• ässklingen

Har ditt barn någon "dubbeltand"?

Min son har precis fyllt 1 år. En av hans framtänder i överkäken visar sig nu bestå av 2 tänder!!??!! Ser helskumt ut. Nu är jag nyfiken på om någon annan varit med om detta??? Vet du om det är vanligt? Nu är det ju bara mjölktänder o han är, som tur är, vääääldigt söt ändå :), men jag blir så nyfiken...

• Svar på tråden Har ditt barn någon "dubbeltand"?
  • Tjomsan

Min pappa har det, fast en mjöktand som ligger på vuxentanden. Eller kanske man ska säga att vuxentanden är bakom mjölktanden. Kan säkert hända en massa konstiga saker i barns munnar. En bekants barn föddes med två tänder. Ring folktandvården och fråga...

• wednesday

Jag tror dom flesta av mina icke-mjölktänder kom upp innanför mjölktänderna innan jag hade tappat dom... Mjölktänderna ramlade bort sen, alltså... Huruvida det är normalt har jag dock ingen aning om, och jag var väl typ nästan sådär gammal som man normalt sett är när man brukar tappa tänder, alltså betydligt äldre än ett år. Skadar ju inte att höra med någon tandläkare, speciellt om du börjar oroa dig :)

• ässklingen

Alltså det är en nästan "normal"stor tand och så en supersmal som liksom växer bredvid... Ser ut typ som en vanlig tand som blivit kluven i ett väldigt tidigt skede och som nu e 2.

• Losa

När min dotter var liten och fick sina första tänder fick hon en sk tvillingtand. Det var framtänderna , kommer inte i håg om det var uppe eller nere, men det var en tand som var större än de övriga, och när hon sen tappade den kom det upp två.

Tandläkaren uppmärksamma det och sa att det inte är så vanligt, men heller inget att oroa sig för.

• j a g

Min dotter har så på sin framtand uppe. Tadläkaren sa att det var rätt vanligt och att det oftast kommer upp två vanliga tänder sen när man tappat denna såkallade tvillingtand.

• granne

min tös har dubbeltand i nedre käken...ser rätt skoj ut blir lite gluggar där det skulle vara tand annars!! den är bredare än de andra, men ändå inte så stor som 2 tänder ihop. inte jätte ovanligt säger de här..

• ässklingen

Ha ha! Tack så mycket för hjälpen alla! Nu är han ju ännu mer speciell och unik mitt lille troll! En tvillingtand alltså!

• Tant Blå

Min unge har i nederkäken. Tandläkaren sa att det är ganska vanligt och kallade det tvillingtand.

• ThabisosMamma

Min plutt hat också det! Trodde fram till för helt nyligen att det var två tänder som satt extreeemt tätt ihop... Hade ingen aning om att det var vanligt.

Svar på tråden Har ditt barn någon "dubbeltand"?