• annsson

    Kristna: Om Jonas Gardells "Om Jesus"

    Hej på er.

    Vad tycker ni om Jonas Gardells bok "Om Jesus"? Han kommer ju med en del kritik mot kyrkan och bibeltolkningarna i den, men är ju själv troende. Har någon av er läst den och vill berätta vad ni tycker?

  • Svar på tråden Kristna: Om Jonas Gardells "Om Jesus"
  • Mrs K

    Har tyvärr inte läst den men vill gärna göra det när jag får tillfälle. Har bara läst rescensioner och citat ur boken och har inte uppfattat något som speciellt kontroversiellt men jag kan ha fel. Har som sagt bara en fragmentarisk bild av själva boken.

  • annsson

    Mrs K skrev 2009-04-15 20:12:32 följande:


    Har tyvärr inte läst den men vill gärna göra det när jag får tillfälle. Har bara läst rescensioner och citat ur boken och har inte uppfattat något som speciellt kontroversiellt men jag kan ha fel. Har som sagt bara en fragmentarisk bild av själva boken.
    Nej så kontroversiell är den kanske inte, men just att han som själv är kristen kritiserar så pass mycket om kristendomen (mycket kri där :) ). Tycker personligen det är väldigt fängslande att läsa om människors personliga förhållanden till sin religion. Just att tron kan skilja sig så pass mycket mellan folk.

    Tycker hans föreläsning om kristendomen som sändes på SVT var väldigt bra och intressant.
  • Mrs K

    Den missade jag. Det var synd. Vad är det t.ex. som han är kritisk mot? Har inte helt koll känner jag

  • Konungabarn

    Jonas Gardells Jesus är inte den samma som Bibelns Jesus. Han har förvrängt Bibeln och gör egna tolkningar av Jesus och formar om Honom så att det blir som han vill ha det. Han är säkert troende, men han har inte samma Gud som jag, och det är Jesus kristus Guds son, född av kvinna avlad av ande. pinad av pontius pilaus, död på korset och uppstånden på tredje dagen..

  • Mrs K

    Nu har jag börjat läsa boken i alla fall. (alltid något ) Jag kan inte säga att min och Gardells bild av Jesus verkar stämma helt överens men däremot tycker jag inte man kan säga som konungabarn att Gardell "formar om" Jesus. Jonas verkar ju inte vara "bokstavstroende" eller hur man ska säga, snarare källkritisk även mot bibeltexter och jag ser inget problem i att vara det. Bibeltexterna har inget att förlora på att man tar del av forskning kring dess ursprung. Att boken speglar Jonas Gardells egna föreställningar om vem Jesus var och är det är han ju också väldigt tydlig med så inte heller det stör mig.

    Men dessa korta tankar är bara utifrån det lilla jag läst hittills. Jag kanske måste revidera det hela efter hand. Den som lever får se.

Svar på tråden Kristna: Om Jonas Gardells "Om Jesus"