• tezz840

Köpa bostadsrätt med betal.anmärkning?

Våra fastighetsägare kommer ev. att göra om vårat hyreshus till bostadsrätter om några år, och det hade varit kul att kunna köpa våran lägenhet.
    Men jag undrar en sak..
    Jag har betalningsanmärkningar, men inte min sambo..
    Om vi skulle vilja ansöka om lån så går det ju antagligen inte att jag står med på lånet om jag har anmärkningar, men kan man räkna med min inkomst ändå?
    Får dom räknar ju ut att man ska ha en viss norm kvar för att få låna, och det har vi ju om man räknar med bådas inkomster.
    Men om det bara är hans inkomst som räknas så hade det inte gått..
    Så kan man räkna med min inkomst ändå, fast jag inte står med på lånet?
    Hade varit kul och veta så man vet om man har några möjligheter att kanske få köpa våran lägenhet om några år.. =)

• Svar på tråden Köpa bostadsrätt med betal.anmärkning?
  • WaitingInVain

Hej,

Relevant fråga. Banken gör alltid en bedömning utifrån varje situation. Är ekonomin god i övrigt, görs troligen en prövning av betalningsanmärkningen. Är den relevant, kan det spela in. (Rör det någon mindre avgift pga enstaka försummelse vilken kan styrkas, räknas den troligen inte).

Eftersom ni är två som tillsammans skall bo i den gemensamma bostaden ökar chansen att ni ska få lån. Är ni osäkra, kanske ni kan be någon släkting eller god vän ställa upp som borgenär. (Inte säkert behovet behövs, men om banken ställer kravet kan det vara skönt att veta).

Sist men inte minst beräknas ju hur ekonomin ser ut totalt. Eftersom det rör en ombildning till BR är chansen god att lägenheten räknas som tillräckligt hög säkerhet för att det skall vara värt det. Har ni dessutom möjlighet att lägga en slant själva i handpenning och/eller kan uppvisa ett sparande, ökar möjligheterna.

Förslagsvis surfar ni runt på lite olika banker och räknar på vad de olika instituten gör för prognoser och kalkyler. Ni märker snart att det skiljer sig åt. Ser det bra ut, tror jag inte ni bör vara alltför oroliga. Även om bankerna är hårdare idag, är det som sagt individuellt. Att ni får nej på en bank, innebär inte att en annan också säger nej. Men välj med omsorg - för många kontroller i kreditregistret kan också leda till att ni blir nekade.

Hoppas det går vägen!

Svar på tråden Köpa bostadsrätt med betal.anmärkning?