• Väntarochlängtar

LCHF:are... Titta hit! :-)

Har nyss börjat med Lchf och undrar hur jag ska klara mig att leva "utan" kolhydrater...
    Undrar om jag gör mig sjäv en otjänst att prova ytterligare en "trend-diet" ??!! {#lang_emotions_undecided}

Det kan ju inte vara nyttigt att äta mkt fett under en längre tid, typ 1 år. Eller?

Några frågor till er som håller på med denna diet...

1. Hur länge har du hållt på?

2. Hur mkt har du gått ner ? På hur lång tid? Viktnedgång i snitt per vecka?

3. Fördelar och ev nackdelar?

4. Om du tränar tex på gym/spinning/bodypump el dyl, äter du mer kolhydrater vid dessa tillfällen, typ pasta/ris/potatis?
    (Muskler behöver väl kolhyrdater?)

5. Om du "fuskar" och äter sött tex på fest el dyl.. Hur mår du då? (kroppsligen alltså..)

6. Hur länge planerar du att hålla på med denna diet? Ska du återgå till "vanlig" kost efter din nått ditt mål?

Tack för era svar!!

• Svar på tråden LCHF:are... Titta hit! :-)
  • UnDeuxTrois

8 veckor

10 kg. 4 kg första veckan (men då följde jag verkligen alla regler oxå + att typ 1,5 kg är vatten som går ur kroppen då man tömmer musklerna på kolhydrater).

Krångligt när man ska äta ute. Man blir trött på kebabsallad. Blir dyrt att t.ex.åka till McDo och äta om man ska plocka bort allt bröd ... Man får vara noga med att äta mkt fett för annars kan man bli förstoppad. Man blir glad av att gå ner i vikt ... Mindre humörsvängningr, inget godissug. Det går ju lixom an att vara "duktig" om man inte har något sug att kämpa emot. För oss som har svårt att gå ner i vikt med vanliga dieter eftersom vi får svälta 24 timmar/dygn (vilket är sann terror) känns det som en religiös uppenbarelse att få äta sig mätt OCH går ner i vikt. Smaklökarna ändras, allt smakar mer så man saltar mindre, tycker karameller är äcligt och förstår helt plötsligt poängen med mörk choklad.

4. Om du tränar tex på gym/spinning/bodypump el dyl, äter du mer kolhydrater vid dessa tillfällen, typ pasta/ris/potatis?
    Jag cyklar och promenerar, äter inte kolhydratrik mat på rutin för då bryts ketosen och vad är då poängen? Första 2 veckorna hade jag inte orkat något mer avancerat heller (man känner av att musklerna har tömts på kolhydrater).

5. Om du "fuskar" och äter sött tex på fest el dyl.. Hur mår du då? (kroppsligen alltså..)
    Intressant nog har jag fuskat med cola några grr. Men då har jag bara druckit det, inte ätit eller druckit något annat. Inga effekter. Åt en chokladboll en gång (smakar inte bra längre, smaklökarna förändras) och fick ont i magen.

6. Hur länge planerar du att hålla på med denna diet? Ska du återgå till "vanlig" kost efter din nått ditt mål?
    Jag har ett viktmål som jag "jobbar" mot. Efter det kommer jag att äta GI-inspirerat (om det funkar utan viktuppgång).

• Poodle

Jag har hållit på sedan mitten av februari. Fram tills nu har jag gått ner 15 kg. Det är verkligen en metod jag vill rekommendera. Det känns inte som en bantningskur utan bara som en enda lång njutning. Inga uppoffringar alls - de laster jag haft har försvunnit utan sug. Det är som trolleri och jag kommer aldrig mer att gå tillbaka till en kolhydratrik mat igen. Jag mår så himla bra!
    Maten är superb och jag äter mig mätt och belåten varje dag och kilona bara försvinner ett efter ett.
    När jag tränar äter jag definitivt inte mer kolhydrater, varför skall jag göra det?
    Jag känner inte som om jag skulle fuska om jag skulle äta något sött, men jag har inte längre något sug efter det och sött är mycket sötare än tidigare. Smaklökarna förändras. Jag tycker att 86% choklad smakar sött nu, vilket jag inte upplevde tidigare. Maten smakar mycket mer och mycket bättre.
    Som sagt jag kommer alltid att äta den här maten fortsättningsvis, men fylla på med lite mer kolhydrater i form av mer grönsaker och frukt när jag gått ner så mycket jag vill. Varför skall man gå tillbaka till en kost som gör en sjuk och fet?

• NoMercy

**I höstas 3 månader, fick ett bakslag, nystart 1 februari i år.

**Vet inte. Väger mig inte, men kläderna sitter lösare.

** Jag mår så mkt bättre totalt sett. Jämnare i humöret, magen funkar bra. Nackdelarna är väl när man är på resande fot. All "snabbmat" är laddad med kolhydrater. Men lite extra planering löser det. Sen är ju fördelen att man inte blir hungrig/sugen. Får jag mat 3 gånger om dagen är jag nöjd.

**Aboslut INTE! Då går du ur ketosen (fettbränneriet). Finns fler och fler som berättar hur dom åkt vasaloppet på bara vatten tex. I början blir många matta, orkar knappt upp för en trappa, men efter några veckor är de flesta ikapp igen. Men det är klart det är en omställning.

**Vis av erferenhet gör jag inte det. När jag fick bakslag i vintras mådde jag så pyton så du anar inte. Hjärtklappning, illamående och en mage som ballade ur totalt. Det räckte med en bulle för att sätta igång det hela.

** Det ÄR vanlig kost numera När jag nått en vikt/mått jag är nöjd med så kanske jag testar att lägga till lite kolhydrater och ser om jag fixar det. Kan ibland vara sugen på ett äpple eller en skiva riktigt grovt bröd. Men jag får se.

• Fru Filur

--- Snart ett år, med lite avbrott för kursveckor och jul/nyår

--- Ganska modesta 7-8 kilo, så snittet per vecka är ganska blygsamt. För mig har dock andra hälsofördelar spelat en större roll.

--- Plus :
    God mat! Det är svårt att misslyckas med nåt som innehåller smör och grädde.
    Enkel mat! Kött/Fågel, några grönsaker, en god sås.
    För mig personligen har det även inneburit i princip botad migrän (ett anfall på ett år, istället för ett eller ett par i veckan), lugnare sinnelag, slutat bita på naglarna, rent allmänt friskare. Just nu har jag ett litet bakslag med inflammationer i kroppen, men det beror på att jag har slarvat med kolhydraterna på sistone och ätit för många sådana, annars så har mitt problem med inflammerade leder minskat. Orkar mera, får inte slut på energi.

--- Minus :
    Det har på sätt och vis blivit krångligare att handla ; jag köper inte längre vad skit som helst och ägnar typ 75% av shoppingtiden till att lusläsa innehållsförteckningar
    Krångligt att vara på resande fot, även om man kan lyckas manövrera förbi de värsta kolhydratfällorna så är det mesta tillagat med onaturlig skokräm och en hiskelig massa smakförstärkare och omotiverade E-medel.

--- Nej, jag litar till att kroppen omvandlar det den behöver av lagrad energi

--- Uppblåst mage, halsbränna, speedad.

--- Eftersom jag inte ser det som en diet utan en kosthållning är mitt ärliga svar "resten av livet". Sen kommer jag säkert göra lite avsteg med mera kolhydrater här och där på samma sätt som "lightfantaster" och viktväktare ibland gör avsteg med sådant som de normalt sett undviker. T ex annandag jul innebär numera stuvade makaroner, tillsammans med överblivna köttbullar och prinskorv.
    Men att äta bröd, ris, pasta och potatis som stapelvara, nej, det kommer aldrig mera inträffa

• tezze

Sedan jan-09

14kg

Mest fördelar. Det negativa skulle vara den konstiga blick man får när man ska äta ute då man säger att man inte vill ha potatis osv.

Man behöver inte kolhydrater för att träna. Finns de som åker spring långa lopp och klarar sig med att äta LCHF dock måste kroppen ha en liten inställning period att börja omvandla fett till kolhydrater själv

Magen gör uppror man blir bubblig

Nej jag kommer att fortsätta med denna kost/livstil resten av mitt liv visst jag unnar mig lite kolhydrater på goda restauranger ibland

mvh
    Therese

• Anmäld

Sep 2008

18kg, 1kg/veckan lite långsammare efter några månader.

Fördelar:
    Inga gaser i magen, känner mig aldrig "uppblåst"
    Sockersuget försvann
    Man blir mätt länge
    Känns som man äter "söndagsmiddag" varje dag.
    Piggare

Nackdelar.
    hmm inga

Jag tränar inte, men va jag har hört så ska du inte behöva tillsätta så mycket kolhydrater som det tex är i pasta.

Jättedålig i magen.

Eh detta är ingen "diet" då har du nog missuppfattat det hela. Detta är ett sätt att äta för att må bra. Väldigt många som äter enligt LCHF är inte ens överviktiga. Och varför skulle jag återgå till det som gjorde att jag blev fet?

Svar på tråden LCHF:are... Titta hit! :-)