• HelenS

Vilken färg på kakel och klinkers?

Vi skall renovera ett badrum och har fundert på denna badrumsinredning från ikea:

www.ikea.com/se/sv/catalog/categories/series/12268

Vad skall man tänka på när man skall välja färg och form på kakel och klinkers? Vad passar till denna badrumsserie?

• Svar på tråden Vilken färg på kakel och klinkers?
  • TBS

Måste få dela med mig av det snyggaste badrum jag sett.
    Det var helt vitt med olika storlekar på plattorna. Allt ifrån små mosaikplattor till 30x50 cm, supersnyggt och tidlöst. golvet var mörkgrå 15x15 tror jag..

• HelenS

Jag älskar vitt, så mycket vitt blir det. Men jag skulle gärna vilja bryta av med lite färg. Och då ev rött, för den röda färgen kommer igen i hela huset.

• Lilla Lotta

När vi gjorde våra badrum försökte jag tänka klassiskt, dvs vad blir inte omodernt (badrum är ju rätt dyra att göra om).

I första badrummet har vi vitt standard kakel med vit fog på väggar. På golvet valde jag en granit platta som är ca 10x10 cm, den går även upp bakom toaletten som en bård upp på väggen. Det här badrummet blir helt nytt så fort man byter färg på handdukarna, matta och lite ljus. Rött är super snyggt, även turkost. Har Ek i badrumsinredningen här.

I andra badrummet har vi vitt standardkakel på väggarna med vit fog. På golvet och upp i duch hörnet har vi koboltblå mossaik. Det är jätte fint med vit frotte, har även vita korgmöbler och gröna växter då badrummet är väligt stort. Här är badrummsinredningen i bok.

• Jojo7777

Jag skulle säga vitt! Men då älskar ju jag vitt
    Vitt kakel på väggar, med vit fog, allt annat ser rutigt ut.. Klinkers på golvet kan vara mörkt, mörkgrå kanske, med samma färg på fogen! Det jag tycker man kan göra är att sätta olika _typer_ av kakel på väggarna. Kanske stora kakelplattor på 3 av väggarna, men små mosaikplattor på den fjärde väggen osv. Jag skulle dock ha samma färg på allt, alltså vitt! Skulle inte bryta av med röda kakelplattor.. Tycker allt sånt ser knasigt ut, och man är less på det efter 2 år... Ha hellre röda textilier, handukar, fina burkar, ljus osv. Det är betydligt lättare att byta ut!

• HelenS
    Jojo7777 skrev 2009-04-20 14:59:28 följande:
    Jag skulle säga vitt! Men då älskar ju jag vitt Vitt kakel på väggar, med vit fog, allt annat ser rutigt ut.. Klinkers på golvet kan vara mörkt, mörkgrå kanske, med samma färg på fogen! Det jag tycker man kan göra är att sätta olika _typer_ av kakel på väggarna. Kanske stora kakelplattor på 3 av väggarna, men små mosaikplattor på den fjärde väggen osv. Jag skulle dock ha samma färg på allt, alltså vitt! Skulle inte bryta av med röda kakelplattor.. Tycker allt sånt ser knasigt ut, och man är less på det efter 2 år... Ha hellre röda textilier, handukar, fina burkar, ljus osv. Det är betydligt lättare att byta ut!
    Tack, men visst är det inte så fint med vitt på golvet? Jag tänker att man se allt hår och damm mycket mer då.
  • Jojo7777
    HelenS skrev 2009-04-20 15:25:50 följande:
    Tack, men visst är det inte så fint med vitt på golvet? Jag tänker att man se allt hår och damm mycket mer då.
    Nje, kanske inte vitt på golvet... Som jag skrev så tycker jag att man kan ha ett mörkt golv, mörkgrått eller svart.. Med en röd matta på kanske
Svar på tråden Vilken färg på kakel och klinkers?