• tillit71

Hur mäter man tum storlekar?

Ja som frågan ovan lyder. Tumstorleken hur mäter man den egentligen?

Jag menar att när jag kollar t ex H&M hemsida så kan man ju läsa sej till att man mäter dels ben innerlängden och sen midjan, men inte har jag mina jeans ända upp till midjan heller

Ska man verkligen mäta midjan eller mäta där man har jeansen?

• Svar på tråden Hur mäter man tum storlekar?
  • Lena1979

Midjan på byxorna inte på kroppen kanske. Mät på ett par byxor du har som du gillar och som passar.
    Detta såklart förutsatt att de jeansen du köper är av samma model som de du ska köpa. :)

• MrsSöderbönan

Du ska mäta enligt tabellerna. Midja är alltid midja, stussen är stussen osv, sedan räknas storleken ut efter måtten och man ska inte behöva tänka på vad som är "vad" på plagget.

Jag har t.ex. oftast 29 i jeans (strl 36-38) vilket är ungefär 73 centimeter. Knappast vad måttet är där linningen är utan det stämmer bra med mitt midjemått (som sitter bra mycket högre än mina jeans även om jag inte har så lågt skurna).

Men det kan vara knepigt att köpa jeans på postorder eftersom storlekarna varierar. Jag har jeans i allt från 29 till 30 tum i garderoben... men en tumregel är att storlekarna runt 28 motsvarar storlek 36 och 30 en 38-40, lite på en höft sådär.

• MrsSöderbönan
    MrsSöderbönan skrev 2009-04-15 22:03:47 följande:
    Du ska mäta enligt tabellerna. Midja är alltid midja, stussen är stussen osv, sedan räknas storleken ut efter måtten och man ska inte behöva tänka på vad som är "vad" på plagget. Jag har t.ex. oftast 29 i jeans (strl 36-38) vilket är ungefär 73 centimeter. Knappast vad måttet är där linningen är utan det stämmer bra med mitt midjemått (som sitter bra mycket högre än mina jeans även om jag inte har så lågt skurna). Men det kan vara knepigt att köpa jeans på postorder eftersom storlekarna varierar. Jag har jeans i allt från 29 till 30 tum i garderoben... men en tumregel är att storlekarna runt 28 motsvarar storlek 36 och 30 en 38-40, lite på en höft sådär.
    Rättelse: jag har jeans från 28 till 30 tum...
Svar på tråden Hur mäter man tum storlekar?