• Svea82

Vad betyder siffrorna på ultraljudet?

Jag var på kubtest igår och fick en ultraljudsbild med mig hem. Det jag funderar på är vad siffrorna (12,5 cm) står för? Är det längden på bebisen eller nåt annat? Jag tänkte inte på det när jag var på undersökningen för då hade jag ju frågat... Eftersom jag är i v. 12 så borde väl inte bebisen vara så stor än?

• Svar på tråden Vad betyder siffrorna på ultraljudet?
  • Dancia

Eftersom du är i v.12 så borde barnet nog inte vara mer än ca 6 cm. Vet inte om de räknar med att den är 12,5 cm med benen men det låter också orimligt :P. Det är säkert en mätning på något helt annat.

• Svea82

Ja, det borde ju rimligtvis vara nåt annat. Skulle vara intressant att veta vad de där cm står för, men jag har inte kunnat hittat nåt på Internet iaf som förklarar de olika siffrorna. Jag får väl vänta tills nästa ultraljud å fråga då =)

• pp08

Detta har ingenting med barnet att göra men med upplösningen/kvalitet av UL-bilden.
    Jag kollade på mina UV bilder och där hittade jag dessa "cm" siffror brevid "Hz" siffror.

Inga mått av bebisen står på själva UL bilden, dessa får du på ett separat papper.

• Svea82
    pp08 skrev 2009-04-16 10:13:31 följande:
    Detta har ingenting med barnet att göra men med upplösningen/kvalitet av UL-bilden. Jag kollade på mina UV bilder och där hittade jag dessa "cm" siffror brevid "Hz" siffror. Inga mått av bebisen står på själva UL bilden, dessa får du på ett separat papper.
    Ja, men skönt att få det förklarat. Har varit så nyfiken på vad det varit =) Fick inga papper på mått å sådant, men det kanske inte ges ut vid kub-tester.
  • pp08
    Svea82 skrev 2009-04-16 20:22:12 följande:
    Ja, men skönt att få det förklarat. Har varit så nyfiken på vad det varit =) Fick inga papper på mått å sådant, men det kanske inte ges ut vid kub-tester.
    När du gör rutin UL sedan får du ett papper, på detta papper står även dina tidigare mått från KUB testet (det blir så småningom en liten tabell om du har fått flera UL) Om du vill ha ett papper nu är det bara att ringa till mottagningen där du gjorde testet, de har det i sin databas och även din bm har fått samma papper elektroniskt i databasen.

Jag kollade för säkerhetsskull en gång till på mina bilder (KUB testet och rUL) och som sagt där finns dessa cm mått som har ingenting att göra med barnets mått enligt pappret.

Lycka till!
Svar på tråden Vad betyder siffrorna på ultraljudet?