• Hanniz84

Vad äter era hundar för mat? o va är "bra" mat för hunden?

mina hundar har jag köpt div olika foder till, mestadels dyra foder som dom bara rynkat näsa åt o sen ätit bara för att hungern tagit överhand...

jag kan inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i foder o har väl mkt gått på vad andra har sagt e bra osv... o då har det väl alltid låtit att ett dyrare foder är ett bättre foder än de billiga man ex kan köpa på ICA

men nu är det så att min äldsta tik (som är grymt kräsen) har fastnat för pedigri torrfoder... som hon fick hemma hos en kompis då vi hade glömt vår mat hemma.. hon åt som jag aldrig sett henne äta förut.. :)

Nu har jag hemma efter att ha provat HILLS mfl, Standart torrfoder samt Bravo färskfoder... , men som sagt.. det äter hon inte gärna..

skulle jag kunna byta? jag menar... byter jag "ner" mej på ngt sätt då? lr är det bra mat pedigri?

hoppas nån fattar mitt lite flummiga inlägg.. :)

• Svar på tråden Vad äter era hundar för mat? o va är "bra" mat för hunden?
  • köttbullelydnad

Sluta byt och låt hunden fnysa åt maten ett tag så kommer den börja äta det som serveras sen. Byter du mat hela tiden är det du själv som är boven bakom att hunden blivit foderkräsen

• MaddeliB

pedigree är nåt av dom sämsta på marknaden (oavsett vad den söta reklamen säger ;))... satsa på något utan kemikalier och allergena och cancerogena tillsatser.
    Tex Orijen, Acana, ANF holistic, Precept plus, Nutro choice, nutra gold holistic, standardt extra...
    Om din hund har dålig aptit så kan du prova blanda med Priima färskfoder, eller Bravo, eller dom mindre förpackningarna Nature diet och Natures harvest.

• gookie

Tror absolut du byter ner dig. Har själv erfarenhet av detta. Provat royal? Sen gäller det bara att låta hunden äta det den vill dom äter ju alltid när dom blir hungriga. Hemma har dom fri tillgång och äter när dom vill och det funkar väldigt bra. De billiga fodrena är oftast utspädda med mycket spannmål som hunden inte kan ta upp en stor mängd av

• hundpuss

Det jag lärt mig är följande:

(Sen får ngn gärna rätta mig om jag har fel )

Billigare hundmat (torrfoder) är till största delen spannmål. Desto billigare foder, desto mer spannmål.
    Eftersom att hundens naturliga föda inte är spannmål så är detta eg inget idealiskt foder för hundar.

Satsa hellre på ngt bra kvalitetsfoder, ev köp det pedigree som hunden gillade o lägg i några smakbitar i varje portion. Det kanske kan vara ett sätt att få hunden till att äta.

Min hund (CavalierKing Charles Spaniel) äter Royal Canins Shih Tzu-foder.
    Sen brukar jag köpa färsk kycklinglever som jag steker och blandar i maten. Ibland är han lite kräsen, men jag byter aldrig maten. Jag låter honom vara men har samtidigt koll på hur mkt han äter/dag.

Min hund är inte så jätteglad för att äta på morgonen, men äter desto mer på kvällen. Då låter jag han ha det så. Jag äter inte heller så mkt på morgonen

Men om man har en kräsen hund som vägrar att äta kan man testa följande metod:
    Sätt ner hundens mat, ge hunden en stund, äter hunden inte-ta upp maten. Gör så hela tiden, och när hunden inser att det gäller att äta när maten är framme, då äter hunden också. Det kan gå lång tid tills hunden förstår detta, men tillslut brukar det trilla ner för dom. De vill ju inte gå hungriga.

• Imox

MIn ena hund är överkänslig mot spanmål så här äts det standart hjort eftersom hans mage pajar av kyckling oxå haha....

håller med övriga inlägg att låt hunden fnysa åt maten du bestämmer ju vad som ska serveras hon lär sig med tiden sen äter inta alla hundar 2 gånger om dagen min strull pella äter inte 2 gånger om dagen jämt. Vill han inte ha får han vara utan dom dör inte av att hoppa över nått mål då och då.

• Mumin80

Måste faktiskt vara oense med övriga inlägg.

Våran labbe/golden-korsning är något av det kräsnaste på denna jord (ja, en labbe... Måste vara nåt gentiskt fel). Hon har alltid haft en tendens att bli uttråkad av det man matar henne och matvägra.

Därmed har vi utvecklat filosofin "funkar det så kör på". För oss blev det ProPlan som funkade till sist, lax&ris är bra för pälsen och det finns flera saker som vi kan variera med och behålla hennes intresse. Men som valp fick hon pedigree, som hon däremot inte gillade alls. Annars hade vi gärna fortsatt ge henne det.

Jag tycker självklart man bör läsa ingrediensförteckningar och jämföra näringsinnehållet. Men det är ju bättre att ge vovven nåt den gillar än att ha en skål med aldrig så fin hundmat stå oäten. Och bekämpningsmedel m.m. oroar jag mig inte så mycket för. På en mänsklig livstid kan cancerrisk m.m. öka, men en hund lever bara 10-15 år normalt, det är för kort tid för att några bekämpningsmedelsrester ska ge vovven cancer.

• Marre79
    Mumin80 skrev 2009-04-16 21:21:10 följande:
    Måste faktiskt vara oense med övriga inlägg. Våran labbe/golden-korsning är något av det kräsnaste på denna jord (ja, en labbe... Måste vara nåt gentiskt fel). Hon har alltid haft en tendens att bli uttråkad av det man matar henne och matvägra. Därmed har vi utvecklat filosofin "funkar det så kör på". För oss blev det ProPlan som funkade till sist, lax&ris är bra för pälsen och det finns flera saker som vi kan variera med och behålla hennes intresse. Men som valp fick hon pedigree, som hon däremot inte gillade alls. Annars hade vi gärna fortsatt ge henne det. Jag tycker självklart man bör läsa ingrediensförteckningar och jämföra näringsinnehållet. Men det är ju bättre att ge vovven nåt den gillar än att ha en skål med aldrig så fin hundmat stå oäten. Och bekämpningsmedel m.m. oroar jag mig inte så mycket för. På en mänsklig livstid kan cancerrisk m.m. öka, men en hund lever bara 10-15 år normalt, det är för kort tid för att några bekämpningsmedelsrester ska ge vovven cancer.
    Fast varför hellre ge ett dåligt foder som pedigree än Proplan som faktiskt är ett helt okej foder? Det är väl jättebra att din hund gillar det bättre?
  • sofie71

Min hund äter Fodax färskfoder. Innan hade vi svårt att hitta ett foder som hans mage va bra på. Han har alltid varit lite lös och bajsat upp åt en 4 gånger om dan.
    Men nu bajsar han max två gånger per dag, oftast en och han äter nästan 1kg om dagen. Nu är riktigt bra imagen, bajsar väldigt lite inte stooora högar som innan.

Kan även tillägga att min hund är väldigt kräsen.

Lycka till.

• Hanniz84

mina hundar får ju färskfoder + torrfoder... så man tycker ju att det borde falla i smaken ;)
    den yngsta äter ju glatt, medan den äldsta rynkar näsan åt allt som inte e hemmalagad mat i stort sett..

men dom har ju bra hull o päls,så kanske är lika bra att hålla fast vid den maten jag ger.... o som nån skrev så kanske hon inte kommer svälta sej..
    tycker bara det hade varit kul om hon verkligen gillat sin mat

• Mamma till R o A
    Ingredienser Pedigree® Adult Kyckling, Grönsaker & Ris:
    Spannmål (min 4% ris i risbitar), Kött och köttbiprodukter (min 4% kyckling i kycklingbitar), Vegetabiliska biprodukter, Vegetabiliskt proteinextrakt, Oljor & fetter, Mineraler, Grönsaker (min 4% morötter i morotsbitar, min 4% ärtor i ärtbitar).

Ett av dom sämsta fodren på markanden.

Jag ger min hund Orijen och färsk foder Fodax.
    Aliquando et insanire iucundum est
Svar på tråden Vad äter era hundar för mat? o va är "bra" mat för hunden?