tänker på det, så bäst jag slutar nu!
    Alltså... Jag - vi - resonerar litet likadant. Är ännu inte gift, men då det börjar komma barn med i bilden har vi givetvis PRATAT om fördelarna med att gifta sig. Men då vi började räkna på väninnans bröllop drog vi öronen åt oss för egen del.

Jag anser att man gifter sig av kärlek och inte för att ha ett snyggt kort att hänga på väggen. Om ens vänner vill dela den dagen med en får man vara tacksam för det, att de ens kom. När en väninna till mig gifte sig för några år sedan gav jag brudparet vanliga, jävla frottéhanddukar från Hemtex i bröllopspresent. Och faktum är att det är den enda present jag sett dem använda efter bröllopet. Less is more, enligt mig, och det är är way too much.
  • Anonym

Helt sanslöst! Klart hon vill ha de där sakerna, vem vill inte det? Men att stå och ens hinta om att någon annan ska betala är ju inte klokt. Att överhuvudtaget ha önskemål om sin möhippa är väl lite udda, är inte det upp till vännerna?
    Urdålig stil!

Svar på tråden Den snåla brudtärnan?