• Fiolina

minnstänker ADD hos tonårstjej

Man misstänker och vill utreda min dotter för ADD, vi har gått på BUP en tid för hon mår dåligt och har jobbigt i skolan, hon har alltid haft kämpigt men skolarbetet men ändå hängt med, när hon började 6:an, ny skola, så känns det som allt rasar, hon har sällan med dig rätt materiel till lektioner, kommer för sen är allmänt okoncentrerad, dagdrömmer eller pratar och stör var det vi fick vet på utvecklingssamtalet med skolan.
    Vet inte hur jag ska tackla detta, har sökt info på nätet och mycket stämmer in, nästan så det är skrämmande hur väl det stämmer in på henne, tänk alla år som vi kämpat och alla fajter vi haft.....tänk om det finns en förklaring....men finns det nackdelar med en utredning???? kan hon få en stämpel på sig som annorlunda och sämre???? men det måste väl ändå vara bra....någon med erfarenhet som vill dela med sig????

• Svar på tråden minnstänker ADD hos tonårstjej
  • SaramedM

Min uppfattning är att det är beteende som ger stigmat och diagnosen som ger förståelse och hjälp
    MEN jag vet också att just i tonåren är en svår period att få en diagnos i

• nano

Jag tror itne att diagnosen kommer ställa till det, jo möjligen om hon vill göra kariär innom armén. Sambon (har adhd) fick jättebra resultat på mönstringen, både iq-test och psykologutverädringar och skulle få någon form av befattning. När han kommer in till sista "gubben" tittar denna i papperna och säger "du har adhd, då får du ingen beffatning" och sen var det mötet klart....

Poängen är att visst KAN man få negativa förutfattade meningar men de minskar varje år och det är (nästan) bara när man fått diagnosen som man kan få rätt hjälp. Din dotter får (förhoppningsvis) hjälp precisis i tid så hon kan ta nya tag och klara högstadiet.

Det finns en tråd för förlädrar till barn med adhd/add men jag har tyvärr ingen länk till den.

Skulle du inte "passa in" där så titta in hos oss "annhöriga till adhd/add" (vi har en tonårsförälder där så du är varmt välkommen)
    www.familjeliv.se/Forum-11-308/m42785774.html

• Fiolina

OK tack, jag ska titta in där.

Söker mycket info om att få diagnos i tonåren, vilket verkar vanligt bland flickor...

• nano

Mm, det är vanligt. Flickor är oftast inte lika livliga eller hyperaktiva utåt som pojkar och "lyckas dölja" problemen betydligt längre.

• SaramedM
    Fiolina skrev 2009-04-16 10:01:04 följande:
    OK tack, jag ska titta in där.Söker mycket info om att få diagnos i tonåren, vilket verkar vanligt bland flickor...
    Ja tyvärr så är det inte så ovanligt att flickor med npf missas länge
  • Fiolina

Någon som har en tonåring med ADD, hun har ni det, hur fungerar det hemma resp. i skolan, vad ser ni för tecken i vardagen?

Om någon vill dela med sig blir jag otroligt tacksam, känner mig så förvirrad runt detta.

• bumsis mamma
    Fiolina skrev 2009-04-17 08:51:40 följande:
    Någon som har en tonåring med ADD, hun har ni det, hur fungerar det hemma resp. i skolan, vad ser ni för tecken i vardagen?Om någon vill dela med sig blir jag otroligt tacksam, känner mig så förvirrad runt detta.
    Vår stora tjej fick diagnos som 16 åring. Har alltid märkt att hon har haft jobbigt med kompisar,läxor osv.jag inboxar dig så kan du komma in till mig.
  • Fiolina

Hej bumsis mamma, såg att du inboxat mig, jag har svarat dig och även skrivit en lite presentation....behövde en spark "där bak" för att komma i gång...
    Hur funkar det nu, är inte så hemma här och på tekniken men det löser sig hoppas jag

• pute
    Hejsan allihopa! 

jag är snart 18år och fick för 3 månader sen diagnosen ADD.
    jag hjälper mer än gärna till om ni har frågor ang. medicin eller utredning osv.
    inte online så ofta här men mejla gärna och fråga! anonymt eller inte 
    spelar ingen roll! :)

addvardag@hotmail.com 
Svar på tråden minnstänker ADD hos tonårstjej