• Luttali

Hjälp! Min son har ätit gammal mat!

Hej,

Min son ville ha nudlar och jag tillagade räknudlar i micron, kryddade med påsen och hällde av det mesta av vattnet efteråt, han åt det mesta men sa att det inte var så gott. Då började jag fundera om det var gammalt. Kollade på förpackningen och det gick ut i februari 2007!!!!!!!

Dessa köpte vi för ca 1 månad sedan... Urs. nu vet vi  varken ut eller in. Vad gör man? Blir han matförgiftad nu???

Någon som har  råd???

• Svar på tråden Hjälp! Min son har ätit gammal mat!
  • Bumblebina

Det är ju torrvaror, så det värsta som kan hända är nog att smaken tunnas ut... Men jag tror inte ni blir dåliga av det.

• Panna82

Det är helt säkert ingen som helst fara.

• janne j

ta det lugnt du lär ju se om han börjar må dåligt men så länge han är pigg och glad är det knappast något att oroa dig över. Torkad mat har en hållbarhet som är betydligt längre än bästföredatumet anger så även om den var 2 år gammal så kan den mycket väl vara fullt ätbar.

• Luttali

det luktade värkligen ... tja fiskmat eller torrfoder av det. Jag äter inte själv sådant och antog att det skulle lukta så... irriterad man blir på sig själv att man inte tittade på förpackningen...

• Luttali

Åå  tack, vad goa ni är med råden!! Lillskrutten blev själv så nervös att han började gråta och trodde han skulle dö!

• Cecci78
    Luttali skrev 2009-04-15 16:08:32 följande:
    det luktade värkligen ... tja fiskmat eller torrfoder av det. Jag äter inte själv sådant och antog att det skulle lukta så... irriterad man blir på sig själv att man inte tittade på förpackningen...
    de kryddorna lukatr inte så gått;) tror heller inte det är någon fara med torrvaror. Men ni ska ju påpeka att de var så gamla i affären där ni köpte det!
  • Cecci78
    Cecci78 skrev 2009-04-15 16:16:52 följande:
    de kryddorna lukatr inte så gått;) tror heller inte det är någon fara med torrvaror. Men ni ska ju påpeka att de var så gamla i affären där ni köpte det!
    suck, gott ska det ju stå
  • Malleballebuse

Man blir inte matförgiftad av gammalmat utan av bakterier som varken luktar eller syns.
    Om förpckningen var oöppnad och det är en torrvara så är det näst intill omöjligt att bli sjuk av den.
    Sen kan man känna att man vill kräkas för att man har ätit något gammalt och surt, men då är det oftast av psykologiska orsaker.

De som har affären skulle garanterat uppskatta om du ringde och sa att din vara har gått ur datum så de kan ta bort resten.

• Luttali

ja, jag ska åka dit  i morgon och berätta för dem, skall kika på hyllorna om det finns mera som gått ut. Blir värkligen äklad av mat som gått ut för länge sedan i affärerna...

Just nu leker grabbsen och är glad igen. Håller tummarna att det får förbli så!

tack för alla råden.

KRAM

• Malleballebuse

Jag förstår din besvikelse på affären för man vill och ska inte behöva kolla datum.
    Men......på kolonialvaror(torra) så kan det vara nog så svårt att hitta de små rackare som smiter i mellan. Det finns ju tusentals varor i en affär och ibland så händer det.
    Vi har som vana att alltid kolla vad det är för datum på de främsta varorna innan vi fyller på med nya, men det händer att man missar.
    Har det gått så lång tid som i ditt fall så har den nog legat fast någonstans för att sedan lossna och hamna i din korg.
    Om det skulle vara flera som har gått ur datum så ska de såklart få en stor "knäpp på näsan" för det är inte ok.

Hos oss så har vi datumkoll på färskvarorna 3 gånger i veckan och då går vi igenom samtliga varor. Fast även där kan det hända att vi missar då vi inte är mer än människor
    Därför blir vi glada om kunden som upptäcker det säger till.
    Målet är såklart nolltolerans.

Hoppas att jag gett dig en vettig förklaring till vad som kan ha varit orsaken.
    Känner du att du inte liter på din affär vad det gäller datum så passa på att fråga lite om just deras rutiner.

Svar på tråden Hjälp! Min son har ätit gammal mat!