Någon som brukar laga mat i lergryta`?
Lergrytor var ju väldigt "inne" på 80-talet. Finns de att köpa idag??? Det är ju ett väldigt hälsosamt sätt att laga mat på! Någon som vet?
Lergrytor var ju väldigt "inne" på 80-talet. Finns de att köpa idag??? Det är ju ett väldigt hälsosamt sätt att laga mat på! Någon som vet?
Vi lagar i vår lergryta då och då, har en bra kokbok till som jag tror heter "laga mat i lergryta" och som är från Ica Bokförlag. Lergrytor finns nog på de flesta ställen som säljer köksredskap skulle jag tro.
Vi fick en lergryta i julklapp, men jag har ingen aning om hur man ska laga mat i den, så den har hamnat i skåpet och har inte blivit använd en enda gång. Kanske jag borde testa, men jag har inte riktigt fått någon inspiration...
jo det finns lergrytor i de flesta affärer som säljer sånt tom maxi
Vi brukar laga mat i lergryta ungefär en gång i veckan. Vi har lånat min mammas lergryta på obestämd tid eftersom hon knappt använder den. Ett tips är att titta i second hand affärer, där kostar de inte heller så mycket.
Vi brukar för det mesta göra lammkött i lergrytan eller kyckling. Vi försökte göra nötstek men den blev bara seg och hård.
Lergrytan ska ligga i vatten i ca en halvtimme innan man kan laga mat i den. Du kan ha i grönsaker och kött samtidigt och sedan är det bara att stoppa den i ugnen. Efter ca 2h på 200 grader har köttet fått fin färg och lammet är riktigt mört och nästan smälter i munnen.
Jag lägger grytan i blöt i ca 20minuter, ställer sedan in den i kall ugn.
Jag tar skinkstek och skär i tjocka skivor nästan hela vägen ned. (går fortare då) Häller i en burk krossade tomater, 2-4 finhackade vitlöksklyftor, två förpackningar koncentrerad äppeljos, hela pepparkorn, och så en burk krossade tomater till.
Tar ca 1,5 timmar i 200 grader.
Gott med både ris och potatis.
Vi brukar göra kalops i vår lergryta.Och de blir jätte gott.All smak blir ju i den.
sallybuse: Hur gör du när du gör kalops i lergrytan?Försteker du köttet?Hur gör du med redning av såsen?
sallybuse: Tack, gör ofta mat i lergryta och kalops är en favoriträtt sen barnsben.Ska absolut prova nästa gång.
Jag gillar att göra med kyckling. Skiva potatis i centermeter tunna skivor. Skala morötter ochoch dela dom i lagom tjocka bitar. Lägg ner i lergrytan tillsammans med en gul lök delad i mindre bitar.
Salta och krydda lite lätt med vitpeppar och egen önskad mängd av torkad dragon (enl mitt tycke rätt mycket)
Dela en hel kyckling i portions bitar och lägg ovan på. Krydda och salta. In i ugnen i ca 1 tim i 180 grader.
Mycket god och fettsnål måltid, det fina är att saften från kycklingen rinner ner över potatisen så ingen sås behövs.
Servera med en god sallad.