• Gossensmamma32

Marsvin Vad bör man tänka på?

Hej jag funderar på att köpa marsvin, vad behöver man tänka på?

Vad kostar det att försäkra dom?
    Vad mår dom bäst av för mat?

Var ska man köpa dom privat uppfödare eller i zooaffär?

Behöver kort och gott alla råd jag kan få!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Marsvin Vad bör man tänka på?
  • giz
    det finns toppen böker på biblan. dom ska ha hö å pelets, lite grönsaker då å då och tillskott av c vitamin....... fast är nog 5 år sen vi hade så det har nog ändrat sej ganska mycket...... (har ju upptäckt att på de år vi haft chilla så har det ändrat sej enormt i vad man kan ge dom att äta.... )
    jag skulle satsa på privat uppfödare..... är inte ngn favorit av att köpa djur i zoo butik....
    försäkring ja du inte en aning men kanse står ngt på agrias hemsida
    klicka på smådjur, vällj marsvin så finns lite fakta
  • giz

glömde skriva att man helst inte ska ha ett utan två tillsammans.........

• enele

Hej! Jag föder upp marsvin.

Jag köper en stor säck med pellets "Carrier" som fungerar bra, sen så brukar jag även ge korn & havre som jag köper i lösvikt på Granngården. Hö ska de alltid ha tillgång till, sen så kan man ge frukt och grönsaker som "extra" mål, mina får mest äpplen, morötter och sallad. Marsvin kan inte själva producera C-vitamin, så detta får man ge extra av, t.ex i form av droppar som man har i vattnet eller med C-vitaminrika grönsaker.

Sen ska marsvin vara två och två enligt lag, då de är flockdjur. Det går utmärkt att ha hona+hona, eller hane+hane (hanar kan sättas ihop om man sätter ihop två ungar eller en vuxen+unge, två vuxna brukar oftast slåss). Man kan även ha två marsvin i varsin bur om burarna står nära varandra.

Marsvin är trevliga djur!

Sen kommer jag inte på så mycket mer just nu...

• Atjo

Har du barn är marsvin ett idealiskt husdjur. De drar sig hellre tillbaka om de känner sig hotade än att de biter ifrån. Tåliga djur och väldigt kelsjuka av sig. Ett tips är att byta ofta på dem för de luktar ganska bra! Att bada dem går alldeles utmärkt, våra tyckte att det var rätt mysigt.

Ett korthårigt marsvin kräver mindre omsorg än ett långhårigt, som ju ska borstas en del. Sen hade jag köpt tjej-marsvin, om ni ska ha två. De går alldeles utmärkt att ha ihop. Våra var bästa kompisar, fast att vi introducerade dem för varandra sent i livet.

Våra åt pellets, diverse grönsaker och gräs och maskrosblad var en annan favorit.

Det är väl vad jag kan komma på nu ifråga om råd! Lycka till!

• Gossensmamma32

Hej och tack för alla råd ..

Tar tacksamt emot flera råd ..

Finnse det någon förening?
    Kan man ställa ut dom mm?

• LadyX

Ja det finns en förening. O ja man kan ställa ut dom! Har själv 2 som jag ställer ut. Det finns tex ras klasser, pet klasser (keldjurs grupp för blandisar o renrasiga). Vill du hålla på med ras djur så kan jag skriva lite smått om de olika raserna om du vill. Åter kommer om föreningssidan!

• giz
    oj var det tom lag på att ha 2, jag trode det bara var en rekomendation
    man får lära sej ngt nytt varje dag
  • LadyX

Det är: all.at/smf

Därifrån kan du gå in på de olika lokalföreningarna, beroende på var du bor!

• Gossensmamma32

LadyX jag vill nog sattsa på ras marsvin du får gärna berätta mer ..

Svar på tråden Marsvin Vad bör man tänka på?