• Anonym

Är de jättesvårt att få nytt jobb efter mammaledigheten??

Är de nån som sökt o fått nytt jobb efter sin mammaledighet?
    Har ju hört att de är jättesvårt o inte så populärt direkt...

Vet inte varför...egentligen.
    Man kommer ju tillbaka med nya krafter.

Jag vill verkligen inte gå tillbax till mitt jobb då vi t.ex. fått ny chef som jag inte alls känner när jag varit ledig.
    De råder verkligen kaos på jobbet, ingen som tycker om att gå till jobbet då de är ohållbart där nu.
    Och mycke mer som hänt där.

Jag vill så gärna ha ett nytt jobb!

Så om nån kan tala om sin egna erfarenheter med att söka nytt jobb efter sin ledighet o hur de gick :)
    Vore jätteglad, så ja vet om ja har nån chans...
    (Och i dessa kristider oxå...)

• Svar på tråden Är de jättesvårt att få nytt jobb efter mammaledigheten??
  • Fruochmamma

Oj det måste helt och hållet bero på vad det är för jobb du vill söka, vad du har för erfarenhet, utbildning mm. Ett tips är ju annars att regga dig och din CV på någon jobbsida där du får automatiska svar gällande lediga jobb som matchar din sökning. Då kasnke du iallafall får en idé om vilka sorts jobb som är lediga och hur många det finns.

• Anonym (Mee)

Jag kan nästan jobba me vad som helst :)

Har idag reggat mig igen på Ams sida så hoppas man får napp om nåt...

Är så sugen på att jobba igen men inte mitt gamla jobb.

Nån mer som har erfarenhet av detta??

• Anonym

sökt jobb sedan slutet av okt, har väl sökt en 50 st, har fått gå på intervju på kanske 5 av dem, letar fortfarande. i mitt pers brev skriver jag inte att jag är föräldraledig, på inrådan från både ams och rekryteringsfirmor. ganska svårt att få jobb med andra ord!

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-16 23:21:53 följande:
    sökt jobb sedan slutet av okt, har väl sökt en 50 st, har fått gå på intervju på kanske 5 av dem, letar fortfarande. i mitt pers brev skriver jag inte att jag är föräldraledig, på inrådan från både ams och rekryteringsfirmor. ganska svårt att få jobb med andra ord!
    fast 50 jobb på 6 mån är ingenting!
  • Anonym (Mee)

Okej, så man ska alltså inte skriva att man är mammaledig..?
    Bra att veta, tack!

Tänkte att bra o va ärlig på en gång men då kan man ju istället säga de om man skulle komma på intervju att man har en liten hemma :) Eller?

Varför är de så svårt att få jobb när man vart mammaledig för?!
    Får väl va glad att ja har mitt sketna jobb kvar ändå, tror ja...

• Anonym
    Anonym skrev 2009-04-16 23:27:09 följande:
    fast 50 jobb på 6 mån är ingenting!
    jag drog till med det, är nog lite fler. det är de jag kan söka + några "lite under" min utbildning.

jag har sagt under intervju att jag har barn, men har även sagt att passning ej kommer vara ett problem. hörde senast en idag som sa när hon skulle på intervju att: det datumet kan jag inte, det är svårt att få barnvakt. kanske inte smidigt att säga om man söker skiftjobb. man kan ju givetvis inte ljuga, men då kanske man får söka dagstjänster?
  • Anonym (Alice)

Anonym (Mee) skrev 2009-04-16 23:30:37 följande:

Okej, så man ska alltså inte skriva att man är mammaledig..? Bra att veta, tack! Tänkte att bra o va ärlig på en gång men då kan man ju istället säga de om man skulle komma på intervju att man har en liten hemma :) Eller? Varför är de så svårt att få jobb när man vart mammaledig för?! Får väl va glad att ja har mitt sketna jobb kvar ändå, tror ja...
    En nackdel med att skriva att man är mammaledig är att arbetsgivaren då tänker på att du har små barn och kommer att vara hemma mycket. Det är nog en bra ide att inte skriva att du är mammaledig, det kommer säkerligen att komma upp under en intervju men har dom träffat dig och tycker att du skulle passa så kommer det förhoppningsvis inte att vara ett problem.
  • Anonym (Mee)
    Anonym skrev 2009-04-16 23:40:27 följande:
    jag drog till med det, är nog lite fler. det är de jag kan söka + några "lite under" min utbildning. jag har sagt under intervju att jag har barn, men har även sagt att passning ej kommer vara ett problem. hörde senast en idag som sa när hon skulle på intervju att: det datumet kan jag inte, det är svårt att få barnvakt. kanske inte smidigt att säga om man söker skiftjobb. man kan ju givetvis inte ljuga, men då kanske man får söka dagstjänster?
    Ja eller hur!

Man måste ju tänka lite på va man säger o Varför man söker :)
  • Anonym (Mee)

Nån mer som har sökt o fått jobb??

• Ari Gold

Jag trodde att det skulle vra svårt för mig att hitta ett nytt jobb efter mammaledigheten efersom jag ville hitta en tjänst som började 1 december och det är ju inte helt vanligt... men det gick faktiskt till slut.

Detta var visserligen ett par år sedna men jag tycker inte jobbsituationen är så mycket värre nu åga krisen, det beror väl helt på branch antar jag?  Sökte nytt jobb nu inför hösten och det har aldirg gått så snabbt för mig att få napp som nu.

Jag har sökt 5 tjänster, men två rekryteringar blev indragna. Ett fick jag nej tack ifrån och på de andra två ställena blev det intervju och jag blev dessutom intervjuad för ytterligare tjänster hos samma arbetsgivare i samma veva. Det slutade med att jag kunde välja mellan flera erbjudanden. Så det KAN faktiskt gå bra att söka jobb även nu!

Svar på tråden Är de jättesvårt att få nytt jobb efter mammaledigheten??