• Analoga

Någon som brukar laga mat i lergryta`?

Lergrytor var ju väldigt "inne" på 80-talet. Finns de att köpa idag??? Det är ju ett väldigt hälsosamt sätt att laga mat på! Någon som vet?

• Svar på tråden Någon som brukar laga mat i lergryta`?
  • Konvaljen

Vi lagar i vår lergryta då och då, har en bra kokbok till som jag tror heter "laga mat i lergryta" och som är från Ica Bokförlag. Lergrytor finns nog på de flesta ställen som säljer köksredskap skulle jag tro.

• moonweb

Vi fick en lergryta i julklapp, men jag har ingen aning om hur man ska laga mat i den, så den har hamnat i skåpet och har inte blivit använd en enda gång. Kanske jag borde testa, men jag har inte riktigt fått någon inspiration...

• MissLillan

jo det finns lergrytor i de flesta affärer som säljer sånt tom maxi

• Sarachen

Vi brukar laga mat i lergryta ungefär en gång i veckan. Vi har lånat min mammas lergryta på obestämd tid eftersom hon knappt använder den. Ett tips är att titta i second hand affärer, där kostar de inte heller så mycket.

Vi brukar för det mesta göra lammkött i lergrytan eller kyckling. Vi försökte göra nötstek men den blev bara seg och hård.

Lergrytan ska ligga i vatten i ca en halvtimme innan man kan laga mat i den. Du kan ha i grönsaker och kött samtidigt och sedan är det bara att stoppa den i ugnen. Efter ca 2h på 200 grader har köttet fått fin färg och lammet är riktigt mört och nästan smälter i munnen.

• moonweb
    Sarachen skrev 2009-04-15 17:30:59 följande:
    Vi brukar laga mat i lergryta ungefär en gång i veckan. Vi har lånat min mammas lergryta på obestämd tid eftersom hon knappt använder den. Ett tips är att titta i second hand affärer, där kostar de inte heller så mycket. Vi brukar för det mesta göra lammkött i lergrytan eller kyckling. Vi försökte göra nötstek men den blev bara seg och hård. Lergrytan ska ligga i vatten i ca en halvtimme innan man kan laga mat i den. Du kan ha i grönsaker och kött samtidigt och sedan är det bara att stoppa den i ugnen. Efter ca 2h på 200 grader har köttet fått fin färg och lammet är riktigt mört och nästan smälter i munnen.
    Ursäkta en dum fråga, men ska den ligga i blöt en halvtimme innan varje användning, eller bara innan första användningen? Och hur stora köttbitar ska man ha i, kan man ha i en "hel" kyckling t.ex?
  • TheMother
    moonweb skrev 2009-04-15 20:57:31 följande:
    Ursäkta en dum fråga, men ska den ligga i blöt en halvtimme innan varje användning, eller bara innan första användningen? Och hur stora köttbitar ska man ha i, kan man ha i en "hel" kyckling t.ex?
    15 minuter före varje användning räcker, sen har jag fått lära mig att alltid ställa in den i kall ugn.
    Bara lagat i lergryta en gång (nyss köpt) men nog ska man kunna ha in en hel kyckling i den, det tror jag absolut.
    Mamma till Anton 080920
  • Maria K

Jag lägger grytan i blöt i ca 20minuter, ställer sedan in den i kall ugn.

Jag tar skinkstek och skär i tjocka skivor nästan hela vägen ned. (går fortare då) Häller i en burk krossade tomater, 2-4 finhackade vitlöksklyftor, två förpackningar koncentrerad äppeljos, hela pepparkorn, och så en burk krossade tomater till.
    Tar ca 1,5 timmar i 200 grader.
    Gott med både ris och potatis.

• sallybuse

Vi brukar göra kalops i vår lergryta.Och de blir jätte gott.All smak blir ju i den.

• ditte132

sallybuse: Hur gör du när du gör kalops i lergrytan?Försteker du köttet?Hur gör du med redning av såsen?

• sallybuse
    ditte132 skrev 2009-04-16 21:54:05 följande:
    sallybuse: Hur gör du när du gör kalops i lergrytan?Försteker du köttet?Hur gör du med redning av såsen?
    Jag försteker inte köttet.Jag blandar i allt på en gång.Morötter lök kryddor lagerbärsblad.Och sen häller jag på ca 5 dl vatten så de blir lite sås.  Och när kalopsen är färdig så häller jag bara på lite redning och rör runt lite.De brukar tjockna efter ett tag.Och de blir jätte god smak.Så prova du.
  • ditte132

sallybuse: Tack, gör ofta mat i lergryta och kalops är en favoriträtt sen barnsben.Ska absolut prova nästa gång.

• 1 Lola Montez

Jag gillar att göra med kyckling. Skiva potatis i centermeter tunna skivor. Skala morötter ochoch dela dom i lagom tjocka bitar. Lägg ner i lergrytan tillsammans med en gul lök delad i mindre bitar.
    Salta och krydda lite lätt med vitpeppar och egen önskad mängd av torkad dragon (enl mitt tycke rätt mycket)
    Dela en hel kyckling i portions bitar och lägg ovan på. Krydda och salta. In i ugnen i ca 1 tim i 180 grader.
    Mycket god och fettsnål måltid, det fina är att saften från kycklingen rinner ner över potatisen så ingen sås behövs.
    Servera med en god sallad.

Svar på tråden Någon som brukar laga mat i lergryta`?