Planerat snitt i v. 37+0 (säte/huvud)och det gick riktigt bra. Vi satt vid frukostbordet och sa att "jaha. Idag föder vi väl barn då". Sedan gjorde jag chokladbollar som vi skulle ha att kalasa på efterråt (make glutenintolerant) och vi for förbi och lämnade tillbaka videofilmer på videobutiken innan vi for på sjukhuset. Vi kom till BB där jag blev förberedd med en gräslig sjukhusskjorta, en droppslang och en kateter i urinblåsan. Inga jättehärliga upplevelser men definitivt överkomligt. Sedan blev det väntan ett par timmar och till slut fick jag vagga ner till operationssalen. Jag fick en spinalbedövning och det gick lätt trots en sedan tidigare krånglande rygg. Genast blev benen bedövade och det kändes lite otäckt men operationslaget var väldigt trevliga och lugnade mig. Anders fick vara med hela tiden i våldsamt tjusiga blå kläder och en synnerligen fånig och inte så snygg tygmössa. Han fick sitta vid mitt huvud.
Vi hade med oss två kameror som vi delade ut till diverse nyfikna som var med inne i operationssalen (några studenter) och de fotograferade vilt. Kul att ha!
Den första flickan tog de direkt med ut till ett intillliggande rum och Anders följde med. Där fick han hjälpa till att "frisera" navelsträngen och klappa lite. De mätte och vägde och daskede henne lite i baken, hon var lite tagen och trött men kom igång efter en stund. Den andra flickan rullade de in i en filt och lade intill mitt ansikte. Det var ju lite trångt bakom skynket men de gjorde sitt allra bästa för att jag skulle få närkontakt med henne, det blev en Fanny. Sedan bar de ut henne och tog in lilla Nora till mig så jag fick hälsa på henne också en liten stund.
Efter en tid (oklart hur lång - kanske 15 minuter) lades båda barnen i en och samma kuvös och pappan och barnen for iväg till förlossningen där de fick vara medans jag syddes ihop och rullades iväg till uppvakningsavdelningen. Jag hade nog fått något spännande i droppet för jag var väldigt NÖJD med allt kommer jag ihåg. Alla var vackra ochtrevliga och de hade väldigt snygga gardiner tyckte jag (gröna sjukhusdraperier). Där på uppvakningsavdelningen blev jag liggande en stund men jag kommer inte alls ihåg hur länge, till slut kom Anders och barnen dit och jag fick hålla båda barnen i min famn, hud mot hud. Det finns en liten filmsnutt därifrån och jag sitter vaggande i sängen med barnen i famnen och bara ler, hur stort och fånigt och brett som helst.
Jag hade ont men inga problem att ta mig ur sängen redan efter några timmar, när bedövningen i benen släppte. Jag var "jobbig" patient och bad så fort jag hade ont om en ny spruta och fick det när jag tjatat tillräckligt mycket. Jag upplevde att jag hade viktigare saker att tänka på än att ha ont.
Min ena flicka, Nora, var inte helt frik när hon föddes, det hade inget med tvillinggraviditeten att göra, så efter något dygn hamnade vi på neonatalen ändå trots att vi var fullgångna och kejsarsnittet gått bra. Idag är alla väldigt friska.
Snittet, är idag 2.5 år gammalt. Vitt och ca 20 cm långt. Syns inte så mycket faktiskt och är inte ivägen och gör inte ont på något sätt. Det tog ca 1 månad innan jag kände att jag kunde röra mig utan att tänka på snittet alls.
Ta med några stycken kameror om ni har, samt extra batterier.
Ta med HÖGA trosor som INTE sitter i snittet.
Förbered dig på att du inte får gosa med barnen så jättemycket de första timmarna. Jag tyckte själv inte att det störde alls - var ju hög på något. Men det kan vara bra att veta. Pappa däremot får sannolikt följa med och gosa med barnen och det är ju inte fy skam det heller.
Kräv att slippa ha ont.
Ibland kan det ta någon dag extra innan mjölkproduktionen kommer igång när man snittas, kroppen är liksom inte förberedd på samma sätt som om förlossningen kommit igång av sig själv (således gäller det bara planerade snitt eftersom förlossningen ofta annars startat innan man snittat) det gör inget och är inget att oroa sig över, det kommer igång till slut ändå. Bara slappna av så kommer det.
Kejsarsnitt är en annan sorts förlossning, lika mycket att vara stolt över och berätta om för nära och kära!!!! Själv var jag besviken över att inte få en vanlig förlossning men nu med lite distans så tycker jag ändå att det var en häftig upplevelse.
Lycka till