1. Hur länge har du hållt på?
--- Snart ett år, med lite avbrott för kursveckor och jul/nyår
2. Hur mkt har du gått ner ? På hur lång tid? Viktnedgång i snitt per vecka?
--- Ganska modesta 7-8 kilo, så snittet per vecka är ganska blygsamt. För mig har dock andra hälsofördelar spelat en större roll.
3. Fördelar och ev nackdelar?
--- Plus :
God mat! Det är svårt att misslyckas med nåt som innehåller smör och grädde.
Enkel mat! Kött/Fågel, några grönsaker, en god sås.
För mig personligen har det även inneburit i princip botad migrän (ett anfall på ett år, istället för ett eller ett par i veckan), lugnare sinnelag, slutat bita på naglarna, rent allmänt friskare. Just nu har jag ett litet bakslag med inflammationer i kroppen, men det beror på att jag har slarvat med kolhydraterna på sistone och ätit för många sådana, annars så har mitt problem med inflammerade leder minskat. Orkar mera, får inte slut på energi.
--- Minus :
Det har på sätt och vis blivit krångligare att handla ; jag köper inte längre vad skit som helst och ägnar typ 75% av shoppingtiden till att lusläsa innehållsförteckningar
Krångligt att vara på resande fot, även om man kan lyckas manövrera förbi de värsta kolhydratfällorna så är det mesta tillagat med onaturlig skokräm och en hiskelig massa smakförstärkare och omotiverade E-medel.
4. Om du tränar tex på gym/spinning/bodypump el dyl, äter du mer kolhydrater vid dessa tillfällen, typ pasta/ris/potatis?
(Muskler behöver väl kolhyrdater?)
--- Nej, jag litar till att kroppen omvandlar det den behöver av lagrad energi
5. Om du "fuskar" och äter sött tex på fest el dyl.. Hur mår du då? (kroppsligen alltså..)
--- Uppblåst mage, halsbränna, speedad.
6. Hur länge planerar du att hålla på med denna diet? Ska du återgå till "vanlig" kost efter din nått ditt mål?
--- Eftersom jag inte ser det som en diet utan en kosthållning är mitt ärliga svar "resten av livet". Sen kommer jag säkert göra lite avsteg med mera kolhydrater här och där på samma sätt som "lightfantaster" och viktväktare ibland gör avsteg med sådant som de normalt sett undviker. T ex annandag jul innebär numera stuvade makaroner, tillsammans med överblivna köttbullar och prinskorv.
Men att äta bröd, ris, pasta och potatis som stapelvara, nej, det kommer aldrig mera inträffa