• annsedi

Citron mot katt?!

Man ska ju inte använda rengöringsmedel med citron när man gör rent kattlådan... "Inte citron där katten ska kissa".

Vad tror ni om att skvätta citronsaft i rabatterna för att katten INTE ska kissa där?!

Man får ju göra det med jämna mellanrum såklart, men det får man ju med andra "katt-bort-medel" också.

• Svar på tråden Citron mot katt?!
  • timberhochmandie

Ja, det vet jag att andra har tipsat om! Eller att lägga ut citronskivor eller hackat citronskal.

• Zelmilainen

vi skivade apelsiner och la på vår yttertrapp då grannarnas katter kissade i närheten av den. mamma gjorde likadant men i blomkrukorna när hennes förra katt gärna gjorde behoven där.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Fragrancee

Jag tvättar alltid rent kattlådan med rengöringsmedel som doftar citrus men min kisse har aldrig brytt sig. Så jag vet inte om det är en skröna eller om det är från katt till katt. Kan ju vara värt att testa med citron i rabatten i alla fall!

• Erese

Hoppar in med ett inlägg som egentligen inte har med detta att göra men lite grann

Tydligen så ska katternas avföring och urin hålla ohyra borta från växter mm. Så det kanske inte är så tokigt med litee katt piss i rabatterna..billigt sätt att hålla ohyra borta

Men jag kan självklart förstå problematiken, speciellt som tidigare skrev att katten pissar på verandan..kanske inte så kul, det är ju inte parfym direkt som kommer ut.

• Zelmilainen
    Erese skrev 2009-04-15 22:31:47 följande:
    Hoppar in med ett inlägg som egentligen inte har med detta att göra men lite grann Tydligen så ska katternas avföring och urin hålla ohyra borta från växter mm. Så det kanske inte är så tokigt med litee katt piss i rabatterna..billigt sätt att hålla ohyra borta Men jag kan självklart förstå problematiken, speciellt som tidigare skrev att katten pissar på verandan..kanske inte så kul, det är ju inte parfym direkt som kommer ut.
    inte var det trevligt när man ville ha dörren öppen... hehe. men som tur var funkade apelsinskivorna för oss.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • annsedi
    Erese skrev 2009-04-15 22:31:47 följande:
    Hoppar in med ett inlägg som egentligen inte har med detta att göra men lite grann Tydligen så ska katternas avföring och urin hålla ohyra borta från växter mm. Så det kanske inte är så tokigt med litee katt piss i rabatterna..billigt sätt att hålla ohyra borta Men jag kan självklart förstå problematiken, speciellt som tidigare skrev att katten pissar på verandan..kanske inte så kul, det är ju inte parfym direkt som kommer ut.
    Just denna rabatt ligger en bit från huset så jag kanske kan stå ut med att kattan gräver i rabatten. (Det luktar ju lite mer om hankatter...) Får tänka på det när man rensar bara... Jag avvaktar med citronen några veckor så får vi se om det blir lus på rosorna i år också... "Olyckan" (kattrastningen alltså) är redan skedd s.a.s, men det var ett intressant inlägg.
  • Erese

Jag kan ju inte backa up detta med 100% eftersom jag inte minns exakt vart jag fick denna info och vilken ohyra mer exakt som det hjälper emot. Men ändå lite rolig info att ha i bak fickan För jag vet att det har sagts men vart, när och hur stor sannig som ligger bakom...har jag ingen aning om.

• vackrastarflow

hade min katt varit utekatt hade hon ätit upp apelsinskivorna citron har hon inte provat än, men hon är ett fruktfreak så det hjälper nog inte mot alla katter...

• Zelmilainen
    vackrastarflow skrev 2009-04-16 17:49:43 följande:
    hade min katt varit utekatt hade hon ätit upp apelsinskivorna citron har hon inte provat än, men hon är ett fruktfreak så det hjälper nog inte mot alla katter...
    kanske inte, men kan ju va värt att testa iaf. =)
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • vackrastarflow
    Zelmilainen skrev 2009-04-16 19:39:33 följande:
    kanske inte, men kan ju va värt att testa iaf. =)
    absolut!! ett bra och vänligt sätt
  • Lidor

Tackar för tipset hade ingen hel citron hemma men citronsaft . Ska se om detta funkar under badkaret. Det är inte lätt att få lilla kattungen att sluta med sina hyss. Annat förslag :)

• Kimona

Spreja ättika ist. Mina katter tycker om citron iaf

• Kinya

Citron funkar inte på katterna här hemma så länge. Kanske 5 minuter sen är det spännande att undersöka den stinkande saken och då dras dom till den istället.

Det jag upptäckt funkar bäst är finmalen peppar. Ofarligt men obehagligt i nosen. Jag har bara använt det inomhus och vet inte alls hur det funkar utomhus. Troligtvis är det så pass fuktigt utomhus att pepparn inte flyger upp i nosen när katten kommer nära så som den gör inomhus.

Svar på tråden Citron mot katt?!