nynna skrev 2009-04-22 10:51:13 följande:
Vad är problemet med att sätta ett par säten i garaget? Vi har kört massor av olika möbler, som t ex en bäddsoffa, i bilen och det är aldrig något problem att ta sig hem från IKEA... Då får man förstås fälla ett par säten och när det är de största grejerna ta ur alla fem där bak. Lite tungt men absolut inget problem när man ser till hur praktiskt det är att få in allt i bilen! Med ett säte borttaget kan man lyfta in barnvagnen i uppfällt läge och bara rulla in. Oerhört smidigt!
Jag är tveksam till att krocksäkerheten sitter i hur högt man sitter. Däremot klarar sig alltid den största bilen i en krock bättre än den minsta och därmed har man bättre odds. Att man sitter högt är "bara" allmänt trevligt.
Om man inte har garage utan står utomhus på en kommunal trång parkeringsficka och ska börja ta ur och i säten i ösregnet så kan man hålla sig för skratt..
Tänk sedan när man åker till IKEA o hittar den där bäddsoffan bara för att behöva åka hem igen och lasta ur lite säten innan man kan åka tillbaka och lasta in soffan..
Desto högre man sitter ju längre ner på kroppen träffar krockvåldet vid en olycka och då den nedre delen av kroppen inte innehåller några livsviktiga organ så är detta naturligtvis en fördel.
Pixboy skrev 2009-04-28 20:31:54 följande:
Det där med att den största bilen alltid vinner över den minsta stämmer inte riktigt. Man testade nyligen i Tyskland en Volvo 740 mot en ny Toyota Yaris som är en småbil.I en frontalkrock så kunde alla i den lilla Yarisen gå ut oskadda medan de i 740 skulle vara döda eller svårt skadade.
Det testet har också blivit enormt kritiserat - på goda grunder.
Att utfallet råkade bli på detta sätt beror på att Volvon har motorn längsmonterad vilket betyder att rambenen framåt (som är en deformationszon) sitter väldigt smalt, precis på varje sida om motorblocket. Toyotan råkade träffa utanför dessa i just detta enda krockprov och hade därför en deformationszon mindre att passera vilket skadade Volvon opropotionellt mycket.
Hade den stora bilen varit exempelvis en SAAB 9000 med motorn på tvären så hade detta inte kunnat inträffa då rambenen sitter brett på grund av motorns bredd.
Man får alltså inte dra för stora växlar på detta.
Ser man på ett större statistiskt underlag än bara ett enskilt krockprov så är 740/940-serien ofattbart säkra i verkliga livet och det är imponerande när man betänker att de designades på 1970-talet och började tillverkas ifrån 1982 och framåt.
Vikten är fortfarande oerhört viktig och en av de tre variabler som i första hand avgör krocksäkerheten hos ett fordon.
1. Hög vikt, energin i krocken förs över till motparten
2. Höga sittplatser, skador hamnar långt ner på kroppen
3. Långt till islagsytor (stora innerutrymmen)
Detta är de tre grundvariablerna som sedan kan förstärkas med diverse moderna säkerhetsdetaljer.
I extremfallet så kommer exempelvis en 4WD Dodge VAN ifrån 1970-talet med 2500 kr tjänstevikt att ge mycket fin överlevnad och mosa allt i sin väg i en verklig trafikolycka där den är inblandad med andra fordon som har halva dess tjänstevikt - helt oavsett modern säkerhetsutrustning eller inte.
Ingenting kan ändra fysikens lagar.