• geeka

ögonflimmer ca en timme på fm idag,, har det med grav att göra??? Någon mer?

Idag på förmiddagen flimmrade det oavbrutet i ögonen,, inte mycket men så pass att det var obehagligt, höll i sig i ca en timme innan det gick över Synen blev oxå delvis suddig men man såg flimmret, som glitter. Satt mest på sidorna. Är det någon mer som har så här under graviditeten? Hör det till? Hade inte så sist.

• Svar på tråden ögonflimmer ca en timme på fm idag,, har det med grav att göra??? Någon mer?
  • April Mamma

Jag har haft så några ggr....typ som att se stjärnor....Ganska obehadligt, men vet inte varför det blir så...?!

Är i v 29.

• MalinAnnaJosefine

Kan va tecken på havandeskapsförgiftning.
    Ska du till din bm snart? Annars borde du nog iaf ringa och prata med henne.

Bebis BF 090527
  • Chokladmums

Ögonflimmer kan vara tecken på havandeskapsförgifting. Men det är ju många andra symtom också såsom huvudvärk, svullen, snabb viktökning och högt blodtryck. Så det behöver ju inte vara så för just dig. Kolla med din BM.

• geeka

April Mamma skrev 2009-04-15 19:20:53 följande:

Jag har haft så några ggr....typ som att se stjärnor....Ganska obehadligt, men vet inte varför det blir så...?!Är i v 29.
    Inte så att det flyger omkring små guld/silverprickar, för de har jag ibland även då jag ej är gravid :) utan flimmrar som på vatten ytan, då solen bländar och speglar sig i vattnet, ungefär som det fast i sidan på ögonen.
    Jag är i v 34 nu.
  • lillajag82

be att få göra en odling på urinen o be den aven göra ett snabbkoll på äggvita
    du kan ha fått havandeskapsförgiftning..

HAVANDESKAPSFÖRGIFTNING
    www.vardguiden.se/templates/Article.aspx

Symtom

Högt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.

Tecknen kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt att du snabbt ökar i vikt. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.

Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.

Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Den är extremt sällsynt före 24 veckors graviditetslängd och senare än ett par dagar efter förlossningen. Den försvinner oftast inom två veckor efter förlossningen.

Havandeskapsförgiftning kan utvecklas gradvis under en längre tid eller inom loppet av några timmar.

ANDRA SYMTOM
    Oförklarligt förlamning
    trötthet
    yrsel
    svimningar
    kissar ofta
    ~~ Emelie..Albin..Dante..~~
  • geeka
    Chokladmums skrev 2009-04-15 19:26:02 följande:
    Ögonflimmer kan vara tecken på havandeskapsförgifting. Men det är ju många andra symtom också såsom huvudvärk, svullen, snabb viktökning och högt blodtryck. Så det behöver ju inte vara så för just dig. Kolla med din BM.
    Oj då! De vill jag inte ha. Lite huvudvärk har jag haft och normalt svullen som man ska vara tror jag,, vikten har jag ingen koll på nu ska dit nästa vecka. Hos BM förra veckan låg bltr på 100/70 gången innan 110/60. kan det gå fort uppåt ?
  • Chokladmums

Tror inte det är någon fara, du har ju jättenormalt blodtryck för att vara gravid! Men ring till BM och fråga om flimmret, det skulle jag göra om jag var orolig.

• geeka
    lillajag82 skrev 2009-04-15 19:27:24 följande:
    be att få göra en odling på urinen o be den aven göra ett snabbkoll på äggvita du kan ha fått havandeskapsförgiftning..HAVANDESKAPSFÖRGIFTNINGwww.vardguiden.se/templates/Article.aspx
    Högt blodtryck och äggvita, protein, i urinen är tydliga tecken på havandeskapsförgiftning.
    Tecknen kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt att du snabbt ökar i vikt. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden inte går ned över natten bör du kontakta din mödravårdscentral.
    Flimmer för ögonen, huvudvärk och smärta i övre delen av buken kan vara tecken på en allvarligare form av havandeskapsförgiftning.
    Havandeskapsförgiftning visar sig vanligen under senare hälften av graviditeten. Den är extremt sällsynt före 24 veckors graviditetslängd och senare än ett par dagar efter förlossningen. Den försvinner oftast inom två veckor efter förlossningen.Havandeskapsförgiftning kan utvecklas gradvis under en längre tid eller inom loppet av några timmar.ANDRA SYMTOM Oförklarligt förlamningtrötthetyrsel svimningarkissar ofta
    Kanske borde ringa BM imorrn,, trött, yrsel å kissa ofta stämmer med.. men kissar ofta gör man ju ändå. Men bara idag jag fått det med ögonen....
  • geeka
    Chokladmums skrev 2009-04-15 19:33:03 följande:
    Tror inte det är någon fara, du har ju jättenormalt blodtryck för att vara gravid! Men ring till BM och fråga om flimmret, det skulle jag göra om jag var orolig.
    Jag får göra det,, bättre kolla än inte alls.
  • Molly77

jag fick nått liknande för ett tag sen. då trodde dom det var ögonmigrän.
    Låter precis som så.
    Fast jag fick ingen huvudvärk eller så. Men ush vad obehagligt det var. satt i ca 45 minuter.
    Var ungefär som om man tittat i en lampa för länge, o sen tittar bort , ni vet. Fast jag såg lite färgat flimmer, på mest sidorna..
    trodde fan jag skulle bli blind.
    Har bara känt av det en gång.

Svar på tråden ögonflimmer ca en timme på fm idag,, har det med grav att göra??? Någon mer?