• suomigirl

om grodor.. ni som vet, titta hit o hjälp

Nu har jag en fråga till er som ve något om grodor o grodynglar (äggen o bebisarna) Några av er kanske tycker att det här låter skumt o idiotiskt men då får ni tycka de :)

Har ni någonsin tagit hem grodägg o sett hur dom utvecklas till vuxna grodor? nu vill jag göra det men vet inte vart jag ska ha dom. Bara vatten? ska det finnas pump o sånt precis som till fiskar? Vad äter dom? vad behöver dom för att överleva? Nån som vet så skulle jag vara så tacksam för svar.
    Tänkte att det skulle vara kul för barnen o ha "vår-husdjur"

• Svar på tråden om grodor.. ni som vet, titta hit o hjälp
  • Marma

vi gjorde det på landet massa gånger, hämatde grodygnel i sjön o hade de i vanlig vatten i en balja typ, slängde i lite sjögräs o grejs som vi hittade i sjön oxå. de växte o blev grodor till slut. Sen var det väl nån gång vi glömde dom när vi åkte hem o alla dog. Men det var ine så jätte krångligt då iallafall

• jonnysbrud

Jag hade också dom i en balja, matade dom med lite fiskmat, sen en vacker dag så var alla borta. Jäkla kråka

• Drakfisk

Man får inte längre ta hem grodrom och försöka föda upp dem till grodor. Grodor är fridlysta och får följaktligen ej störas.

Det är enbart för observationssyften (=vetenskapliga undersökningar gjorda vid universitet av biologer) och vissa undervisningssyften man får ta hem grodyngel numera. Det krävs tillstånd för att samla in grodrom och föda upp dem.

Det lär dessutom vara SVÅRT att få grodor att utvecklas från rom till färdiga grodor, så det är nog inget att ge sig på i första taget.

• MissLaila
    När vi va små hämtade vi hem grodyngel ifrån skogen.. Hade dom i hinkar med vatten, vattnet som vi tog dom ifrån.. Vi matade dom med hundmat och vi fick många hoppande grodor efter ett par veckor.. Något mamma inte tyckte va så roligt när hon kom på oss.. =p Men gud så roligt det va att se när dom helt plötsligt fick ben m.m. Nu är ju grodan tydligen fridlyst så man kan väl inte göra så längre.. Nu i vuxen ålder skulle jag nog valt att ha dom i akvarium och ge dom frysta mygglarver eller liknande..
  • suomigirl

men vem fan vet om man tar hem 3 grodynglar tex?? hehe...
    oj hundmat?? hehe ...
    ja, så det funkar med vanlig hink o man inte behöver ha pump?
    tack för alla svar!!

Svar på tråden om grodor.. ni som vet, titta hit o hjälp